Η «Ελευθερία» εμπνέει… πάλι

Μια αγγελόμορφη φιγούρα που συμβολίζει την ελευθερία. Ενα εμβληματικό έργο που ξαναβγαίνει στην επιφάνεια έπειτα από 74 χρόνια ηχηρής απουσίας. Η «Ελευθερία» του Κωνσταντίνου Παρθένη επανεκτίθεται στο κοινό, σε μια εποχή όπου η δική μας εθνική ελευθερία δείχνει να βάλλεται από παντού.

Σε αυτό το εξαιρετικό έργο είναι αφιερωμένη η έκθεση που στις 7 Μαρτίου εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος και στην οποία φιλοξενούνται εκτός από τον πίνακα «La liberte» του Παρθένη 12 ακόμη έργα νεαρών εικαστικών, με θέμα φυσικά την ελευθερία. Το σκεπτικό των ιδιοκτητών της αξιόλογης γκαλερί ήταν να προσεγγίσουν τους καλλιτέχνες και δίνοντάς τους μια φωτογραφία του έργου του Παρθένη να φιλοτεχνήσουν έργα που θα κινούνταν γύρω από αυτόν τον θεματικό άξονα.

Στο κάλεσμά τους ανταποκρίθηκαν οι Μανώλης Αναστασάκος, Ρένα Ανούση-Ηλία, Γιάννης Ασημακόπουλος, Στάθης Βατανίδης, Μαρία Γιαννακάκη, Ελένη Γλύνη, Σταύρος Διακουμής, Πέτρος Ζουμπουλάκης, Ανδρέας Κοντέλλης, Χάρης Κοντοσφύρης, Γιώργος Κόρδης και Μιλτιάδης Πεταλάς, οι οποίοι δημιούργησαν έργα τέχνης με σημείο αναφοράς αλλά και καλλιτεχνικού προβληματισμού την «Ελευθερία».

Ο περίφημος πίνακας, ο οποίος δεν έχει παρουσιαστεί ξανά στο κοινό από το 1938, ανήκει σε ιδιωτική συλλογή γνωστού Ελληνα. Επιθυμία του ίδιου, ωστόσο, ήταν να μην αποκαλύψει την ταυτότητά του. Στην Μπιενάλε της Βενετίας τη χρονιά εκείνη (1938) ο Παρθένης συμμετείχε με 56 ελαιογραφίες αλλά και 53 σχέδιά του.

Μάλιστα, όπως μας είπαν και οι άνθρωποι της γκαλερί, η σκέψη του να εκτεθεί το εν λόγω έργο υπήρχε τα δύο τελευταία χρόνια, από τότε ουσιαστικά που το καλλιτεχνικό στέκι άνοιξε της πύλες του για το κοινό. Βέβαια, η χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι πιο ιδανική, αφού το ζήτημα περί ελευθερίας εν έτει 2012, σε μια χώρα που υπομένει τον ζυγό του Μνημονίου 2, είναι, αν μη τι άλλο, επίκαιρο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πίνακας, ο οποίος υπολογίζεται ότι φιλοτεχνήθηκε από τον μεγάλο Ελληνα εικαστικό τη δεκαετία του ’30, αποτελεί προσχέδιο της κορυφαίας σύνθεσής του «Η αποθέωσις του Αθανασίου Διάκου». Πρόκειται για μια εμβληματική σύνθεση που κοσμεί τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης και έχει δωρίσει στο πολιτιστικό ίδρυμα η κόρη του Σοφία. «Σε αυτό το έργο έχουμε συμπυκνωμένα τα βασικά χαρακτηριστικά του Δασκάλου» επισημαίνει μέσα από το εισαγωγικό του σημείωμα ο επιμελητής της έκθεσης, ιστορικός τέχνης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Μάνος Στεφανίδης, συνεχίζοντας: «Κομψότητα, έμφαση στη γραμμή, λυρισμός, αποπνευματωμένο χρώμα, έντονο στιλιζάρισμα, ποίηση που προκύπτει από την υπερευαίσθητη χρήση της ύλης, πίστη πως η ζωγραφική, όπως και η μουσική, είναι τα απόλυτα, τα προνομιούχα μέσα για να εκφραστούν οι ιδέες».

Οπως επισημαίνει και ο πρώην διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Στεφανίδης, ο Κωνσταντίνος Παρθένης έδινε πολύ συχνά τις μορφές των αγγέλων στις αφηρημένες έννοιες της πειθαρχίας, της νίκης, της ομόνοιας και της ομορφιάς. «Γράφει σχετικά ο ίδιος ο Παρθένης: “Ω, ομορφιά που σ’ έχουν πάντα στα χείλη τους οι άνθρωποι, άραγε σ’ έχουν πάντα και μες στην ψυχή τους;”. Αυτό το ερώτημα καλύπτουν μέσα από την ιδιαιτερότητα και την ευαισθησία τους οι 12 “διαλεγόμενοι” με τη “La liberté” σύγχρονοι καλλιτέχνες» τονίζει ο ίδιος.

Info: Η έκθεση «Περί ελευθερίας» εγκαινιάζεται στις 7 Μαρτίου στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη, Αθήνα), έως τις 31 Μαρτίου 2012.

Γιώτα Βαζούρα

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το βίντεο της φυγάδευσης του Κυριάκου Μητσοτάκη από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης

Όπως όπως έφυγε ο ... λαοπρόβλητος πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από την Αλεξανδρούπολη.Από την πίσω έξοδο και με γοργό ρυθμό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποχώρησε από...

Αποκάλυψη-σοκ της «δημοκρατίας»: Στο φως νέο «κουκούλωμα» για το έγκλημα στα Τέμπη

Την επομένη της τραγωδίας η ΕΡΓΟΣΕ, για να καλύψει τις ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας, συνεδρίασε και έδωσε εκπρόθεσμα την 7η παράταση για την υλοποίηση...

Λούβρο: Τα απαρχαιωμένα συστήματα ασφαλείας έδωσαν πρόσβαση στους κλέφτες

Συνεχίζονται οι αποκαλύψεις για την κινηματογραφική διάρρηξη στο μουσείο του Λούβρου και ολοένα και περισσότερο προκύπτει ότι ο ερασιτεχνισμός των δραστών, λειτούργησε συνδυαστικά με...

Αεροδρόμιο Αλεξανδρούπολης: Φυγάδευσαν τον Κυριάκο για να αποφύγει τους αγρότες

Από την πίσω έξοδο και με γοργό ρυθμό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποχώρησε από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, φροντίζοντας να αποφύγει κάθε επαφή με τους...

Μητσοτάκης ο φυγάς: Απέδρασε σαν κυνηγημένος στην Αλεξανδρούπολη (βίντεο)

Σαν τον κλέφτη, από την πίσω πόρτα του αεροδρομίου της Αλεξανδρούπολης και από… χωματόδρομο, φυγαδεύτηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για να μην έρθει πρόσωπο...

«Ανθ’ ημών Γουλιμής» που έγραψε ιστορία

Η φράση του Χ. Τρικούπη όταν ηττήθηκε κατά κράτος στις εκλογές του 1895Από την Κατερίνα ΚανάκηΠοιος ήταν, τέλος πάντων, αυτός ο Μιλτιάδης Γουλιμής που...

Ο «περίεργος», μη ηθικός διορισμός της κόρης Κέλλα

Ηταν η τελευταία που μπήκε στο σώμα ειρηνοδικών, δύο μέρες πριν από τις εκλογές του 2023, από τον πίνακα επιτυχόντων που καταργήθηκε, ενώ έως...

Εγκύκλιος επιβάλλει τώρα εργασιακό 10ωρο με το ζόρι!

Ελάχιστα περιθώρια άρνησης θα έχουν οι εργαζόμενοι, σε περίπτωση που οι επιχειρήσεις-εργοδότες επιθυμούν να τους απασχολήσουν έως 10 ώρες την ημέρα, στο πλαίσιο της...

Λουκέτο ΕΛΤΑ: Τρίβουν τα χέρια τους οι ιδιώτες – Γιατί ευνοείται η ACS

Πώς οι εξελίξεις στα ΕΛ.ΤΑ. επηρεάζουν κυρίως την ACS και τη διαδικασία εξαγοράς της από τους Γερμανούς, καθιστώντας την… ιδιαίτερα ελκυστικήΑπανωτές αστοχίες σε βάρος...

Aναδρομικά συνταξιούχων: Ποιοι δικαιούνται, ποιοι απορρίπτονται (Πίνακες)

Κάθε εβδομάδα η «δημοκρατία» θα φιλοξενεί το ένθετο «Συντάξεις και Ασφαλιστικό» με θέματα του Σπύρου Φρεμεντίτη, δικηγόρου - δημοσιογράφου, ειδικού για ασφαλιστικά και εργατικά...







spot_img

Ροή ειδήσεων






spot_img

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ