Νέο πλήγμα για Nissan και Mercedes – Η Κίνα μπλοκάρει εξαγωγές της Nexperia, προκαλώντας παγκόσμιο πανικό στην αγορά
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με έλλειψη μικροτσίπ, που απειλεί να σταματήσει τη γραμμή παραγωγής κορυφαίων εταιρειών, όπως η Nissan, η Mercedes-Benz και η Honda.
Η κρίση προκλήθηκε μετά την απαγόρευση εξαγωγών της κινεζικής Nexperia από το Πεκίνο, σε αντίποινα για την κατάσχεση του ελέγχου της εταιρείας από την ολλανδική κυβέρνηση, η οποία επικαλέστηκε λόγους εθνικής ασφάλειας.
Η Nexperia, με έδρα την Ολλανδία, ανήκει στον κινεζικό όμιλο Wingtech, τον οποίο οι Ηνωμένες Πολιτείες θεωρούν πιθανό κίνδυνο εθνικής ασφάλειας.
Όταν η ολλανδική κυβέρνηση κατέσχεσε τον έλεγχο της εταιρείας τον Σεπτέμβριο, το Πεκίνο αντέδρασε άμεσα, μπλοκάροντας κάθε εξαγωγή των προϊόντων της Nexperia από την Κίνα – μια απόφαση που έχει πλέον αλυσιδωτές συνέπειες σε ολόκληρη τη βιομηχανία.
Τα μικροτσίπ της Nexperia χρησιμοποιούνται ευρέως σε συστήματα κινητήρων, αισθητήρες, ηλεκτρονικά φρένα και πλακέτες σχεδόν όλων των αυτοκινήτων. Η διακοπή της ροής τους θεωρείται ίσως η πιο σοβαρή διαταραχή μετά την κρίση των chips που προκάλεσε η πανδημία COVID-19.
Nissan και Mercedes σε κατάσταση συναγερμού
Η Nissan παραδέχτηκε ότι διαθέτει αποθέματα μικροτσίπ μόνο έως την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου.
«Για την ώρα είμαστε καλυμμένοι, αλλά δεν έχουμε πλήρη ορατότητα για το τι θα ακολουθήσει», δήλωσε ο Guillaume Cartier, Chief Performance Officer της εταιρείας, στο πλαίσιο του Japan Mobility Show στο Τόκιο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Mercedes-Benz, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ola Kaellenius να επισημαίνει ότι η γερμανική εταιρεία «αναζητά λύσεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη» για να εξασφαλίσει επάρκεια εφοδιασμού.
«Αυτή τη φορά, η κρίση δεν είναι τεχνική αλλά πολιτική – και θα χρειαστεί πολιτική λύση», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παραγωγές που αναστέλλονται και φόβοι για “ντόμινο”
Η Honda ανακοίνωσε ήδη αναστολή παραγωγής σε εργοστάσιό της στο Μεξικό, ενώ προχωρά σε προσαρμογές παραγωγής στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Στη Βραζιλία, κυβερνητικοί αξιωματούχοι προειδοποιούν πως αν η κρίση συνεχιστεί, αρκετές μονάδες συναρμολόγησης θα αναγκαστούν να σταματήσουν μέσα σε 2-3 εβδομάδες.
Η κατάσταση αναδεικνύει για ακόμη μια φορά τη χαρακτηριστική ευαλωτότητα των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, όπου ένα τεχνικό εξάρτημα ή μια πολιτική απόφαση σε μία χώρα μπορεί να παραλύσει την παραγωγή σε πέντε ηπείρους.
Όπως σχολίασε ο Kaellenius:
«Σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο υψηλής τεχνολογίας, έχεις μέσα του και τις πέντε ηπείρους.»
Οικονομική και γεωπολιτική κρίση μαζί
Σύμφωνα με τον Klaus Schmitz, σύμβουλο της Arthur D. Little, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν πλέον παύσεις παραγωγής ή αντικατάσταση εξαρτημάτων, προκειμένου να αντέξουν προσωρινά τις ελλείψεις.
Ωστόσο, προσθέτει ότι «η πραγματική λύση θα βρεθεί μόνο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Κίνα», κάτι που ήδη επιχειρούν τόσο οι ίδιες οι εταιρείες όσο και κυβερνήσεις όπως των ΗΠΑ και της Γερμανίας.
Η κρίση γύρω από τη Nexperia δεν είναι απλώς θέμα εφοδιασμού, αλλά μια νέα πράξη στον παγκόσμιο “πόλεμο των chips” που χωρίζει Δύση και Κίνα.
Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κρατήσουν ανοιχτές τις γραμμές παραγωγής τους, είναι πλέον σαφές πως η τεχνολογία των ημιαγωγών έχει μετατραπεί σε γεωπολιτικό όπλο – με επιπτώσεις που φτάνουν από τα εργοστάσια της Nissan στην Ιαπωνία, μέχρι τα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες.

