Αφορμή στάθηκε η απόφαση της τράπεζας να μετατρέψει μονομερώς απλούς λογαριασμούς σε «προνομίων», γεγονός που συνεπάγεται μηνιαία χρέωση 0,80 ευρώ
Συλλογική αγωγή κατά της Εθνικής Τράπεζας κατέθεσε η Eνωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα της Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ). Αφορμή στάθηκε η απόφαση της τράπεζας να μετατρέψει τους λογαριασμούς «απλού ταμιευτηρίου/απλού τρεχούμενου» σε «προνομίων», γεγονός που συνεπάγεται μηνιαία χρέωση 0,80 ευρώ. Σημειώνεται πως πληθαίνουν συνεχώς οι καταγγελίες πολιτών για ανάλογες κινήσεις τραπεζών, οι οποίες για να επιτύχουν συνεχή υπερκέρδη επιχειρούν να επιβάλουν χρεώσεις με το πρόσχημα των προσφορών και των προνομίων.
«Η Εθνική Τράπεζα απέστειλε επιστολή στους καταθέτες-κατόχους των παραπάνω λογαριασμών, με την οποία τους ενημέρωνε ότι από τις 28/8/2025 θα μετέτρεπε αυτομάτως τους λογαριασμούς απλού ταμιευτηρίου που διατηρούσαν σε λογαριασμούς προνομίων, εκτός αν οι καταναλωτές δήλωναν την αντίθεσή τους για την εν λόγω μετατροπή στο διάστημα των δύο μηνών που μεσολαβούσε από την αποστολή της επιστολής. Επιπλέον, ενημέρωνε τους καταναλωτές ότι στον νέο λογαριασμό θα είχαν το προνόμιο να κάνουν χρήση ορισμένων υπηρεσιών, η χρέωση ωστόσο θα ήταν ανεξάρτητη από τη χρήση τους» τονίζεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση της ΕΚΠΟΙΖΩ.
Οπως σημειώνει, ορισμένα από τα προνόμια που αναφέρει η Εθνική Τράπεζα αφορούν υπηρεσίες που παρέχονται ήδη δωρεάν από τις 20 Ιανουαρίου 2025 με βάση τη νομοθετική παρέμβαση της κυβέρνησης, την οποία φαίνεται πως καταστρατηγούν οι τράπεζες. Μάλιστα, στην αγωγή που κατέθεσε η καταναλωτική οργάνωση επισημαίνει ότι, με βάση τη νομοθεσία, η τράπεζα δεν έχει το δικαίωμα, ακολουθώντας την παραπάνω διαδικασία, να προβαίνει σε αλλαγή των συμβάσεων των καταναλωτών.
Προσχηματική απάντηση
Η ΕΚΠΟΙΖΩ, έπειτα από καταγγελίες καταναλωτών και διερεύνηση του θέματος, ζήτησε από την Εθνική Τράπεζα να ανακαλέσει άμεσα τη συγκεκριμένη παράνομη πρακτική και να απέχει από κάθε ενέργεια που επιβαρύνει αδικαιολόγητα τους καταθετικούς λογαριασμούς. Ωστόσο, όπως αναφέρει, «η απάντηση της Εθνικής Τράπεζας ήταν προσχηματική και δεν ανταποκρίθηκε στο αίτημα της ΕΚΠΟΙΖΩ για ανάκληση της παράνομης πρακτικής της».
Οπως εκθέτει η ΕΚΠΟΙΖΩ στην αγωγή της, με βάση τη νομοθεσία, η τράπεζα δεν έχει το δικαίωμα, ακολουθώντας την παραπάνω διαδικασία, να προβαίνει σε αλλαγή των συμβάσεων των καταναλωτών. Δεν επιτρέπεται να θέτει μονομερώς προθεσμίες και να εκλαμβάνει τη σιωπή του καταναλωτή στη μονομερή συμπεριφορά της ως αποδοχή τέτοιων μεταβολών. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μάλιστα, η τράπεζα δεν επικαλέστηκε ούτε καν την ύπαρξη σχετικού όρου που να της δίνει το δικαίωμα να αλλάζει κατ’ αυτόν τον τρόπο τη σύμβαση. Αλλωστε και όροι που θα προέβλεπαν μία τέτοια δυνατότητα είναι, και έχουν κριθεί, καταχρηστικοί.
Μάλιστα, η Ενωση Καταναλωτών με την αντιπροσωπευτική αγωγή ζητά να υποχρεωθεί η Εθνική Τράπεζα να σταματήσει την παραπάνω παράνομη συμπεριφορά της, να παύσει δηλαδή να επιβάλει τη μηνιαία χρέωση των 0,80 ευρώ στους καταναλωτές που διατηρούν σε αυτήν καταθετικούς λογαριασμούς «Απλού Ταμιευτηρίου» ή «Απλού Τρεχούμενου», καθώς η παραπάνω μετατροπή των συμβάσεων είναι παράνομη και καταχρηστική, η δε απόφαση που θα εκδοθεί να ισχύσει άμεσα.
Επίσης, αιτείται να επιβληθεί στην τράπεζα αστική κύρωση (χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης) ύψους 130.000 ευρώ. Η εκδίκαση της αγωγής έχει οριστεί για τις 3 Δεκεμβρίου 2025. Παράλληλα, η ΕΚΠΟΙΖΩ επιφυλάσσεται για αποζημιωτική αντιπροσωπευτική αγωγή, σε περίπτωση που η τράπεζα δεν επιστρέψει τις αδικαιολόγητες χρεώσεις στους καταναλωτές.


