Πρόκληση για την κοινωνία και προσβολή για τους 57 νεκρούς του εγκλήματος των Τεμπών το εξωφρενικό ποσό με το οποίο αμείβεται ο νέος διευθύνων σύμβουλος Χρήστος Παληός
Πρόκληση για την ίδια την κοινωνία και κάθε εργαζόμενο, που τα βγάζει πέρα με χίλιες δυσκολίες, αποτελεί ο αδιανόητος για την εποχή μισθός των 9.000 ευρώ που αποφάσισε για τον εαυτό του ο νέος CEO του ΟΣΕ Χρήστος Παληός. Σύμφωνα με όσα αποκάλυψαν οι Data Journalists και ο δημοσιογράφος Αρης Χατζηγεωργίου, «από τις αρχές Σεπτεμβρίου, ο πολιτικός μηχανικός Χρήστος Παληός ανέλαβε τα ηνία του νέου ΟΣΕ, εξασφαλίζοντας έναν μισθό πολλαπλάσιο των προκατόχων του, κατά πληροφορίες γύρω στα 9.000 ευρώ, και με ειδικά προνόμια ως μεταβατικός διευθύνων σύμβουλος».
Στον Χρήστο Παληό και τον ρόλο του ως επικεφαλής στην ΕΡΓΟΣΕ, μέχρι πρόσφατα, αναφερθήκαμε εκτενώς χθες, στο αποκαλυπτικό μας δημοσίευμα για το σχέδιο-βόμβα του οργανισμού να περάσει νέα σιδηροδρομική γραμμή μέσα από τη λιπασματοβιομηχανία Καβάλας, με τεράστιους κινδύνους για το επιβατικό κοινό, τους κατοίκους της περιοχής κι ασφαλώς τους εργαζομένους στα λιπάσματα. Το δημοσίευμα της δημοσιογραφικής ερευνητικής ομάδας, με τίτλο «Ο ταλαντούχος κύριος Παληός», εστιάζει σε άλλες δράσεις του αναβαθμισμένου από την κυβέρνηση νέου CEO του ΟΣΕ. Και μόνο η είδηση ότι ο ΟΣΕ των Τεμπών έφτασε, μόλις 2,5 χρόνια μετά το έγκλημα με τους 57 νεκρούς, να μοιράζει μισθούς 9.000 ευρώ σε ουρανοκατέβατους διευθύνοντες συμβούλους προκαλεί σοκ.
Οπως αναφέρεται, ο Παληός ξεκίνησε ως εκτιμητής ακινήτων στην Εθνική Τράπεζα, στις αρχές της δεκαετίας του 2010, μέσα στα χειρότερα Μνημόνια: «Το κλειδί που άνοιξε τις μεγάλες πόρτες είναι η εμπλοκή του στα τοπικά συνδικαλιστικά των μηχανικών, ακριβώς τη στιγμή που ανέτειλε το άστρο τού επί δέκα χρόνια (2015 έως σήμερα) προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) Γιώργου Στασινού. (…) Ο τελευταίος μοίρασε εκατοντάδες θέσεις εξουσίας στους ανθρώπους που θεωρούσε δικούς του. Ενας από αυτούς, με ιδιαίτερο χάρισμα να παραμένει αφανής, ήταν και ο Χρήστος Παληός. Εκλέγεται αρχικά στο Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας, μετά στη διοικούσα του επιτροπή και αργότερα στην Κεντρική Αντιπροσωπία ΤΕΕ. Στις κινητοποιήσεις των μηχανικών κατά της κυβέρνησης Τσίπρα, το 2018, βγαίνει μπροστά με το κράνος στο κεφάλι και τα πανό στο χέρι».
Οι… υπηρεσίες του Παληού κατά της κυβέρνησης Τσίπρα εκτιμήθηκαν, κι έτσι τον Οκτώβριο του 2019 διορίζεται ταυτόχρονα μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή της εταιρίας που εκτελούσε τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και πλέον συγχωνεύεται υπό τον «νέο ΟΣΕ». Η μεγάλη αναβάθμιση ήρθε τον Μάρτιο του 2023, όταν, μετά τα Τέμπη, διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ. Κατά το δημοσίευμα, «στα χρόνια μετά τα Τέμπη, ο ελληνικός σιδηρόδρομος παραπαίει, αλλά ο Χρήστος Παληός νιώθει ότι άνοιξαν πλέον για εκείνον τα μεγάλα σαλόνια. Υποχρεώνεται να αφήσει το σπίτι του στη Λάρισα, οπότε πρέπει να φέρει στην Αθήνα τη σύζυγό του και τα δύο τους παιδιά. Η σύζυγος ασκεί τεχνικό επάγγελμα, ως ελεύθερη επαγγελματίας, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε τοποθετηθεί κάποια στιγμή και στα τοπικά γραφεία του ταμείου των μηχανικών (ΤΜΕΔΕ).
Στην Αθήνα επελέγη άλλη πορεία και η σύζυγος διορίζεται, κατά τις ίδιες πληροφορίες, σε θυγατρική ισχυρότατου κατασκευαστικού ομίλου, ο οποίος εκτελεί εδώ και χρόνια μεγάλες δουλειές στον ελληνικό σιδηρόδρομο και ενδιαφέρεται να αναλάβει πολύ περισσότερες». Τα «μεγάλα σαλόνια», όμως, απαιτούν και την αντίστοιχη αμφίεση, και ο κ. Παληός φέρεται ήδη ότι έχει εξασφαλίσει, κατά το ρεπορτάζ της ερευνητικής ομάδας, «μια υψηλότατη αμοιβή για τον εαυτό του. Πληροφορίες κάνουν λόγο για ποσό που φθάνει τα 9.000 ευρώ μηνιαίως, καθώς στην περίπτωσή του δεν ισχύει το πλαφόν της αμοιβής του γενικού γραμματέα υπουργείου, όπως όριζε ο νόμος 4354 του 2015.
Οι δύο νόμοι που ψηφίστηκαν για τη “σωτηρία του σιδηροδρόμου”, τον Δεκέμβριο του 2024 (ν. 5167) και μέσα στο καλοκαίρι του 2025 (5220), προβλέπουν ειδικούς όρους για την πρώτη θητεία διευθύνοντος συμβούλου, συμβόλαιο απόδοσης με το Ελληνικό Δημόσιο και “ειδική ετήσια ανταμοιβή σε περίπτωση επίτευξης των στόχων”. Ενδεχομένως, αυτό το μπόνους να είναι πρόσθετο στα 9.000 ευρώ μηνιαίως». Το ερώτημα είναι πώς η πολιτική ηγεσία επιτρέπει στον Παληό και τον κάθε Παληό, που δεν έχει καν γνώση για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, να λαμβάνει 9.000 ευρώ; Με ποιο δικαίωμα αποφασίζεται ένα τέτοιο ποσό για τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ των Τεμπών; Εχουν χαθεί και τα τελευταία ίχνη τσίπας τόσο στην κυβέρνηση όσο και στον ΟΣΕ, την ώρα που οι επιβάτες του σιδηροδρόμου παίζουν τη ζωή τους «κορόνα – γράμματα»…
Δεν διαψεύδουν ότι έπιασαν ταβάνι οι απολαβές
Στο πρόσφατο παρελθόν, πρόσωπα που είχαν ταυτόχρονα θέση προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον ΟΣΕ δεν ξεπερνούσαν μηνιαίως τα 3.000 ευρώ. Και αυτά δεν πρέπει να συγκριθούν με τα 9.000 του Παληού πριν προστεθούν τα 7.000 ευρώ που, κατά τις ίδιες πληροφορίες, θα λαμβάνει μηνιαίως ο πρόεδρος του νέου ΟΣΕ Γιώργος Ιωάννου. Μέχρι χθες δεν είχε δημοσιευτεί κάποια διάψευση του συγκεκριμένου ρεπορτάζ με τις θέσεις του Παληού. Ακούγεται αδιανόητο ο ΟΣΕ να δίνει 9.000 ευρώ στον επικεφαλής του, όταν η υπόθεση των Τεμπών παραμένει ανοιχτή και ο οργανισμός, μαζί με τη συγχωνευμένη ΕΡΓΟΣΕ, βρίσκεται στο κέντρο της υπόθεσης, παραμονές έναρξης της δίκης. Διότι όλοι γνωρίζουν πως η λειτουργία του ΟΣΕ στο δυστύχημα των Τεμπών ήταν καθοριστική.