Παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή η έκθεση των πραγματογνωμόνων, που ανέρχεται, μαζί με τα παραρτήματα, σε 252 σελίδες
Στην τελική ευθεία μπαίνει η ανάκριση που διενεργεί ο εφέτης ανακριτής Λάρισας μετά τη χθεσινή υποβολή του πορίσματος των πραγματογνωμόνων που είχαν διοριστεί από τις δικαστικές Αρχές στο πλαίσιο της διερεύνησης των αιτιών και συνθηκών του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Χθες το πρωί παραδόθηκε στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη η έκθεση των πραγματογνωμόνων, που ανέρχεται μαζί με τα παραρτήματα σε συνολικά 252 σελίδες. Το πόρισμα θα συμπεριληφθεί στη δικογραφία που αφορά τους κατηγορουμένους για την υπόθεση.
Οι πραγματογνώμονες κατέληξαν σε συμπεράσματα τα οποία θα αξιολογήσει ο εφέτης ανακριτής και θα κρίνει αν ανακύπτουν ευθύνες και κατά άλλων προσώπων, προκειμένου να ασκηθούν νέες ποινικές διώξεις. Το πόρισμα περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία, όπως συνομιλίες και δεδομένα από την Αστυνομία και την Πυροσβεστική, τα οποία θα εξετάσει ο ανακριτής για να διαπιστώσει αν υπάρχουν και άλλες πτυχές στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που πρέπει να ερευνηθούν.
Στο πολυσέλιδο πόρισμα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, φωτογραφικό υλικό και γνωματεύσεις τόσο από το Γενικό Χημείο του Κράτους όσο και από άλλες υπηρεσίες που ερεύνησαν το δυστύχημα. Περιλαμβάνει δε και την ανάλυση δεδομένων του καταγραφικού, το οποίο εστάλη σε ειδική υπηρεσία στην Αθήνα μετά την αποτυχημένη απόπειρα ανάλυσης δεδομένων από Ιταλούς εμπειρογνώμονες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το καταγραφικό ήταν απενεργοποιημένο από το καλοκαίρι του 2018!
Στο μεταξύ, το πόρισμα διαπιστώνει ευθύνες στον 59χρονο σταθμάρχη, καθώς δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν από την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Τονίζεται, επίσης, ότι μετά τη διαβίβαση εντολής αναχώρησης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμού, για τον οποίο διαπιστώνεται ότι έχει εμβέλεια περίπου 1.400 μέτρα στη γραμμή ανόδου και περίπου 2.000 μέτρα στη γραμμή καθόδου.
Επίσης, διαπιστώνεται ότι ο μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ενημέρωσε για την αλλαγή πορείας της αμαξοστοιχίας (από τη γραμμή ανόδου στη γραμμή καθόδου). Επιπλέον, φέρεται ότι κατά τον χρόνο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος δεν λειτουργούσαν τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί. Δεν λειτουργούσαν, δηλαδή, η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και η φωτοσήμανση, που θα απέτρεπαν το συμβάν.
Τέλος, από το πόρισμα προκύπτει ότι η φωτιά προκλήθηκε στις ηλεκτρικές κενώσεις και στα λάδια των μηχανών των αμαξοστοιχιών, ενώ η έκταση που πήρε η πυρκαγιά οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στα υλικά κατασκευής των βαγονιών, όπως η ξύλινη επένδυση, τα υφασμάτινα καθίσματα κ.λπ.
Στο μεταξύ, προθεσμία για να απολογηθούν έλαβαν τα πέντε πρώην και νυν διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ μετά την ποινική δίωξη που άσκησε εναντίον τους ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος για κακουργηματικού χαρακτήρα κατηγορίες, που αφορούν τη διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων, διά παραλείψεως.
Χθες προθεσμία να απολογηθεί στις 10 Ιουλίου έλαβε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Συντήρησης Η/Μ Συστημάτων & Ηλεκτροκίνησης του ΟΣΕ Ζαχαρίας Στουρνάρας, ενώ σήμερα προθεσμία αναμένεται να ζητήσει και να λάβει συγκατηγορούμενός του, επίσης διευθυντικό στέλεχος του οργανισμού.
Για τις 30 Ιουνίου έχουν κληθεί να απολογηθούν οι δύο γενικοί διευθυντές Δικτύου του ΟΣΕ. Η δίωξη σχετίζεται με θέματα ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως η απουσία τηλεδιοίκησης στον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας κατά τη νύχτα της τραγωδίας. Οι ευθύνες αφορούν τη μη λειτουργία των συστημάτων σε βάθος εξαετίας, καθώς δύο εκ των πέντε κατηγορουμένων κατείχαν συγκεκριμένη διευθυντική θέση στον ΟΣΕ από το 2017.
Χθες κατέθεσαν στον ανακριτή δύο αστυνομικοί που ήταν οι πρώτοι που έφτασαν στο σημείο της τραγωδίας στα Τέμπη. Από σήμερα μέχρι τα τέλη του μήνα έχει προγραμματιστεί να καταθέσουν 16 επιβάτες οι οποίοι τραυματίστηκαν και σε ορισμένες περιπτώσεις βοήθησαν συνεπιβάτες να βγουν από την άμορφη μάζα σιδερικών όπως είχαν μετατραπεί τα πρώτα βαγόνια του τρένου.
Από την πλευρά του, ο δικηγόρος του αποθανόντος μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας ζήτησε από τις δικαστικές Αρχές όλες τις απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες που έγιναν κατά το βράδυ της μοιραίας νύχτας του δυστυχήματος. Στόχος του είναι να διεκδικήσει και αυτός από την πλευρά της οικογένειας του άτυχου μηχανοδηγού την απόδοση ποινικών και αστικών ευθυνών σε βάρος όσων ευθύνονται για την τραγωδία.