Μια ιστορική συνάντηση μεταξύ δύο κορυφαίων επιστημόνων. Μια «κεκλεισμένων των θυρών» συζήτηση στην Κοπεγχάγη, στην οποία ποτέ κανείς δεν έμαθε τι ειπώθηκε.
Πρωταγωνιστές της, δυο σπουδαία μυαλά της Φυσικής, ο Γερμανός Βέρνερ Χάιζενμπεργκ και ο Δανός Νιλς Μπορ, ένας εκ των θεμελιωτών της κβαντικής θεωρίας. Η μακροχρόνια φιλία τους και οι προσωπικές τους επαφές έπειτα από αυτή την ολιγόλεπτη συζήτηση θα διακοπούν βίαια και απότομα, αφού ζητήματα της ηθικής και της δεοντολογίας της επιστήμης θα μπουν ανάμεσά τους.
Γύρω από αυτό το πραγματικό γεγονός και τον υποτιθέμενο διάλογό τους πλέκεται το βραβευμένο θεατρικό έργο του Μάικλ Φρέιν με τον τίτλο «Κοπεγχάγη», το οποίο εδώ και λίγες ημέρες ανεβαίνει στο θέατρο Αλφα με έναν εκλεκτό θίασο ηθοποιών.
«Αναφέρεται σε μια ιστορική συνάντηση, η οποία αποτέλεσε μυστήριο για την εξέλιξη της επιστήμης» ανέφερε στη «δημοκρατία» μία εκ των τριών πρωταγωνιστών της παράστασης, η Ηρώ Μουκίου.
«Η ιστορία αυτή αναπλάθεται φανταστικά από τον συγγραφέα. Οι δυο τους, δάσκαλος και μαθητής, συνδέονταν από μια τεράστια φιλία. Είχαν μια άρρηκτη σχέση μεταξύ τους. Η συνάντηση διήρκεσε λίγο, ωστόσο ήταν καθοριστικής σημασίας» λέει κυρία Μουκίου, η οποία υποδύεται τη σύζυγο του Δανού φυσικού, τη Μαργκρέτε.
«Ο ρόλος της δεν είναι τυχαίος, αφού στην ουσία εκείνη αποτελεί τον ισορροπιστή της εξέλιξης αυτής της συνάντησης. Αντιπροσωπεύει δηλαδή το ανθρώπινο κομμάτι, το πώς τελικά αντιλαμβάνεται τα επιστημονικά επιτεύγματα ο απλός άνθρωπος. Η Μαργκρέτε ήταν η γυναίκα που δακτυλογραφούσε τα κείμενά του, ουσιαστικά η γυναίκα πίσω από το Μπορ. Πάνω απ’ όλα όμως ήταν για εκείνον συνεργάτης του. Είχαν μια ιδιαίτερα φιλική σχέση. Τον δικαίωνε για τη στάση του αλλά και τον απάλλασσε από τις τύψεις στις αποφάσεις που έπαιρνε» συνεχίζει η κυρία Μουκίου.
Ο Χάιζενμπεργκ, ο οποίος ήταν επικεφαλής του ατομικού προγράμματος της ναζιστικής Γερμανίας, φτάνει ξαφνικά στην κατεχόμενη Δανία για να επισκεφθεί τον δάσκαλο και φίλο του Νιλς Μπορ, που ζει στο σπίτι του στην Κοπεγχάγη υπό περιορισμό. Οι συνθήκες αυτής της συνάντησης δεν ήταν ιδανικές, μια και έλαβε χώρα στην κατεχόμενη από τα γερμανικά στρατεύματα Κοπεγχάγη και ενώ οι ναζί είχαν ήδη αρχίσει τις έρευνες για την κατασκευή της ατομικής βόμβας.
Οσο για τη συνεργασία της με τον Στέφανο Ληναίο -στον οποίο ανήκει το θέατρο Αλφα-, μόνο καλά λόγια έχει να πει. «Είναι ένας καταπληκτικός άνθρωπος και γνήσιος θεατράνθρωπος». Στο πλευρό της Ηρώς Μουκίου βρίσκονται ο Βασίλης Ρίσβας αλλά και ο Θοδωρής Αντωνιάδης, ενώ τα σκηνικά έχει επιμεληθεί ο καταξιωμένος Δημήτρης Κακριδάς.
Infο: Στο θέατρο Αλφα (Πατησίων 37, Εξάρχεια). Το έργο έχει σκηνοθετήσει ο Γιάννης Μαργαρίτης. Κάθε Κυριακή, Δευτέρα και Τετάρτη.
Οικολογική συνείδηση στο σανίδι
Το έργο, που αποτελεί παραγωγή της θεατρικής εταιρίας Αμφιάρειο, εταιρία που έχει δημιουργήσει η γνωστή ηθοποιός πριν από περίπου δέκα χρόνια, ταιριάζει απόλυτα με τη θεματολογία που τελευταία δείχνει να την απασχολεί. «Με ενδιαφέρει πολύ το “άνθρωπος και περιβάλλον”. Γι’ αυτό και την περσινή χρονιά είχα ανεβάσει και τον θεατρικό μονόλογο “Η φωνή της Λουντμίλα”, έργο που αποτελεί την κραυγή μιας γυναίκας που έχασε τον άνδρα της στην έκρηξη του πυρηνικού αντιδραστήρα στο Τσερνόμπιλ. Στόχος μου είναι να αφυπνίσω τις συλλογικές συνειδήσεις. Η τριλογία αυτή θα ολοκληρωθεί του χρόνου με το τρίτο κατά σειρά έργο, το οποίο όμως ακόμη δεν έχω αποφασίσει ποιο θα είναι».
Η δράση εξάλλου της ηθοποιού τα τελευταία χρόνια επιβεβαιώνει το γεγονός ότι τα θέματα του περιβάλλοντος την έχουν αγγίξει πολύ. Μέλος της WWF αλλά και της Greenpeace, η ηθοποιός στις τελευταίες της δουλειές προσπαθήσει να διερευνήσει τη σχέση μεταξύ επιστήμης και πολιτικής.
Γιώτα Βαζούρα