Φόβος για νέα Ιμια!

Απαραίτητη η προσοχή στις κινήσεις της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς», που τσεκάρει τις παράνομες έρευνες του «Μπαρμπαρός» 
Τα διδάγματα από την ιστορία των Ιμίων, όταν η στρατιωτικοποίηση της κρίσης από την Ελλάδα έδωσε «πατήματα» στην Αγκυρα Από τον
Σάββα Καλεντερίδη

Ηκρίση των Ιμίων, που στοίχισε στην πατρίδα μας το «γκριζάρισμα» του Αιγαίου, ξεκίνησε από ένα φαινομενικά τυχαίο γεγονός, όταν στις 25 Δεκεμβρίου 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στη Μικρή (Ανατολική) Iμια. Τότε o πλοίαρχος του μικρού φορτηγού δήλωσε στις ελληνικές Αρχές, που έσπευσαν στο σημείο για να το αποκολλήσουν, ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και άρα οι τουρκικές Αρχές είχαν την αρμοδιότητα να του προσφέρουν βοήθεια.

Oταν το θέμα τέθηκε διά της διπλωματικής οδού υπ’ όψιν του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, εκείνο ενημέρωσε την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε γενικότερα θέμα με τα Ιμια. Τελικά, αν και το τουρκικό φορτηγό τις 28 Δεκεμβρίου δέχτηκε την αποκόλληση από δύο ελληνικά ρυμουλκά, την επόμενη μέρα το τουρκικό ΥΠΕΞ επέδωσε ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Iμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο του νομού Μούγλων και ανήκουν στην Τουρκία. Ηταν η πρώτη φορά που η Τουρκία όχι απλά αμφισβητούσε την ελληνικότητα, αλλά έθετε θέμα ιδιοκτησίας ελληνικών νησιών.

Ενώ λοιπόν η Ελλάδα ζούσε υπό το βάρος αυτής της ανοιχτής διεκδίκησης, στις 25 Ιανουαρίου 1996 ο τότε δήμαρχος της Καλύμνου Δ. Διακομιχάλης, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού, ύψωσε την ελληνική σημαία στη Μικρή Ιμια, ενώ την επόμενη μέρα υψώθηκε η σημαία και στην άλλη βραχονησίδα.

Επειδή οι καιροί είναι πραγματικά δύσκολοι και επειδή υπάρχει περίπτωση η Ελλάδα να συρθεί και πάλι σε μια κρίση, που μπορεί να εξελιχθεί σε σύγκρουση με την Τουρκία, με αφορμή την έξοδο του «Μπαρμπαρός» για έρευνες στην κυπριακή και την ελληνική υφαλοκρηπίδα, και με τη δεδηλωμένη, μέσω της ανακοίνωσης του Συμβουλίου Ασφαλείας, αποφασιστικότητα της τουρκικής κυβέρνησης «να προστατέψει και να υπερασπιστεί τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της Τουρκίας στην Κύπρο και το Αιγαίο με κάθε μέσον», πρέπει να δώσουμε σημασία στα βήματα που έγιναν τότε και μας οδήγησαν σε μια κρίση, η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί εθνική ήττα, για να μην ξανακάνουμε τα ίδια λάθη.

Τότε, στις 27 Ιανουαρίου, η τουρκική πλευρά, ως απάντηση στην τοποθέτηση των ελληνικών σημαιών στις νησίδες Ιμια, έστειλε στη Μικρή Ιμια δύο δημοσιογράφους της «Χουριέτ» με ελικόπτερο, υπέστειλαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική σημαία. Το περιστατικό καταγράφηκε σε τηλεοπτική κάμερα και το βράδυ όλα τα τουρκικά τηλεοπτικά κανάλια μετέδωσαν τις εικόνες της υποστολής της ελληνικής και της τοποθέτησης της τουρκικής σημαίας. Το πρωί της επόμενης μέρας ένα περιπολικό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, το «Αντωνίου», κατέβασε την τουρκική και ύψωσε την ελληνική σημαία.

Εκεί αρχίζει η δεύτερη φάση κλιμάκωσης της έντασης, με ευθύνη της ελληνικής πλευράς.

Για να μην παρεξηγηθούμε, χειρών αδίκων ήρξατο η Τουρκία, η οποία όχι απλά αμφισβήτησε, αλλά δήλωσε ότι τα δύο ελληνικά νησιά είναι τουρκικής ιδιοκτησίας εγγεγραμμένα στο κτηματολόγιο του νομού Μούγλων.

Ομως εδώ εξετάζουμε τα στάδια και τα βήματα της κλιμάκωσης της κρίσης.

Γιατί, όπως τότε έτσι και τώρα μπορεί να υπάρχουν κέντρα που θέλουν και πάλι μια ελληνοτουρκική κρίση, για να ξεκαθαρίσουν ορισμένα πράγματα στην περιοχή.

Δεν έχει διευκρινιστεί ακριβώς ποιος έδωσε την εντολή, πάντως η τοποθέτηση ελληνικής σημαίας χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για να αποβιβαστούν και να εγκατασταθούν ΜΟΝΟ στη Μικρή Ιμια βατραχάνθρωποι του Πολεμικού Ναυτικού. Η ενέργεια αυτή έγινε για να προστατέψουν τη σημαία από μια άλλη τουρκική ενέργεια.

Αυτό ήταν, η Ελλάδα έκανε το λάθος βήμα και στρατιωτικοποίησε μια κρίση, που ως τότε περιοριζόταν σε διπλωματικές κινήσεις και κινήσεις πολιτών και από τις δύο πλευρές.
Η συνέχεια είναι γνωστή.

Στις 30 Ιανουαρίου η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ δήλωσε κατηγορηματικά μέσα στην τουρκική Βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ιμια και στις 01.40 της 31ης Ιανουαρίου Τούρκοι βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μεγάλη Ιμια, που είχε μείνει ΑΦΥΛΑΚΤΗ, για να ακολουθήσει η απόσυρση των στρατιωτικών τμημάτων και των δύο χωρών από τα νησιά και να καταστούν αυτά έκτοτε περιοχή στην οποία δεν ασκεί πλήρη κρατική κυριαρχία η Ελλάδα. Με άλλα λόγια, εξαιτίας των λάθος χειρισμών, σε μια περίπτωση όπου η Ελλάδα είχε και έχει 100% δίκιο, φτάσαμε στο σημείο να χάσουμε στην ουσία εθνικό έδαφος, μαζί με τα τρία αδικοχαμένα παλικάρια, τους υποπλοιάρχους Χριστόδουλο Καραθανάση και Παναγιώτη Βλαχάκο και τον αρχικελευστή Εκτορα Γιαλοψό. Γιατί όσο δεν μπορούμε να ασκήσουμε πλήρη κυριαρχία στα Ιμια είναι σαν τα έχουμε χάσει εθνικό έδαφος.

Ας έλθουμε τώρα στην περίπτωση του σεισμογραφικού πλοίου «Μπαρμπαρός», το οποίο ετοιμάζεται να ξεκινήσει παράνομες έρευνες στις περιοχές που δέσμευσε με παράνομη NAVTEX η Αγκυρα, οι οποίες περιοχές βρίσκονται μέσα στη νόμιμα και με βάση το διεθνές δίκαιο διακηρυγμένη Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας, αλλά και στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, πάντα με βάση το διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας.

Η Τουρκία λοιπόν ξεκινά και πάλι πρώτη τα βήματα της κρίσης, που είναι πολύ πιθανό να ξεσπάσει στην ανατολική Μεσόγειο, όμως πρέπει να σημειώσουμε τα εξής:

Η δέσμευση περιοχής με παράνομη NAVTEX είναι μια διπλωματική – γραφειοκρατική ενέργεια και η παρουσία και διεξαγωγή ερευνών του «Μπαρμπαρός» στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και την κυπριακή ΑΟΖ είναι παράνομη πράξη, που πρέπει να καταγγελθεί.

Ομως, με βάση αυτά που γνωρίζουμε, το «Μπαρμπαρός» δεν συνοδεύεται από τουρκικά πολεμικά πλοία. Προσοχή λοιπόν οι κινήσεις που θα κάνει η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» αλλά και όποιες άλλες μονάδες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων βρεθούν στην περιοχή να μη δώσουν την ευκαιρία στην Τουρκία να στρατιωτικοποιήσει και πάλι την κρίση.

Προσοχή, μεγάλη προσοχή. Τα παθήματα πρέπει να μας γίνονται μαθήματα.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το βίντεο της φυγάδευσης του Κυριάκου Μητσοτάκη από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης

Όπως όπως έφυγε ο ... λαοπρόβλητος πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αλεξανδρούπολη.Από την πίσω έξοδο και με γοργό ρυθμό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποχώρησε από...

Λούβρο: Τα απαρχαιωμένα συστήματα ασφαλείας έδωσαν πρόσβαση στους κλέφτες

Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για την κινηματογραφική διάρρηξη στο μουσείο του Λούβρου και ολοένα και περισσότερο προκύπτει ότι ο ερασιτεχνισμός των δραστών, λειτούργησε συνδυαστικά με...

Aναδρομικά συνταξιούχων: Ποιοι δικαιούνται, ποιοι απορρίπτονται (Πίνακες)

Κάθε εβδομάδα η «δημοκρατία» θα φιλοξενεί το ένθετο «Συντάξεις και Ασφαλιστικό» με θέματα του Σπύρου Φρεμεντίτη, δικηγόρου - δημοσιογράφου, ειδικού για ασφαλιστικά και εργατικά...

Μητσοτάκης ο φυγάς: Απέδρασε σαν κυνηγημένος στην Αλεξανδρούπολη (βίντεο)

Σαν τον κλέφτη, από την πίσω πόρτα του αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης και από… χωματόδρομο, φυγαδεύτηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για να μην έρθει πρόσωπο...

Ο «περίεργος», μη ηθικός διορισμός της κόρης Κέλλα

Ηταν η τελευταία που μπήκε στο σώμα ειρηνοδικών, δύο μέρες πριν από τις εκλογές του 2023, από τον πίνακα επιτυχόντων που καταργήθηκε, ενώ έως...

Αποκάλυψη-σοκ της «δημοκρατίας»: Στο φως νέο «κουκούλωμα» για το έγκλημα στα Τέμπη

Την επομένη της τραγωδίας η ΕΡΓΟΣΕ, για να καλύψει τις ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας, συνεδρίασε και έδωσε εκπρόθεσμα την 7η παράταση για την υλοποίηση...

Μινχάουζεν ο Μαρινάκης: «Ο Μητσοτάκης δεν φυγαδεύτηκε από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης» (βίντεο)

Σε παράλληλο σύμπαν, μάλλον, ζει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. Σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, προσπάθησε να υποβαθμίσει τη δυσαρέσκεια των αγροτών...

Λουκέτο ΕΛΤΑ: Τρίβουν τα χέρια τους οι ιδιώτες – Γιατί ευνοείται η ACS

Πώς οι εξελίξεις στα ΕΛ.ΤΑ. επηρεάζουν κυρίως την ACS και τη διαδικασία εξαγοράς της από τους Γερμανούς, καθιστώντας την… ιδιαίτερα ελκυστικήΑπανωτές αστοχίες σε βάρος...

Αυτός είναι ο 3χρονος Ανδρέας που έχασε τη ζωή του στην Αχαΐα –...

Τα τελευταία δραματικά λεπτά πριν από την ανείπωτη τραγωδία που στοίχισε τη ζωή στον 3χρονο Ανδρέα στη Δυτική Αχαΐα προσπάθησε να περιγράψει στην κατάθεσή...

Στον πάτο της Ευρώπης η Ελλάδα: Οι χαμηλότεροι μισθοί μετά τη Βουλγαρία (πίνακας)

Ο μέσος μισθός στο Λουξεμβούργο είναι 4,6 φορές υψηλότερος από αυτόν της ΕλλάδαςΣτα χαμηλότερα επίπεδα αποδοχών εξακολουθεί να βρίσκεται η Ελλάδα στην κλίμακα της...













spot_img

Ροή ειδήσεων

Advertisement 4
spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ