Πάνω από 400 αγωγές πολιτών για τις χαμένες ενισχύσεις – Στο στόχαστρο το υπουργείο Μεταφορών και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων
Σε μαζικές αγωγές κατά του Δημοσίου προχωρούν εκατοντάδες πολίτες που αγόρασαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο πλαίσιο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αλλά δεν έλαβαν ποτέ τις επιδοτήσεις που είχαν υπολογίσει.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, πάνω από 400 ιδιοκτήτες έχουν ήδη κινηθεί νομικά, ενώ ο αριθμός τους ενδέχεται να ξεπεράσει τις 2.000 μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Η υπόθεση έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση, καθώς πολλοί από τους καταναλωτές πλήρωσαν εξ ολοκλήρου ή παρέδωσαν τα παλιά τους οχήματα για απόσυρση, βασιζόμενοι στις υποσχέσεις επιδότησης που δεν τηρήθηκαν.
Πώς προέκυψε το πρόβλημα
Ο τρίτος κύκλος του προγράμματος ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2024, διακόπηκε λόγω εξάντλησης πόρων και επανενεργοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2025, με πρόσθετη χρηματοδότηση 11 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η ηλεκτρονική πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή ακόμα και μετά την εξάντληση των κονδυλίων, με αποτέλεσμα εκατοντάδες πολίτες να συνεχίσουν να υποβάλλουν αιτήσεις και να αγοράζουν οχήματα χωρίς να ενημερωθούν έγκαιρα ότι τα διαθέσιμα ποσά είχαν μηδενιστεί.
Η μοναδική ένδειξη που υπήρχε ήταν η προειδοποίηση ότι «τα πραγματικά διαθέσιμα ποσά ενδέχεται να έχουν αλλάξει» – διατύπωση που αποδείχθηκε ανεπαρκής για να αποτρέψει τις αγορές.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το ποσό των επιδοτήσεων που δεν καταβλήθηκαν ανέρχεται σε 5 έως 6 εκατομμύρια ευρώ.
Με κοινή υπουργική απόφαση στις 31 Ιουλίου 2025, οι αρχές όρισαν ότι επιλέξιμες για επιδότηση είναι μόνο οι αγορές ηλεκτρικών οχημάτων που έγιναν μετά τις 7 Ιουνίου 2025, εξαιρώντας όσες πραγματοποιήθηκαν από 17 Φεβρουαρίου έως 6 Ιουνίου 2025 — δηλαδή ακριβώς την περίοδο κατά την οποία είχε ανακοινωθεί η επαναχρηματοδότηση του προγράμματος.
Παράλληλα, μειώθηκε δραστικά το ανώτατο ποσό επιδότησης, από 9.000 ευρώ σε 3.000 ευρώ, για όσους είχαν αγοράσει όχημα στο διάστημα 7–30 Ιουνίου 2025.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αιτήσεις απορρίφθηκαν επειδή οι αγοραστές είχαν καταβάλει προκαταβολή πριν από τις 7 Ιουνίου, ακόμη κι αν η εξόφληση έγινε αργότερα.
Στο κάδρο της υπόθεσης μπαίνουν και αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, που –όπως αναφέρουν οι καταναλωτές– συνέχισαν να διαφημίζουν επιδοτήσεις έως 9.000 ευρώ, ενώ γνώριζαν ότι οι πόροι είχαν ήδη εξαντληθεί. Καμία ουσιαστική παρέμβαση δεν υπήρξε από το υπουργείο Μεταφορών ή τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή για να ελεγχθούν οι παραπλανητικές αυτές πρακτικές.
Το θέμα έχει φτάσει και στον Συνήγορο του Πολίτη, μετά από καταγγελίες πολιτών που αποκλείστηκαν από το πρόγραμμα. Στην επιστολή του της 1ης Οκτωβρίου 2025 προς το υπουργείο Μεταφορών, η Αρχή επισημαίνει σοβαρές αδυναμίες στη διαχείριση της πλατφόρμας, κυρίως την έλλειψη μοναδικού αριθμού πρωτοκόλλου για κάθε αίτηση.
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, αυτό «δημιουργεί εύλογες αμφιβολίες για τη χρονική προτεραιότητα και τη διαφάνεια της διαδικασίας». Ο Συνήγορος τονίζει ότι κάθε αίτηση όφειλε να λάβει πρωτόκολλο, ώστε οι εντάξεις να γίνονται με διαφανή σειρά προτεραιότητας, καθώς απελευθερώνονταν νέοι πόροι.
Αδράνεια και σιωπή από το υπουργείο
Από την πλευρά του, το υπουργείο Μεταφορών αρνείται τις κατηγορίες περί αιφνίδιου αποκλεισμού, υποστηρίζοντας ότι οι ενδιαφερόμενοι έβλεπαν μήνυμα εξάντλησης κατά την υποβολή της αίτησης. Ωστόσο, όπως τονίζουν οι συμμετέχοντες στις αγωγές, το μήνυμα εμφανιζόταν εκ των υστέρων, αφού ο αγοραστής είχε ήδη προχωρήσει στην αγορά.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της πλατφόρμας, οι υπόλοιποι πόροι του προγράμματος ανέρχονται σε 7,79 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 5,35 εκατ. ευρώ για ιδιώτες.
Σε ερώτηση για το αν το υπουργείο σκοπεύει να διαθέσει νέα κονδύλια ώστε να καλυφθούν όσοι αποκλείστηκαν, πηγές απάντησαν πως «το ζήτημα θα επανεξεταστεί, αναλόγως της απορρόφησης των υπαρχόντων πόρων».
 
 

