Παραμένει η ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, παρά την εκεχειρία που υπεγράφη στις 17 Ιουνίου, εντείνοντας την ανησυχία της διεθνούς κοινότητας για νέα κλιμάκωση στην περιοχή. Τεχεράνη και Ουάσιγκτον αλληλοκατηγορούνται για τα εκατέρωθεν πλήγματα, επομένως και για παραβιάσεις της εκεχειρίας που προβλέπεται στο πρωτόκολλο συμφωνίας σε σχέση με τον έλεγχο των στρατηγικής σημασίας Στενών του Ορμούζ.
Ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί προειδοποίησε σήμερα, έπειτα από τρεις ημέρες αναζωπύρωσης των εχθροπραξιών, πως οποιαδήποτε ξένη παρέμβαση στη διαχείριση από την Τεχεράνη των Στενών του Ορμούζ, εκτός του πλαισίου που προβλέπει το πρωτόκολλο συνεννόησης με την Ουάσιγκτον, ενέχει τον κίνδυνο να «αυξήσει τις εντάσεις» στην περιοχή. «Κανένας άλλoς οργανισμός και καμία άλλη χώρα» εκτός του Ιράν δεν είναι «υπεύθυνοι» για τη διαχείριση των Στενών, σημείωσε σήμερα ο επικεφαλής της ιρανικής διπλωματίας Αμπάς Αραγτσί, από τη Βαγδάτη όπου βρίσκεται σε επίσημη επίσκεψη. «Σε συμφωνία με το πρωτόκολλο συνεννόησης (…) κάθε παρέμβαση» στη διαχείριση των Στενών θα οδηγήσει «σε καθυστερήσεις στην επαναλειτουργία του και θα αυξήσει τις εντάσεις, όπως έχουμε διαπιστώσει αυτές τις δύο νύχτες», προειδοποίησε και τάχθηκε υπέρ της εφαρμογής ενός πλαισίου ασφαλείας που θα περιλαμβάνει «όλες τις χώρες της περιοχής και χωρίς την παρουσία ούτε παρέμβαση καμίας εξωτερικής χώρας».
Οι Φρουροί της Επανάστασης, ο ιδεολογικός στρατός της Ισλαμικής Δημοκρατίας, υπογράμμισαν πως «ελήφθησαν μέτρα» για τον έλεγχο της κυκλοφορίας στα Στενά, προειδοποιώντας ότι «από εδώ και στο εξής, τα πλοία που παραβαίνουν τους κανόνες θα αντιμετωπίζονται με αυξημένη αυστηρότητα».
Επιθέσεις σε Μπαχρέιν και Κουβέιτ
Μετά το νέο κύμα επιθέσεων εναντίον του Ιράν που εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ τις πρωινές ώρες της Κυριακής οι Φρουροί της Επανάστασης, σε αντίποινα, έπληξαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν.
Στο Μπαχρέιν, η αντιαεροπορική άμυνα αντιμετώπισε πυρά ιρανικών πυραύλων και drones, όπως ανακοίνωσαν οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας στο πλαίσιο νέας ανταλλαγής πληγμάτων μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν παρά την κατάπαυση του πυρός που εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ. Οι ένοπλες δυνάμεις του Μπαχρέιν «αναχαίτισαν και κατέστρεψαν έναν ορισμένο αριθμό βλημάτων που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις ύπουλες ιρανικές επιθέσεις», διευκρινίζουν στην ανακοίνωση όπου αναφέρουν ότι βρίσκονται σε «κατάσταση ύψιστου συναγερμού». Το υπουργείο Εξωτερικών του Μπαχρέιν καταδίκασε τις επιθέσεις ως μία εσκεμμένη και κατ’ επανάληψη παραβίαση της κυριαρχίας και της ασφάλειας της χώρας και κάλεσε το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ να πραγματοποιήσει έκτακτη συνεδρίαση για να καταστήσει υπόλογο το Ιράν.
Και το Κουβέιτ καταδίκασε την «κατάφωρη παραβίαση» της κυριαρχίας του έπειτα από πλήγματα σήμερα «την αυγή» εναντίον του εδάφους του, λέγοντας ότι «θέτουν σε κίνδυνο» τις πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στον τερματισμό του πολέμου στη Μέση Ανατολή. Το υπουργείο Εξωτερικών κατήγγειλε σε ανακοίνωση που εξέδωσε τις «απεχθείς και επαναλαμβανόμενες επιθέσεις του Ιράν (…) η τελευταία από τις οποίες [πραγματοποιήθηκε] την αυγή [σήμερα]». Το μικρό εμιράτο του Κόλπου είχε κάνει λόγο νωρίτερα για πυρά «εχθρικών πυραύλων και drones» που είχαν στόχο το έδαφός του.
