Στα κάγκελα οι μικρομέτοχοι της Lamda Development

Μάθαμε πως η προ ημερών γενική συνέλευση των μετόχων της Lamda Development αποτέλεσε πεδίο διατύπωσης σοβαρών ερωτημάτων για το μέλλον της εταιρίας και παραπόνων για το παρόν.

Συγκεκριμένα, ένας αριθμός μικρομετόχων εξέφρασε την απογοήτευσή του για την πορεία της τιμής της μετοχής στο Χρηματιστήριο και την απουσία μερίσματος για ακόμη ένα έτος. «Μας εξαπατήσατε» δεν δίστασε να φωνάξει ένας μέτοχος, κάτοχος 44.000 μετοχών της Lamda. «Είμαι δέκα χρόνια μέτοχος. Περιμέναμε μια απόδοση μέχρι σήμερα» τόνισε χαρακτηριστικά. Αλλά και ένας άλλος μέτοχος παρενέβη: «Από το τέλος του 2024 μέχρι σήμερα η μετοχή έχει καταγράψει απώλειες 19%, ενώ ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. έχει αυξηθεί κατά 28%».

Η διοίκηση του Οδυσσέα Αθανασίου, οπλισμένη με ιώβεια υπομονή, άκουσε όλους τους μετόχους, αναφέροντας ότι από το 2027 και μετά, όταν θα ολοκληρωθεί μεγάλο μέρος των κτιρίων στο Ελληνικό, η απόδοση της εταιρίας θα είναι πολύ καλύτερη, χωρίς πάντως να δεσμευτεί για την απόδοση κάποιου μερίσματος. Μα καλά, τι θέλουν όλοι αυτοί οι γκρινιάρηδες; Δεν βλέπουν τους ουρανομήκεις γερανούς που έχουν αναπτυχθεί σαν δάσος από υπεραιωνόβιες σεκόγιες στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό; Δεν εισπράττουν οι μίζεροι χαρά, ικανοποίηση και εθνική ανάταση από την εξέλιξη της μεγαλύτερης παραθαλάσσιας αστικής ανάπτυξης στην Ευρώπη, όπως έχει διαφημιστεί το έργο; Μόνο η τσέπη τους τούς νοιάζει;


Στην κεφαλαιαγορά του Οσλο το ομόλογο της Navios Logistics

Ενα ευρύ φάσμα επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων θεσμικών, έσπευσε να αγοράσει χρεόγραφα της ομολογιακής έκδοσης, συνολικής αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων, στην πρώτη πώληση ομολόγων της Αγγελικής Φράγκου στη σκανδιναβική κεφαλαιαγορά. Το πενταετές, ανώτερης εξασφάλισης ομόλογο, που εκδόθηκε από τη Navios South American Logistics της Ελληνίδας εφοπλίστριας, τιμολογήθηκε με επιτόκιο 8,875%.

Αυτό είναι κάτω από την αρχική τιμή-στόχο μεταξύ 9% και 9,25% που είχε τεθεί πριν από την πώληση από την παγκόσμια συντονίστρια Arctic Securities, η οποία ήταν συνδιοργανωτής μαζί με τη Fearnley Securities. Η χαμηλή γι’ αυτού του είδους την έκδοση τιμή είναι ενδεικτική του ενδιαφέροντος που δείχνουν οι επενδυτές ομολόγων στην κεφαλαιαγορά του Οσλο για την έκδοση της Φράγκου.

Η Navios Logistics είναι η δεύτερη ελληνική ναυτιλιακή που αξιοποιεί αυτήν την αγορά φέτος, μετά την Contships Logistics του Νικόλα Πατέρα τον Ιανουάριο με μια έκδοση 100 εκατομμυρίων δολαρίων με απόδοση 9%. Το περασμένο καλοκαίρι η εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ και έδρα την Αθήνα Diana Shipping πούλησε επίσης πενταετή ομόλογα αξίας 150 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία διαπραγματεύονταν στο Χρηματιστήριο του Οσλο, με απόδοση 8,75%.


Η Φράγκου ετοιμάζει τέσσερα νέα πλοία

Τι θα κάνει τα 400 εκατομμύρια δολάρια που παίρνει από ομολογιακή έκδοση που έκανε στη Νορβηγία η Αγγελική Φράγκου; Η Navios Maritime Partners, εταιρία συμφερόντων της, λέγεται ότι επιστρέφει στην HJ Shipbuilding & Construction της Νότιας Κορέας για τη ναυπήγηση μιας σειράς νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε μια συμφωνία αξίας περίπου 460 εκατομμυρίων δολαρίων. Κάτι περισσότερο δηλαδή από τα 400 εκατομμύρια του ομολόγου που εξέδωσε στο Οσλο. Η ελληνική ναυτιλιακή βρίσκεται κοντά στην υπογραφή συμβολαίων για τέσσερα συμβατικά neo-panamaxes πλοία στο ναυπηγείο με έδρα το Μπουσάν. Τα πλοία των 8.000 teu πρόκειται να παραδοθούν το 2027. Ναυλομεσιτικές πηγές προσδιορίζουν το κόστος του καθενός εξ αυτών στα 115 εκατομμύρια δολάρια.


Off… Shore

Ναυπηγικά deals

Συμφωνίες με ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις για την αναβάθμιση της ενεργειακής απόδοσης του στόλου τους θέλουν να ανακοινώσουν το επόμενο διάστημα ελληνικά ναυπηγεία. Τα deals, που θα αφορούν κυρίως παρεμβάσεις σε υπάρχοντα πλοία και ενδεχομένως τη ναυπήγηση ενός μικρού (μήκους 80-100 μέτρων) επιβατηγού οχηματαγωγού, θα χρηματοδοτηθούν μέσω του Ταμείου Εκσυγχρονισμού που ανακοίνωσε η κυβέρνηση και τα 300 εκατομμύρια που κατανεμήθηκαν στο υπουργείο Ναυτιλίας. Και όπως εξηγούν πηγές της Ακτής Μιαούλη, με 300 εκατομμύρια ευρώ επιδότηση κι άλλα τόσα μετρητά από τα ταμεία των επιχειρήσεων μπορούν να σηκωθούν εύκολα τραπεζικά δάνεια και η συνολική επενδυτική δαπάνη να αγγίξει τα 2 δισεκατομμύρια.

Σταδίου… reload

Το άνοιγμα των πρώτων καταστημάτων στη Στοά Αρσακείου αυτές τις μέρες σηματοδοτεί την επιστροφή ενός ιστορικού κτιρίου στο εμπορικό και πολιτιστικό προσκήνιο της Αθήνας. Με brands όπως Lacoste και Nike να κάνουν την αρχή, και με την έλευση της γαστρονομικής πτέρυγας Στοά Agora να ακολουθεί, η περιοχή της Σταδίου αρχίζει να αποκτά νέα δυναμική. Η σύνδεση Σύνταγμα – Ομόνοια περνά πλέον μέσα από ένα ακίνητο-τοπόσημο. Η επιτυχία του εγχειρήματος μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα για την αξιοποίηση κλειστών ακινήτων στο κέντρο της πόλης. Βέβαια, και το συγκεκριμένο ακίνητο χρειάστηκε πολλά χρόνια για να αξιοποιηθεί, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας που ελέγχει και τα Αρσάκεια Σχολεία δυσκολεύτηκε πολύ να υπογράψει τη σύμβαση εκμίσθωσης με τον ιδιώτη που έχει αναλάβει την αξιοποίησή του.

Εξέλιξη στα λόγια

Η Τεχνητή Νοημοσύνη υπόσχεται επανάσταση στο εργασιακό τοπίο. Αλλά το 90% των εταιριών δεν έχει ιδέα πώς να την υλοποιήσει (εμείς θα στοιχηματίζαμε πως είναι το 100%). Εκθεση της Adecco αποκαλύπτει μια βαθιά αντίφαση: Οι επιχειρήσεις δηλώνουν πρόθυμες να υιοθετήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη, αλλά δρουν σαν να ελπίζουν να την αποφύγουν. Το 60% των ηγετών αναμένει από τους εργαζομένους να προσαρμοστούν μόνοι τους. Την ίδια στιγμή το 34% των εταιριών δεν έχει ακόμη καμία επίσημη πολιτική, ενώ μόλις το 10% εμφανίζεται με πλήρες σχέδιο ενσωμάτωσης. Η ηγεσία, με άλλα λόγια, ζητεί προσαρμοστικότητα από τους άλλους, ενώ η ίδια απέχει, καθώς μόνο 1 στους 3 CEO έχει καταρτιστεί προσωπικά στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Επιπλέον, πάνω από τους μισούς δηλώνουν ότι δυσκολεύονται ακόμη και να συμφωνήσουν στο εσωτερικό τους πώς, πότε και γιατί πρέπει να ενσωματώσουν την τεχνολογία.

Μπλόκο στις αυξήσεις

Ελάχιστη διάρκεια μίσθωσης τα εννέα έτη και πλαφόν στις αυξήσεις των επαγγελματικών μισθώσεων προτείνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ως μέτρο για τον περιορισμό της επιβάρυνσης των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων από τις μεγάλες αυξήσεις των ενοικίων. Μάλιστα, ο σύλλογος προτείνει την υποχρεωτική παράταση για τρία έτη των συμβολαίων που λήγουν εντός της επόμενης τριετίας.

Τραπεζικό ράλι ανόδου

Το αφήγημα της ισχυρής πιστωτικής επέκτασης (αλήθεια, σε ποιους; Οχι στα νοικοκυριά πάντως) και των υψηλών μερισματικών αποδόσεων των ελληνικών τραπεζών έχει οδηγήσει τις μετοχές του κλάδου σε ράλι άνω του 50% στο Χρηματιστήριο από τις αρχές του έτους. Παρά τις παγκόσμιες αβεβαιότητες, ολοένα και περισσότεροι είναι έτοιμοι να στοιχηματίσουν ότι οι ελληνικές τράπεζες είναι καλά «εξοπλισμένες» για να διατηρήσουν τη θετική τους απόδοση. Να διατηρήσουν δηλαδή υγιή κερδοφορία.


Βγήκε κερδισμένη η Goldman Sachs από την πώληση των τριών ξενοδοχείων στη Χαλκιδική

Με έκπληξη διάβασε η ελληνική τουριστική αγορά το δημοσίευμα της έγκυρης αμερικανικής οικονομικής εφημερίδας «Wall Street Journal» για την Goldman Sachs και τις εικοτολογούμενες περιπέτειές της στην Ελλάδα, και ειδικότερα με την αγορά τριών παραθαλάσσιων θέρετρων στη Χαλκιδική το 2022 αντί 100 εκατ. ευρώ, με στόχο να φτιάξει ένα επώνυμο ξενοδοχειακό brand και να γράψει υψηλές αποδόσεις πουλώντας το. «Αντί για επιτυχία, κατέληξε σε… πώληση με σχεδόν μηδενικό κέρδος και πλήρη υποχώρηση από τον τουριστικό κλάδο» αναφέρει σε εκτενές ρεπορτάζ η «WSJ».

Καθυστέρηση αδειών, αυξανόμενο κόστος κατασκευής και έλλειψη πείρας στον ξενοδοχειακό τομέα έφεραν το project σε αδιέξοδο, συμπληρώνει η συντάκτρια του ρεπορτάζ. «Η διαχείριση από Λονδίνο και Μαδρίτη, χωρίς ισχυρή τοπική παρουσία, αποδείχτηκε αδύναμη απέναντι στην ελληνική πραγματικότητα» προσθέτει. Το project πουλήθηκε τελικά στον όμιλο Sani/Ikos, ο οποίος σκοπεύει να επενδύσει 400 εκατ. ευρώ και να ανοίξει τα ξενοδοχεία ως ενοποιημένο συγκρότημα το 2029. Ομως εμείς μαθαίνουμε ότι η αμερικανική επενδυτική τράπεζα πούλησε σε σχεδόν διπλάσια τιμή τα τρία ξενοδοχεία που αγόρασε πριν από τρία χρόνια.

Αλλωστε έχει βγάλει πολλές φορές λεφτά και από προηγούμενη συναλλαγή στην Ελλάδα, όταν πούλησε το μερίδιό της επί του μετοχικού κεφαλαίου της Sani/Ikos στο κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σιγκαπούρης. Να λοιπόν που ακόμα και οι καλύτερες, μεγαλύτερες και πιο ιστορικές εφημερίδες των διεθνών αγορών μπορεί να μην έχουν πάντοτε άριστη πληροφόρηση.


Off… Shore

Επένδυση-μαμούθ στο «Ελ. Βελ.» από την Olympic Air

Η Olympic Air, θυγατρική της Aegean Airlines, έλαβε το πράσινο φως για επένδυση ύψους 74,75 εκατ. ευρώ στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που αφορά τη δημιουργία βάσης συντήρησης αεροσκαφών (MRO) και κέντρου εκπαίδευσης πληρωμάτων με προσομοιωτές τελευταίας τεχνολογίας. Το project εντάχθηκε στις Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η επένδυση χωρίζεται σε δύο σκέλη. Το πρώτο αφορά βάση συντήρησης, με ενισχυόμενο προϋπολογισμό 35 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει εγκαταστάσεις για αεροσκάφη και ελικόπτερα και φωτοβολταϊκό πάρκο 3MW.

Το δεύτερο προβλέπει εκπαιδευτικό κέντρο υπό την Aegean CAE Flight Training (39,75 εκατ. ευρώ), με τέσσερις προσομοιωτές πλήρους πτήσης -δύο για Airbus A320, ένας για Boeing 737 και ένας για ATR- και εξειδικευμένες υποδομές εκπαίδευσης. Το επενδυτικό σχήμα προβλέπει επιχορήγηση 12,1 εκατ. ευρώ, φορολογικά κίνητρα 3,025 εκατ. ευρώ, δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης 20,37 εκατ. ευρώ, τραπεζικό δανεισμό 24,32 εκατ. ευρώ και ίδια κεφάλαια 17 εκατ. ευρώ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Μάιο του 2026.

{{-PCOUNT-}}27{{-PCOUNT-}}

Κορυφαίες Ειδήσεις