Μειώνονται οι πιθανότητες επιβίωσης για τους 5 επιβάτες του τουριστικού βαθυσκάφους Titan, το οποίο εξαφανίστηκε την Κυριακή, κατά τη διάρκεια κατάδυσης στο ναυάγιο του Τιτανικού. Το διαθέσιμο οξυγόνο στην καμπίνα επαρκεί μέχρι σήμερα το μεσημέρι
Ελάχιστες ήταν -ως χθες αργά τη νύχτα- οι πιθανότητες επιβίωσης για τους πέντε εκκεντρικούς επιβάτες του τουριστικού υποβρυχίου Titan, το οποίο εξαφανίστηκε την Κυριακή, κατά τη διάρκεια κατάδυσης στο ναυάγιο του Τιτανικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, το διαθέσιμο οξυγόνο στην καμπίνα επαρκεί μέχρι σήμερα το μεσημέρι και οι ελπίδες των ερευνητικών πλοίων που έχουν εδώ και μέρες βγει προς αναζήτηση του «Τιτάνα» μειώνονταν.
Χθες ήχοι από χτυπήματα ανιχνεύτηκαν από σόναρ στην περιοχή διεξαγωγής των ερευνών, όμως δεν κατέστη εφικτό να εντοπιστεί το σκάφος. Ειδικοί που προσέγγισε το BBC εξηγούν ότι οι θόρυβοι αυτοί, σύντομης διάρκειας, οξείς και σε υψηλή συχνότητα, θα μπορούσαν να είναι από την κρούση του κελύφους με κάποιο άλλο μεταλλικό ή βαρύ αντικείμενο μέσα στο βαθυσκάφος.
Οπως εξηγούν οι ειδικοί, πάντως, τα ερευνητικά πλοία φαίνεται να αναζητούν μια σταγόνα στον ωκεανό, ενώ η αμερικανική ακτοφυλακή τόνισε πως έχει ερευνηθεί μια περιοχή 76.000 εκατοντάδων τετραγωνικών μιλίων, έκταση μεγαλύτερη από την πολιτεία του Κονέκτικατ. Ο εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής δήλωσε ότι έχει ξεκινήσει κατάδυση με τηλεχειριζόμενο όχημα (ROV) στην τελευταία γνωστή τοποθεσία του υποβρυχίου.
«Η αναζήτηση είναι πολύπλοκη για διάφορους λόγους» συνέχισε, υπογραμμίζοντας ότι το υποβρύχιο είναι 900 μίλια ανατολικά και 400 μίλια νότια από την περιοχή St John’s. «Εάν εντοπιστεί το υποβρύχιο, θα εξετάσουμε την καλύτερη δυνατή πορεία για την ανέλκυσή του» συμπλήρωσε ο εκπρόσωπος της αμερικανικής ακτοφυλακής.
Από την άλλη πλευρά, το σενάριο να μην εντοπιστούν εγκαίρως ή και ποτέ το σκάφος και οι επιβάτες του είναι εξαιρετικά πιθανό. «Το μεγάλο βάθος των 4.000 μ., όπου εικάζεται ότι βρίσκεται το υποβρύχιο, μειώνει δραστικά τις δυνατότητες διάσωσης», αφού, όπως εξηγεί ο έμπειρος δύτης Αλέξις Ρόζενφελντ που μετέχει σε ωκεάνιες αποστολές, η πίεση στο σημείο του ναυαγίου του Τιτανικού φτάνει τα 380 bar., δηλαδή πάνω από 380 κιλά πίεσης ανά τετραγωνικό εκατοστό.
«Φανταστείτε την πίεση που ασκείται στον Τιτάνα» λέει, σημειώνοντας ότι λιγότερα από 12 βαθυσκάφη στον πλανήτη μπορούν να φτάσουν σε τέτοια βάθη. Τα σενάρια που επικρατούσαν ως χθες ήταν -το λιγότερο- απαισιόδοξα. Ισως το υποβρύχιο να έχει εκραγεί, καθώς και το παραμικρό συμβάν σε τέτοια βάθη μπορεί να αποβεί μοιραίο, οπότε δεν υπάρχει πιθανότητα να επέζησαν οι πέντε επιβαίνοντες. Ισως να έχει παγιδευτεί στο κουφάρι του Τιτανικού. Ισως, πάλι, να έχει χάσει το υποβρύχιο την επαφή με το μητρικό πλοίο, που παρέμεινε στην επιφάνεια του ωκεανού προκειμένου να ενημερώνεται για τη θέση του. Ωστόσο, αυτό το σενάριο είναι σχεδόν εντελώς απίθανο, αφού ένα υποβρύχιο διαθέτει πολλαπλά μέσα επικοινωνίας.
Σύμφωνα με τον Αλαστερ Γκρεγκ, καθηγητή Ναυτιλιακής Μηχανικής στο University College του Λονδίνου, στην περίπτωση που το υποβρύχιο βρίσκεται στον βυθό του ωκεανού και αδυνατεί να ανέλθει με ίδια μέσα στην επιφάνεια, «οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες. Πολύ λίγα σκάφη μπορούν να καταδυθούν τόσο βαθιά και σίγουρα όχι δύτες». Οι υποβρύχιες έρευνες με σόναρ είναι επίσης πολύ αβέβαιο ότι θα έχουν αποτελέσματα, αφού «για να λειτουργήσουν τα σόναρ το σκάφος θα πρέπει είτε να συνεχίσει να κινείται είτε να μην είναι κολλημένο στη λάσπη του βυθού» εξήγησε αξιωματικός του γαλλικού πολεμικού ναυτικού.
Στο μεταξύ, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μαρτυρία ανθρώπου που έχει επιβιβαστεί στο συγκεκριμένο υποβρύχιο και δήλωσε ότι πριν μπεις σε αυτό υπογράφεις ένα έγγραφο, με το οποίο αναλαμβάνεις την ευθύνη του ταξιδιού σου. Αυτό που τονίζει είναι ότι μόνο στην πρώτη σελίδα αναφέρεται τρεις φορές η λέξη «θάνατος».
«Υπογράφεις μια τεράστια δήλωση, που απαριθμεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο ότι μπορεί να πεθάνεις στο ταξίδι» δήλωσε ο Μάικ Ράις στο BBC. «Αναφέρουν τον θάνατο τρεις φορές στην πρώτη σελίδα, οπότε δεν είναι ποτέ μακριά από το μυαλό σου». Ο Ράις έκανε ένα ταξίδι με το υποβρύχιο Titan της OceanGate Expeditions το 2022 και δήλωσε την Τρίτη: «Καθώς έμπαινα στο υποβρύχιο, αυτή ήταν η σκέψη μου: “Λοιπόν, αυτό θα μπορούσε να είναι το τέλος”».
Γαλλία: Έστειλε ερευνητικό πλοίο στον Ατλαντικό
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ερευνών για την Εκμετάλλευση των Θαλασσών (IFERMER – Institut Français de Recherche pour l’Exploitation de la Mer) έστειλε το πλοίο Atalante με ρομποτικό βαθυσκάφος στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού, όπου την Κυριακή εξαφανίστηκε το τουριστικό υποβρύχιο με τους πέντε επιβαίνοντες, στην περιοχή του ναυαγίου του Τιτανικού.
Το ερευνητικό πλοίο, μάλιστα, αναμενόταν να φτάσει στην περιοχή αργά χθες το βράδυ, ενώ το θρίλερ συνεχιζόταν, καθώς τα χρονικά περιθώρια για τον εντοπισμό των πλούσιων επιβατών του υποβρυχίου στένευαν. Αξιωματούχος της γαλλικής κυβέρνησης επιβεβαίωσε ότι μεταξύ των πέντε επιβαινόντων στο τουριστικό υποβρύχιο είναι ο 77χρονος Γάλλος εξερευνητής Πολ Ανρί Ναρζολέ, διευθυντής υποβρύχιων ερευνών στην εταιρία που έχει τα δικαιώματα για το ναυάγιο του Τιτανικού.
Όπως είναι ήδη γνωστό, οι άλλοι τέσσερις επιβαίνοντες είναι ο Αμερικανός ιδρυτής της OceanGate Στόκτον Ρας, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας πώλησης ιδιωτικών τζετ Action Aviation), ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του, Σουλεϊμάν.
Η έπαρση του παγιδευμένου ιδιοκτήτη σχετικά με την ασφάλεια των αποστολών
Ο ιδρυτής της OceanGate, ένας από τους πέντε παγιδευμένους επιβάτες του Titan, δεν ανησυχούσε ιδιαίτερα για την ασφάλεια των υποβρύχιων αποστολών. Η έπαρση που είχε επιδείξει μιλώντας για το θέμα άγγιζε το επίπεδο της ύβρεως: «Κάποια στιγμή, η ασφάλεια είναι σκέτο χάσιμο χρόνου» δήλωνε. Μέχρι που ήρθε η νέμεσις.
Ο Στόκτον Ρας ίδρυσε την OceanGate Inc το 2009 και στόχος του ήταν να παρέχει επανδρωμένα βαθυσκάφη για ερευνητές. Είναι ο άνθρωπος που πιλοτάρει το υποβρύχιο που ακόμα αγνοείται, πιθανότατα κολλημένο κάπου στο κουφάρι του Τιτανικού. «Αυτό για το οποίο ανησυχώ περισσότερο είναι πράγματα που θα με εμποδίσουν να βγω στην επιφάνεια – προεξοχές, δίχτυα ψαριών, κίνδυνος εμπλοκής» δήλωνε έναν χρόνο πίσω σε συνέντευξη στο CBS, στην οποία είχε επίσης πει πως τίποτα δεν γίνεται χωρίς κίνδυνο.
«Ξέρεις, κάποια στιγμή η ασφάλεια είναι σκέτο χάσιμο χρόνου. Θέλω να πω, αν θέλεις απλώς να είσαι ασφαλής, μη σηκώνεσαι από το κρεβάτι» δήλωνε. «Μην μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου. Μην κάνεις τίποτα. Κάποια στιγμή θα πάρεις κάποιο ρίσκο και είναι πραγματικά ζήτημα κινδύνου/ανταμοιβής. Νομίζω ότι μπορώ να το κάνω με την ίδια ασφάλεια παραβιάζοντας τους κανόνες» ισχυρίστηκε ο Ρας.
Συνεχίζοντας το κρεσέντο του, είχε πει πως στόχος του ήταν τόσο η τεχνολογία όσο και ο σχεδιασμός του υποβρυχίου να είναι απλός, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ενός λευκού χειριστηρίου κονσόλας παιχνιδιών Xbox για την κατεύθυνσή του. «Λειτουργούμε το Titan με το χειριστήριο παιχνιδιών» είπε. «Θα πρέπει να είναι σαν ασανσέρ, δεν πρέπει να χρειάζεται πολλή επιδεξιότητα».