Το εμβληματικό κτίριο που καταστράφηκε από βομβαρδισμό το 2022 ανοικοδομήθηκε από τις ρωσικές αρχές, προκαλώντας οργή και συγκίνηση στην κατεχόμενη πόλη
Επιστροφή στη σκηνή μετά από δύο χρόνια
Το Δραματικό Θέατρο της Μαριούπολης, που καταστράφηκε από ρωσική αεροπορική επιδρομή τον Μάρτιο του 2022, ξανανοίγει τις πόρτες του. Την περίοδο της επίθεσης εκατοντάδες άμαχοι είχαν βρει καταφύγιο στο υπόγειό του.
Όπως μεταδίδει ρεπορτάζ της Guardian, oι ρωσικές αρχές κατοχής παρουσιάζουν το άνοιγμα ως σύμβολο «αναγέννησης», ωστόσο πρώην ηθοποιοί το καταγγέλλουν ως προσβολή στη μνήμη των νεκρών.
«Το θέατρο ξαναγεννιέται μαζί με τη Μαριούπολη. Ρωσικά και σοβιετικά έργα επιστρέφουν στη σκηνή», ανέφερε η διοίκηση του θεάτρου, ανακοινώνοντας ότι η πρώτη παράσταση θα είναι το ρωσικό παραμύθι «Το Κόκκινο Λουλούδι».
The Drama Theatre in Mariupol is being reopened – the very building where a Russian aircraft dropped a bomb in March 2022. Only civilians were sheltering there. A large sign reading “Children” was clearly visible, which is why this strike has already gone down in history as one… pic.twitter.com/AzqtNIiifJ
— Гюндуз Мамедов/Gyunduz Mamedov (@MamedovGyunduz) December 24, 2025
«Εκεί έπρεπε να υπάρχει μνημείο, όχι θέατρο»
Ο φωτογράφος Γεβγκένι Σοσνόφσκι, που συνεργαζόταν παλαιότερα με το θέατρο, δήλωσε:
«Δεν μπορώ να το χαρακτηρίσω αλλιώς παρά κυνισμό. Εκεί θα έπρεπε να υπάρχει μνημείο για όσους σκοτώθηκαν, όχι χώρος διασκέδασης».
Η επίθεση του 2022 παραμένει μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες του πολέμου στην Ουκρανία. Το κτίριο βομβαρδίστηκε παρότι έξω είχε γραφτεί με μεγάλα γράμματα η λέξη “ΠΑΙΔΙΑ”. Επισήμως, τουλάχιστον δώδεκα άνθρωποι σκοτώθηκαν, όμως εκτιμάται ότι οι απώλειες ήταν πολύ περισσότερες.
Η Ρωσία αρνείται ότι χτύπησε το θέατρο, υποστηρίζοντας πως η έκρηξη προήλθε από μέσα, όμως ανεξάρτητες έρευνες και η Διεθνής Αμνηστία αποδίδουν την καταστροφή σε ρωσικά αεροσκάφη και ζητούν να διερευνηθεί ως έγκλημα πολέμου.
“Dancing on bones.” Russian occupation authorities are reopening the Mariupol Drama Theatre, destroyed in a 2022 airstrike while hundreds of civilians sheltered inside, including children. Russia has denied hitting the theatre and claimed the damage was caused by an explosion… pic.twitter.com/i4stWYV8py
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) December 25, 2025
Η οργή των καλλιτεχνών
Η ηθοποιός Βίρα Λεμπεντίνσκα, που ζούσε στη Μαριούπολη, δήλωσε:
«Διασκέδαση, τραγούδια και χοροί πάνω στα κόκαλα; Νιώθω πως οι ψυχές των ανθρώπων που πέθαναν εκεί δεν θα τους αφήσουν να παίξουν».
Η ίδια, μαζί με άλλους καλλιτέχνες που διέφυγαν στη δυτική Ουκρανία, δημιούργησαν την παράσταση Mariupol Drama, βασισμένη στα γεγονότα του πολέμου.
«Στην αρχή ήταν δύσκολο να το ξαναζούμε, αλλά κατάλαβα πως είναι καθήκον μας να θυμίζουμε στον κόσμο τι έγινε εκεί», πρόσθεσε.
Άλλοι ηθοποιοί επέλεξαν να παραμείνουν στην πόλη και να συνεργαστούν με το νέο θέατρο, δηλώνοντας πως «είναι εκτός πολιτικής» και ότι «το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι η σκηνή».
The sick animals are reopening the Mariupol’ drama theatre.
Russia bombed the place, killing many 100s, maybe over 1,000, and rebuilt it to entomb the bodies and hide their crimes.
This is the building where families sheltered and wrote “children” outside, yet 🇷🇺still hit them pic.twitter.com/ampJUAipLG
— Tim White (@TWMCLtd) December 25, 2025
Κατασχέσεις σπιτιών και νέος «ρωσικός κόσμος»
Παράλληλα, η Ρωσία συνεχίζει την ανοικοδόμηση της Μαριούπολης, μετατρέποντάς την σε πρότυπο “ρωσικής αναγέννησης”.
Με διάταγμα του Βλαντίμιρ Πούτιν, οι αρχές των κατεχόμενων περιοχών μπορούν να κατάσχουν σπίτια Ουκρανών που έφυγαν ή σκοτώθηκαν, τα οποία χαρακτηρίζονται «αδέσποτα».
Αποζημίωση δίνεται μόνο σε όσους αποκτούν ρωσική υπηκοότητα.
Σύμφωνα με τις αρχές, πάνω από 12.000 διαμερίσματα έχουν ήδη περάσει στα χέρια των ρωσικών διοικήσεων.
Κάτοικοι που έχασαν τα σπίτια τους, όπως ο Βολοντίμιρ, δηλώνουν:
«Μας ζήτησαν να πάρουμε ρωσική υπηκοότητα για να διατηρήσουμε την ιδιοκτησία μας».
Η Λεμπεντίνσκα, αντίθετα, τονίζει:
«Για μένα εκείνο το μέρος είναι νεκρό. Δεν θέλω να επιστρέψω. Ας χαίρονται τον “ρωσικό τους κόσμο”».


