Το υπουργείο Αμυνας δεν έμεινε ικανοποιημένο από τις νέες προσφορές που κατατέθηκαν από τους Γάλλους και τους Ιταλούς για την ενίσχυση του Στόλου
Από τον
Πάρι Καρβουνόπουλο
Σε σίριαλ με αρκετά επεισόδια, χωρίς προβλέψιμο τέλος αλλά και με προεκτάσεις που μπορεί να επηρεάσουν ακόμη και τις κρίσεις στο Πολεμικό Ναυτικό, εξελίσσεται το πρόγραμμα της απόκτησης κορβετών για τον Στόλο. Το πρόγραμμα αποτελεί το δεύτερο βήμα ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού, που ξεκίνησε με την επιλογή των γαλλικών φρεγατών. Οι ναύαρχοι είχαν ζητήσει και επιμένουν στην απόκτηση κορβετών ώστε να υπάρξει -όπως λένε- ουσιαστική αναβάθμιση των ελληνικών ναυτικών δυνάμεων.
Οι υποψήφιοι που έχουν παραμείνει στη «ναυμαχία» είναι δύο: Γάλλοι και Ιταλοί. Η αναμέτρηση έχει παρασκήνιο που περιλαμβάνει τα πάντα: ξένους επενδυτές, γεωπολιτικές ισορροπίες και επιλογές, πιθανές αλλαγές στην ηγεσία των Ε.Δ., επιχειρηματικά συμφέροντα και πολιτικές ατζέντες.
Μόλις την περασμένη Παρασκευή έγινε γνωστή η υπογραφή ΜοU μεταξύ του υποψήφιου επενδυτή Fincantieri και του υπό ανάληψη νέου μεγαλομετόχου των Ναυπηγείων Ελευσίνας ΟΝΕΧ για τη δημιουργία γραμμής παραγωγής και συντήρησης κορβετών, με την παρουσία και τις ευλογίες του υπουργού Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη. Οπως ανέφερε ο υπ. Αμυνας Ν. Παναγιωτόπουλος κατά την άτυπη ενημέρωση των αμυντικών συντακτών, τον περασμένο Απρίλιο, ο επενδυτής είχε συνδέσει άμεσα την ανάληψη του συμβολαίου των κορβετών για να προχωρήσει σε επένδυση στην Ελευσίνα, κάτι που ως επιλογή δεν είχε γίνει αποδεκτό από την ηγεσία του υπουργείου.
Οι ενστάσεις έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι η πρόταση των Ιταλών προβλέπει περισσότερο «εμπροσθοβαρείς» πληρωμές, με το επιχείρημα ότι πρέπει να «καλυφθούν επενδύσεις στην Ελευσίνα». Επιπλέον υπάρχει ένα ερώτημα για τα οπλικά συστήματα για τα οποία μπορούν να δεσμευτούν ότι θα έχουν οι κορβέτες, και αυτό γιατί, όπως λένε, δεν υπάρχει ακόμη συμφωνία με τη MBDA. Η άλλη εκδοχή είναι ότι θέλουν να προωθήσουν την τοποθέτηση αμερικανικών όπλων στις κορβέτες τους, κάτι που όμως θα αυξήσει το κόστος της αγοράς.
Στην παρούσα φάση εξέτασης των νέων προσφορών, όπως έγινε γνωστό, σύμφωνα με απόλυτα έγκυρες πηγές, η νέα προσφορά της ίδιας εταιρίας δεν καλύπτει ικανοποιητικά τον μακρό χρόνο αποπληρωμής που είχε τεθεί ως προϋπόθεση από το υπουργείο, με το επιχείρημα ότι οι πιο εμπροσθοβαρείς όροι αποπληρωμής σχετίζονται με τις επενδύσεις που πρέπει να υλοποιηθούν στην Ελευσίνα. Εύλογα λοιπόν μπορεί να καταλήξει κανείς στο συμπέρασμα ότι όποιες επενδύσεις αναφέρθηκαν στο πρόσφατο MοU δεν θα υλοποιηθούν από τον «επενδυτή» αλλά από τα χρήματα του συμβολαίου.
Το «πάγωμα» της απόφασης από το Μαξίμου έχει προκαλέσει προβληματισμό στο Πολεμικό Ναυτικό, που έτσι κι αλλιώς βιάζεται για την εξέλιξη του προγράμματος. Πληροφορίες συνδέουν την οριστική απόφαση ακόμη και με τις κρίσεις στις Ενοπλες Δυνάμεις και στο Πολεμικό Ναυτικό. Αν η παραμονή του Α/ΓΕΕΘΑ Κ. Φλώρου επιβεβαιωθεί, τότε δεν αποκλείονται σαρωτικές αλλαγές στο Πολεμικό Ναυτικό και αυτές δεν αποκλείεται να επηρεάσουν τις ισορροπίες για την οριστική απόφαση περί κορβετών.
Η παρούσα «πλειοψηφία» στο Πολεμικό Ναυτικό θα προτιμούσε, έστω και με «ελαφρό προβάδισμα», τη γαλλική πρόταση για τις κορβέτες, ώστε να υπάρχει απόλυτη «ταύτιση» με την επιλογή των φρεγατών. Ωστόσο τόσο στο ΓΕΕΘΑ όσο και στη φημολογούμενη επόμενη ημέρα για την ηγεσία του Π.Ν. επικρατεί η άποψη ότι η ιταλική πρόταση είναι πιο συμφέρουσα.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η ενίσχυση του Στόλου πρέπει να ολοκληρωθεί με γρήγορο ρυθμό και γι’ αυτό, όποια κι αν είναι η επιλογή, οι αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν σχετικά σύντομα.