Λύματα «πνίγουν» τον Άγιο Νικήτα της Λευκάδας

Το Σάββατο 6/6 ο αγωγός του βιολογικού καθαρισμού υπερχείλισε, ρίχνοντας τις ακαθαρσίες στην... παραλία!

Υγειονομική «βόμβα» απειλεί τον Αγιο Νικήτα στη Λευκάδα, καθώς το Σάββατο 6 Ιουνίου 2026 ο αγωγός του βιολογικού καθαρισμού υπερχείλισε. Ανεπεξέργαστα λύματα έπεσαν σε θάλασσα και αμμουδιά και προκάλεσαν μια τοξική κατάσταση για την υγεία κατοίκων και επισκεπτών.

  • Από τον Νίκο Σώκο

Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Η εξέταση των επίσημων εγγράφων, των υγειονομικών εκθέσεων και των δικαστικών προσφυγών δείχνει ότι το πρόβλημα ήταν γνωστό στις Αρχές εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο, αλλά οι απαραίτητες επισκευές αναβλήθηκαν.

Η καταγραφή των προβλημάτων αρχίζει από το καλοκαίρι του 2025. Στις 19 Ιουνίου 2025 η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων απέστειλε στον Δήμο Λευκάδας το έγγραφο με αρ. πρωτ. 54682/8065 με θέμα «Δυσοσμία – δυσλειτουργία του βιολογικού καθαρισμού Αγίου Νικήτα».

Οι επιθεωρητές σημείωναν έντονη δυσοσμία τις πρωινές και βραδινές ώρες, με κυριότερο εύρημα τη διαρροή λυμάτων από το φρεάτιο Α1, το οποίο βρίσκεται πάνω στην άμμο, ακριβώς κάτω από το κατάστημα Σαπφώ. Η υπηρεσία τόνιζε ότι τα βοθρολύματα στην αμμουδιά βλάπτουν τον τουρισμό και απειλούν τη δημόσια υγεία.

Επιπλέον, στο έγγραφο με αρ. πρωτ. 50198/7456 η Περιφέρεια ζητούσε συνεχή έλεγχο των αντλιοστασίων και καθαρισμό των φρεατίων. Επιπλέον, το έγγραφο με αρ. πρωτ. 54124/7996 αποκαλύπτει ότι η κατάσταση επιβαρυνόταν από λάδια και λίπη που έριχναν καταστήματα εστίασης, χωρίς να έχουν τοποθετήσει τους υποχρεωτικούς λιποσυλλέκτες.

Σε γνώση της δημοτικής Αρχής

Η δημοτική Αρχή είχε στα χέρια της την πλήρη διάγνωση της βλάβης. Στις 30 Σεπτεμβρίου 2025 ο ηλεκτρολόγος μηχανικός Κώστας Ντάσιος συνέταξε τεχνική έκθεση, υπογραμμίζοντας ότι για να είναι ο βιολογικός έτοιμος απαιτούνταν εργασίες ύψους 150.000 ευρώ συν ΦΠΑ για αντικατάσταση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, νέες αντλίες, αλλαγή πινάκων (PLC) και ενεργοποίηση της αφυδάτωσης λάσπης.

Παράλληλα, πρότεινε φίλτρα απόσμησης στο αντλιοστάσιο A2. Παρά την έκθεση δεν έγινε καμία παρέμβαση. Το έγγραφο με αρ. πρωτ. 026 της κοινότητας δείχνει ότι ο πρόεδρός της Αντώνης Περδικάρης είχε ζητήσει συνάντηση με τον δήμαρχο από τις 20 Αυγούστου 2025 χωρίς αποτέλεσμα.

Η υπερχείλιση του Ιουνίου του 2026 έφερε το δημοτικό συμβούλιο σε έκτακτη συνεδρίαση στις 15 Ιουνίου 2026. Σύμφωνα με την απόφαση 98/2026, ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης, Ευάγγελος Βερροιώτης, κατήγγειλε ότι η δημοτική Αρχή είχε αφαιρέσει από το τεχνικό πρόγραμμα το κονδύλι επισκευής του αγωγού. Μετά τη διαμάχη το σώμα αποφάσισε ομόφωνα να επαναφέρει το έργο εγκρίνοντας 186.000 ευρώ.

Ωστόσο, οι κάτοικοι βρίσκονται σε απόγνωση. Στις 22 Ιουνίου 2026 προχώρησαν σε κατεπείγουσα καταγγελία προς τον ΕΟΔΥ, επισημαίνοντας ότι, παρά τον πρόχειρο καθαρισμό του φρεατίου Α1, η κεντρική εγκατάσταση παραμένει ασυντήρητη. Η περιοχή πνίγεται στη δυσοσμία, ενώ μύγες και κουνούπια συνθέτουν μια υγειονομική βόμβα. Πολίτες που μένουν κοντά εκδηλώνουν ήδη ζαλάδες, πονοκεφάλους και τάση προς έμετο.

Εγγραφο με την πρώτη «καμπάνα» στον Δήμο Λευκάδας από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, που καταγράφει το πρόβλημα της δυσοσμίας έναν χρόνο πριν

Μάλιστα υπήρξε και εμπλοκή της Αστυνομίας στις 8 Ιουνίου 2026, βεβαιώνοντας τη διαρροή στο Βιβλίο Αδικημάτων. Οι κάτοικοι κατήγγειλαν προσπάθεια συγκάλυψης, αφού σε αυτοψία του Τμήματος Περιβάλλοντος στις 16 Ιουνίου ελέγχθηκε μόνο το καθαρισμένο φρεάτιο, ενώ στις 22 Ιουνίου συνεργείο του δήμου απλώς έκοβε χόρτα στο οικόπεδο.

Η καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του προβλήματος οδήγησε τους κατοίκους και στα δικαστήρια. Εχει κατατεθεί μηνυτήρια αναφορά προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λευκάδας, η οποία στρέφεται κατά παντός υπευθύνου και δη του δημάρχου Λευκάδας, του αρμόδιου αντιδημάρχου Υδρευσης – Αποχέτευσης και των προϊσταμένων της αρμόδιας Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Λευκάδας. Κάτοικοι, επαγγελματίες και οι πρόεδροι της κοινότητας και του τοπικού συλλόγου κατηγορούν τη δημοτική Αρχή για παράβαση καθήκοντος και υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Το νομικό τους επιχείρημα βασίζεται στο ότι ο δήμος γνώριζε τη βλάβη από την έκθεση του μηχανικού και τις προειδοποιήσεις του υγειονομικού, αλλά επέλεξε να μην κάνει τίποτα, αποδεχόμενος τον κίνδυνο για την υγεία των πολιτών. Παράλληλα, οι κάτοικοι απέστειλαν καταγγελία στο Σώμα Επιθεώρησης Νοτίου Ελλάδος – Τμήμα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, ζητώντας την παρέμβαση των επιθεωρητών περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ) και την επιβολή προστίμων.

Ο δήμαρχος δηλώνει ότι χρησιμοποίησε τα κονδύλια σε… άλλο έργο!

Απέναντι στις καταγγελίες για την κατάσταση στον Αγιο Νικήτα, ο δήμαρχος Λευκάδας, Ξενοφώντας Βεργίνης, μίλησε στη «δημοκρατία», δίνοντας εξηγήσεις για τα τεχνικά προβλήματα της εγκατάστασης όσο και για το παρασκήνιο της καθυστέρησης του έργου. Ερωτηθείς αρχικά για το τι ακριβώς συμβαίνει με τον βιολογικό καθαρισμό και τον ενδεχόμενο υγειονομικό κίνδυνο, ο κ. Βεργίνης παραδέχτηκε την παλαιότητα και την ανεπάρκεια των υποδομών.

«Ο βιολογικός καθαρισμός στον Αγιο Νικήτα είναι παλιός. Το αντλιοστάσιο και η μονάδα είναι ξεχωριστά, ενώ η δυναμικότητά του είναι επαρκής για 350 με 400 άτομα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Πρόσθεσε δε ότι, με τη Λευκάδα να υποδέχεται σχεδόν 200.000 με 300.000 τουρίστες ετησίως, το σύστημα είναι προφανώς ανεπαρκές για τους μήνες του καλοκαιριού. Οπως υπογράμμισε, οι μονάδες έχουν υποστεί ζημιές με την πάροδο των ετών και, παρότι γίνονται συντηρήσεις, απαιτείται ριζική αναβάθμιση, τονίζοντας πως «η Λευκάδα γενικότερα χρειάζεται τριτοβάθμιο βιολογικό καθαρισμό». Επιπλέον, ανέφερε πως καταστήματα πετάνε άθελά τους στους υπονόμους υλικά, ειδικά έλαια, που προκαλούν τεράστια ζημιά στο δίκτυο.

Ο δήμαρχος Λευκάδας, Ξενοφώντας Βεργίνης

Αναφορικά με το ερώτημα για τους λόγους καθυστέρησης της χρηματοδότησης και την αφαίρεση του σχετικού κονδυλίου, ο δήμαρχος εξήγησε πως είχε πράγματι προγραμματιστεί το ποσό των 180.000 ευρώ, έχοντας έτοιμες μελέτες. Ωστόσο, παραδέχτηκε και μια άστοχη διαχειριστική επιλογή: «Λόγω λάθος προσωπικής εκτίμησης, χρησιμοποιήσαμε ένα ταμείο για τη δαπάνη του προγράμματος. Σε μια διορθωτική αλλαγή η μελέτη μεταφέρθηκε σε ένα άλλο ταμείο, με αποτέλεσμα να υπάρξει μια καθυστέρηση περίπου ενός μήνα». Ο κ. Βεργίνης τόνισε ότι τίποτα δεν έγινε σκόπιμα.

«Πάντα εδώ ήταν τα λεφτά. Μπήκαν σε άλλο έργο κατά λάθος, αλλά τα φέραμε πίσω» δήλωσε, προσθέτοντας ότι έκλεισε το πρόγραμμα με αναμόρφωση του προϋπολογισμού. Καταλήγοντας, διαβεβαίωσε πως «τα πράγματα είναι στη γραμμή τους» και το έργο αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα, υποστηρίζοντας πως ούτε ο ίδιος περίμενε τι θα συνέβαινε ούτε ότι θα υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Νεοοθωμανικό αμόκ Ερντογάν με απειλές εναντίον της Ελλάδας

Σε ακόμα μία εξοργιστική επίδειξη νεο-οθωμανικού αυταρχισμού, η Αγκυρα ξεδιπλώνει με απόλυτη μεθοδικότητα το επόμενο στάδιο του γεωστρατηγικού της αναθεωρητισμού, στρέφοντας ευθέως τα βέλη...

Συμμαχία Γερμανίας-Τουρκίας κατά του «Κάθετου Διαδρόμου»

Το Βερολίνο στηρίζει την Αγκυρα για να καταστεί ενεργειακός κόμβος απέναντι στο αμερικανικό σχέδιο για τη διακίνηση του LNG μέσω της Ελλάδας Η Γερμανία σκοπεύει...

Κτηνολατρεία: Το Θηρίο στη θέση του Ανθρώπου

«Οταν ο Καίσαρας είδε κάποτε στη Ρώμη κάποιους πλούσιους ξένους να περιφέρουν στην αγκαλιά τους και να χαϊδεύουν μικρά σκυλάκια και μαϊμούδες, ρώτησε αν...

«Σβήνουν» τη μνήμη του Αντώνη Καρυώτη με την αφαίρεση του μνημείου στο λιμάνι...

Μετά από πολλαπλούς βανδαλισμούς, το μνημείο που τιμούσε τον άδικο θάνατο του Αντώνη Καρυώτη εξαφανίστηκεΗ απομάκρυνση του μνημείου που είχε στηθεί στην Πύλη Ε3...

Εισπρακτικές και servicers καταθέτουν αίτηση ερμηνείας στον Άρειο Πάγο για τον νόμο Κατσέλη

Το ζήτημα του υπολογισμού των τόκων για τα δάνεια που έχουν ενταχθεί στον νόμο Κατσέλη οδηγείται εκ νέου στον Άρειο Πάγο, με τις εταιρείες...

Το πρωτοσέλιδο της «κυριακάτικης δημοκρατίας» και η παρερμηνεία του Μάνεση

● Αν είσαι δημοσιογράφος έχεις μείζον κίνητρο να παρακολουθείς εκπομπές του Μάνεση. Πάντοτε σου θυμίζει την υποχρέωσή σου να ενημερώνεσαι πρώτα κι έπειτα να...
spot_img

Ροή ειδήσεων

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ