Ελαφρά τη καρδία και χωρίς τον απαραίτητο προγραμματισμό αποδεικνύεται ότι εισήγαγε στο λύκειο την ερευνητική εργασία η απελθούσα υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου. Ερευνα που πραγματοποίησε η Επιστημονική Ενωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης μετά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής της ερευνητικής εργασίας στο λύκειο, στην οποία συμμετείχαν καθηγητές, επιβεβαιώνει την έλλειψη οργάνωσης εκ μέρους του υπουργείου. Στα συμπεράσματα περιλαμβάνονται η ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με την εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας και η ανεπάρκεια υποδομών και πόρων, που δυσκολεύουν τη ζωή μαθητών και καθηγητών.
Ετσι, οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει να καθοδηγήσουν τα παιδιά στην ερευνητική εργασία δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα ως προς τη βαθμολόγησή της, που προσμετράται για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αυτό πηγάζει, σύμφωνα με τις απαντήσεις τους, από την έλλειψη επιμόρφωσης, καθώς το 77% δεν έχει συμμετάσχει σε σχετικά σεμινάρια. Αλλά ακόμα και όσοι έχουν λάβει μέρος σε επιμορφωτικά προγράμματα αναφέρουν ότι ήταν ανεπαρκή. Επισημαίνουν δε την ανάγκη η ερευνητική εργασία να μην έχει διάρκεια τεσσάρων μηνών, αλλά να καταλαμβάνει όλο το σχολικό έτος προς όφελος των μαθητών που ούτως ή άλλως είναι πιεσμένοι με τα υπόλοιπα μαθήματα.
Τα προβλήματα, όμως, δεν σχετίζονται μόνο με τους καθηγητές, αλλά και με τις απαραίτητες υποδομές για την ολοκλήρωση της ερευνητικής εργασίας. Ενα στα δύο σχολεία δεν διαθέτει τους αναγκαίους πόρους και στο 30% των λυκείων παρατηρείται ανεπάρκεια εργαστηρίων και εξοπλισμού. Επίσης εννέα στους δέκα καθηγητές ζητούν να αυξηθεί ο αριθμός των ηλεκτρονικών υπολογιστών, βασικό εργαλείο για την εκπόνηση της ερευνητικής εργασίας, και να εγκατασταθεί ασύρματο δίκτυο για να εξυπηρετηθούν και οι μαθητές που δεν διαθέτουν στο σπίτι τους.
Εύη Πανταζοπούλου