Στις αγορές της δυτικής και της σκανδιναβικής Ευρώπης στρέφονται οι ξενοδόχοι, για να μειώσουν την εξάρτησή τους από τα Βαλκάνια και στοχεύοντας σε μεγαλύτερη οικονομική απόδοση
Στις αγορές της δυτικής, κεντρικής και βόρειας Ευρώπης στρέφουν το βλέμμα για το 2026 και στο εξής οι ξενοδόχοι της βόρειας Ελλάδας, προκειμένου να εξασφαλίσουν την εξισορρόπηση του μείγματος των τουριστικών ροών, που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει δυσανάλογη σύνθεση με κυριαρχία του οδικού τουρισμού από τα Βαλκάνια.
Οι οδικοί τουρίστες από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, ιδιαίτερα τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, έχουν αποτελέσει, βέβαια, σε δύσκολες τουριστικά χρονιές σανίδα σωτηρίας για τον τουρισμό στη βόρεια Ελλάδα. Αντικειμενικά, όμως, η αγοραστική τους δύναμη είναι χαμηλότερη από εκείνη των δυτικοευρωπαϊκών ή των σκανδιναβικών χωρών, ενώ επίσης -όπως και οι Ελληνες- είθισται να αποχωρούν στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Στόχος πλέον των ξενοδόχων της περιοχής είναι η επιστροφή των μεγάλων Ευρωπαίων tour operators και του πρακτοριακού τουρισμού σε περιοχές που στο παρελθόν είχαν έντονη παρουσία, ενώ, επίσης, στο στόχαστρο τόσο της Θάσου όσο και της Πιερίας μπαίνει η βρετανική αγορά, όπως αποκαλύπτει με δημοσίευμά της η εφημερίδα «Θεσσαλονίκη».
Πιερία
Η Πιερία «ανοίγει» από το 2026 τη βρετανική αγορά, με «σημαία» την «Olympus Riviera», όπως επίσης και την ολλανδική. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Πιερίας, Ηρακλή Τσιτλακίδη, στόχος είναι ο εμπλουτισμός του μείγματος των τουριστών της περιοχής και η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Η επίτευξη της έναρξης ροών από τις δύο αυτές αγορές από το 2026 δίνει έναν τόνο αισιοδοξίας για τις επόμενες χρονιές, παρά τη διεθνώς ρευστή κατάσταση στο ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον. Η φετινή θερινή τουριστική περίοδος ολοκληρώνεται για την Πιερία με αφίξεις και διανυκτερεύσεις στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και με θετικό πρόσημο στα έσοδα. Ωστόσο, οι κερδοφορίες των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων αναμένεται να είναι σημαντικά μειωμένες, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους και της υπερφορολόγησης του κλάδου.
Αναλυτικότερα, ο Απρίλιος κινήθηκε ικανοποιητικά για τα ξενοδοχεία της Πιερίας, ο Μάιος ήταν ο χειρότερος των τελευταίων ετών και οι υπόλοιποι μήνες κινήθηκαν αρκετά θετικά, με τον Σεπτέμβριο να καταγράφει αρκετά ικανοποιητικές αφίξεις και πληρότητες. Μάλιστα, η πλήρης ενσωμάτωση της Σένγκεν στο οδικό κομμάτι εκτιμάται ότι έδωσε ικανοποιητικές πληρότητες και στα τριήμερα, ειδικά μετά τις 10 Σεπτεμβρίου.
Θάσος
Η μεγαλύτερη ανάπτυξη του πρακτοριακού τουρισμού από την κεντρική, τη δυτική και τη βόρεια Ευρώπη αποτελεί στόχο και της νέας διοίκησης της Ενωσης Ξενοδόχων Θάσου, σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο της ένωσης, Μαργαρίτη Μπαμπατζίκο. Στο στόχαστρο μπαίνει συγκεκριμένα η γερμανική, η βρετανική και η σκανδιναβική αγορά, με στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την επιστροφή στο νησί των μεγάλων tour operators.
Η φετινή θερινή τουριστική σεζόν κλείνει με θετικό πρόσημο και καλύτερο Σεπτέμβριο από πέρυσι για τη Θάσο, όπως και για την Πιερία. Πρώτη εθνικότητα των τουριστών που επέλεξαν το νησί είναι οι Ρουμάνοι για ακόμα μία χρονιά, αν και μειωμένοι από πέρυσι, και δεύτερη οι Βούλγαροι, ενώ αυξημένοι ήταν φέτος οι Σέρβοι και πολύ περισσότεροι οι Τούρκοι τουρίστες.
Ισορροπημένο μοντέλο για τη Χαλκιδική, που μπαίνει στο… ραντάρ Γεωργίας και Αζερμπαϊτζάν
Σε αντίθεση με την Πιερία και τη Θάσο, η Χαλκιδική διατήρησε τα τελευταία χρόνια πολύ πιο ισορροπημένο μείγμα μεταξύ οδικών επισκεπτών από τα Βαλκάνια και αεροπορικών αφίξεων από τη δυτική και κεντρική Ευρώπη και όπως επισημαίνει στη «Θεσσαλονίκη» ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων του νομού, Γρηγόρης Τάσιος, έχει έντονη παρουσία τουριστών από τη δυτική Ευρώπη καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, η οποία προέρχεται ακριβώς από τις κύριες αγορές που καταγράφει η τελευταία έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, δηλαδή από Γερμανία, Βρετανία, Ολλανδία – Κάτω Χώρες, Ιταλία και Πολωνία, με αεροπορικές συνδέσεις, και όχι μόνο Βαλκάνιων που έρχονται οδικώς.
Η φετινή θερινή σεζόν ολοκληρώνεται στις 31 Οκτωβρίου, με ενεργό πλέον ποσοστό περί το 30% των ξενοδοχείων του νομού και με τη γερμανική αγορά, όπως επισημαίνει ο κ. Τάσιος, να είναι πρώτη συνολικά στις αεροπορικές αφίξεις, με δεύτερη τη βρετανική και τρίτη την πολωνική, ενώ οι Γερμανοί έκαναν τη (θετική) διαφορά φέτος τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Από τους οδικούς τουρίστες, πρώτη εθνικότητα είναι οι Ρουμάνοι. Συνολικά, η τουριστική κίνηση φέτος στη Χαλκιδική, σύμφωνα με τον πρόεδρο των ξενοδόχων, κατέγραψε αύξηση της τάξης του 5%-10%, αναλόγως την περιοχή, ενώ για το 2026 η μέχρι στιγμής εικόνα προμηνύει ροές αντίστοιχες των φετινών, με πιθανή μικρή αύξηση της τάξης του 5% μάξιμουμ.
Νέες αγορές αναμένεται να ανοίξουν από το 2026 και για τη Χαλκιδική, ειδικότερα για την ανατολική πλευρά και συγκεκριμένα η αγορά της Γεωργίας και του Αζερμπαϊτζάν, από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα fam trips (ταξίδια εξοικείωσης) για τουριστικούς πράκτορες, στο πλαίσιο του προγράμματος «Mount Athos – Caucasus project», του Δήμου Αριστοτέλη.
Πηγή: Εφημερίδα Dealnews


