Την προμήθεια 23 νέων τρένων προβλέπει, μεταξύ άλλων, η αναθεωρημένη σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Hellenic Train, με την παράδοσή τους να προγραμματίζεται εντός του 2027. Επί της ουσίας πρόκειται για την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων στην Ελλάδα εδώ και δύο δεκαετίες.
Η αναθεωρημένη σύμβαση «κλειδώνει» συνολικές επενδύσεις 420.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 308.000.000 ευρώ αποτελούν το κόστος επένδυσης για τους νέους συρμούς, ενώ τα 112.000.000 ευρώ σε νέα αμαξοστάσια, αναβαθμίσεις και ψηφιακά συστήματα. Προβλέπεται ρήτρα καταγγελίας σύμβασης σε περίπτωση που τα νέα τρένα δεν είναι στην Ελλάδα το 2027, ενώ για πρώτη φορά εισάγεται συγκεκριμένο πλαίσιο ποινών για τις καθυστερήσεις των δρομολογίων.
Συγκεκριμένα, από 1ης Ιανουαρίου 2026 ενεργοποιείται νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το Ελληνικό Δημόσιο, εφόσον διαταράσσεται άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Το δικαίωμα ενεργοποιείται σε περίπτωση διατάραξης των δρομολογίων για τουλάχιστον δύο συνεχόμενες ημέρες ή τουλάχιστον πέντε ημέρες σε διάστημα ενός μήνα. Προβλέπονται ποινές μέχρι 1 εκατ. ευρώ υπέρ του Δημοσίου και αύξηση αποζημιώσεων επιβατών. Αντίστοιχα, σε περίπτωση μη έγκαιρης αποκατάστασης της υποδομής, το Ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να αποζημιώσει τον πάροχο για ανεκτέλεστα δρομολόγια.
Οι συρμοί
Οι 23 νέοι συρμοί τύπου Coradia Stream είναι ηλεκτροκίνητοι, σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές επιβατικές υπηρεσίες. Εχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με δυνατότητα αναβάθμισης όπου το δίκτυο επιτρέπει μεγαλύτερες ταχύτητες. Σε επίπεδο ασφάλειας και λειτουργίας ενσωματώνονται πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS για την κεντρική διαχείριση όλων των κρίσιμων λειτουργιών του συρμού, με συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και δυνατότητα αυτόματων παρεμβάσεων όπου απαιτείται.
Οι 12 προορίζονται για τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 για την ενίσχυση των προαστιακών γραμμών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, από το καλοκαίρι του 2026 ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαθέτει σε διπλή γραμμή 100% σηματοδότηση, 100% τηλεδιοίκηση και 100% ETCS – σύστημα αυτόματης πέδησης τρένων.


