Πάνω από 500.000 ακυρωμένα δρομολόγια μέσα σε έναν χρόνο – Ηλικιωμένο προσωπικό, παλιά οχήματα και αναμονή για νέα ρύθμιση
Η καθημερινή ταλαιπωρία των πολιτών στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας έχει λάβει διαστάσεις «οδύσσειας», καθώς η έλλειψη οδηγών λεωφορείων έχει οδηγήσει σε συνεχή μείωση των δρομολογίων και πολύωρες αναμονές.
Μόνο το 2024 ακυρώθηκαν 504.769 δρομολόγια, κυρίως εξαιτίας της υποστελέχωσης στην ΟΣΥ, με αποτέλεσμα δεκάδες περιοχές να μένουν για ώρες χωρίς εξυπηρέτηση.
Η κατάσταση επιδεινώνεται
Η απουσία 248 οδηγών σε σχέση με το 2023 οδήγησε σε 119.000 περισσότερα χαμένα δρομολόγια μέσα σε έναν μόλις χρόνο, ενώ το ποσοστό εκτέλεσης κύκλων δρομολογίων έπεσε στο 84,8% (από 87,8% πέρυσι).
Από τα 3,33 εκατ. προγραμματισμένα δρομολόγια, πραγματοποιήθηκαν μόλις 2,82 εκατ., με τις μεγαλύτερες ελλείψεις να εντοπίζονται στις γραμμές περιφέρειας και στις βραδινές ώρες.
Γιατί δεν υπάρχουν οδηγοί
Η ΟΣΥ διαθέτει πλέον μόλις 2.707 οδηγούς, έναντι σχεδόν 3.000 πέρυσι. Πολλοί νεοπροσληφθέντες εγκαταλείπουν τη δουλειά αμέσως μετά την εκπαίδευσή τους, αναζητώντας καλύτερες απολαβές στον ιδιωτικό τομέα.
Το μισθολογικό καθεστώς θεωρείται αντικίνητρο, καθώς η προϋπηρεσία δεν αναγνωρίζεται και η αναμενόμενη ρύθμιση για τη διόρθωση του προβλήματος παραμένει παγωμένη στο υπουργείο Οικονομικών.
Παράλληλα, το προσωπικό γερνάει:
Μόνο 1,5% των εργαζομένων είναι κάτω των 35 ετών
Το 56,5% είναι άνω των 50 ετών
Ο μέσος χρόνος προϋπηρεσίας φθάνει τα 20,5 έτη, με 10 χρόνια κατά μέσο όρο να απομένουν για συνταξιοδότηση
Ο στόλος γερνάει
Από τα 1.576 λεωφορεία της ΟΣΥ, μόλις 1.290 είναι διαθέσιμα και περίπου 1.050 κυκλοφορούν καθημερινά. Πολλά οχήματα είναι παλαιάς τεχνολογίας EURO II (1998-2001), με μέσο όρο ηλικίας τα 21 έτη.
Η εταιρεία επιχειρεί σταδιακή ανανέωση του στόλου, με την ένταξη 140 ηλεκτρικών λεωφορείων το 2024 και άλλα 150 να αναμένονται το 2025, σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα και οι εκπομπές ρύπων.
Παρά τα προβλήματα, η ΟΣΥ εμφάνισε οριακά θετικό αποτέλεσμα με κέρδη 1,6 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 15,1 εκατ. ευρώ το 2023. Αυτό οφείλεται στη νέα σύμβαση με τον ΟΑΣΑ, μέσω της οποίας η εταιρεία αποζημιώθηκε με 124,9 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου.
Ωστόσο, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 5%, καθώς οι επιδοτήσεις από τα υπουργεία έπεσαν κατά 30%, περιορίζοντας την οικονομική ανάσα που έδωσε η αύξηση πωλήσεων εισιτηρίων.

