Σε ανοιχτό εκβιασμό του υπουργού Εθνικής Αμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου και σε απόπειρα δημιουργίας τετελεσμένων κατά της μετεκλογικής κυβέρνησης της Ν.Δ. προχώρησε την Παρασκευή ο Λιβανέζος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά Ισκαντάρ Σάφα.
Το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (ΕΝΑΕ) ανακοίνωσε «με λύπη» την απόφασή του για εκ περιτροπής εργασία στα ναυπηγεία, υποστηρίζοντας ότι «η εταιρία πλήρωνε, για διάστημα μεγαλύτερο του έτους, τις αποδοχές των εργαζομένων, χωρίς πληρωμή από τον πελάτη».
Με τον χαρακτηρισμό «πελάτης» εννοούνται, προφανώς, το Ελληνικό Δημόσιο και το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, και υποστηρίζεται ότι υπάρχουν τρία προβλήματα:
– Πρώτον, το Δημόσιο «δεν εκπλήρωνε τις υποχρεώσεις που είχε αναλάβει με σύμβαση που ψήφισε η Βουλή και έχει ισχύ νόμου».
– Δεύτερον, «παραμένει η απαγόρευση να έχει εργασίες από ξένες χώρες και επιπλέον, με βάση ερμηνεία που δίνει το υπουργείο Αμυνας, απαγορεύεται και η συμμετοχή σε διαγωνισμό του ελληνικού ναυτικού για συμβόλαια συντήρησης».
– Τρίτον, «το πρόγραμμα κατασκευής υποβρυχίων σταμάτησε επειδή το Ελληνικό Δημόσιο δεν καταβάλλει τις, προβλεπόμενες από τη σύμβαση, υποχρεώσεις».
Ουσιαστικά, οι αλλοδαποί ιδιοκτήτες των ΕΝΑΕ απειλούν την επόμενη κυβέρνηση της Ν.Δ. με κλείσιμο των ναυπηγείων, καθώς προσθέτουν ότι «δεν υπάρχει δυνατότητα βιώσιμης λειτουργίας επιχείρησης στην οποία απαγορεύεται κάθε εξαγωγική, αλλά και τοπική δραστηριότητα, ενώ ο κύριος πελάτης δεν είναι συνεπής στην καταβολή των οφειλών που αφορούν το μοναδικό υπάρχον συμβόλαιο».
Το παρασκήνιο
Ο Λιβανέζος (χριστιανός μαρωνίτης) επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα, που εκπροσωπεί επενδυτικά συμφέροντα από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ελέγχει τα ναυπηγεία CMN στη Γαλλία, εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα προ δωδεκαετίας, όταν διεκδικούσε το συμβόλαιο πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού. Αρωγός στην τότε, ανεπιτυχή, προσπάθειά του ήταν μια βραχύβια εταιρία «δημοσίων σχέσεων» που ελεγχόταν από μία διαφημιστική εταιρία (με δεσμούς με το «βαθύ ΠΑΣΟΚ») και από τον γιο ιδιοκτήτη επιτυχημένου καφέ στο κέντρο της Αθήνας.
Ο κ. Σάφα επανεμφανίστηκε στα ελληνικά πράγματα τον Μάρτιο του 2010, όταν συναντήθηκε στο Αμπού Ντάμπι με τον τότε υπουργό Επικρατείας Χ. Παμπούκη και με τον αδελφό του τότε πρωθυπουργού, τον Ν. Παπανδρέου, κατόπιν «κοινωνικής συστάσεως» του φίλου της οικογένειας Παπανδρέου Τζορτζ Χάλακ. Ο παλαιός φίλος της οικογένειας Παπανδρέου δεν είχε στη συνέχεια άμεση ανάμειξη στην υπόθεση του Σκαραμαγκά, αλλά παρακολουθούσε όλες τις εξελίξεις και φέρεται να είχε εκπλαγεί από τον «συναγωνισμό» του τότε υπουργού Εθνικής Αμυνας Ευ. Βενιζέλου με τον κ. Παμπούκη ως προς το ποιος θα βρεθεί πιο κοντά στον κ. Σάφα.
Τελικά, ο κ. Βενιζέλος ήταν εκείνος που διαπραγματεύτηκε, με περιορισμένη ανάμειξη του πρωθυπουργικού γραφείου, τη συμφωνία μεταβίβασης του Σκαραμαγκά τον Οκτώβριο του 2010, ενώ τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου πέρασε ακόμα και τροπολογία ξεκαθαρίσματος όλων των φορολογικών εκκρεμοτήτων του σε άσχετο νομοσχέδιο περί συνταγογράφησης φαρμάκων!
Με δεδομένες τις παράλληλες σχέσεις του με την οικογένεια Παπανδρέου και με τον κ. Βενιζέλο, ο κ. Σάφα επιχείρησε να ασκήσει πιέσεις και στον Π. Μπεγλίτη κατά το σύντομο διάστημα (Ιούνιος – Νοέμβριος 2011) όπου ο τελευταίος διετέλεσε υπουργός Εθνικής Αμυνας. Ο κ. Μπεγλίτης είχε δηλώσει, στις 7 Οκτωβρίου 2011, ότι ο κ. Σάφα υποβάλλει «απαράδεκτους όρους», που «αρνήθηκα και αρνούμαι να κάνω αποδεκτούς».
Ο σκανδαλώδης νόμος και το «οχι» από Αλμούνια στη συνάντηση με Μπεγλίτη
Εγκυροι αμυντικοί κύκλοι επεσήμαναν προς τη «δημοκρατία» ότι όσα νομικά επιχειρήματα του κ. Σάφα έχουν ελπίδα δικαίωσης σε ενδεχόμενη διεθνή διαιτησία βασίζονται σε πράξεις, παραλείψεις ή υποσχέσεις του Ευ. Βενιζέλου»!
Κορμός των επιχειρημάτων του Λιβανέζου επιχειρηματία είναι ο λεγόμενος «νόμος Βενιζέλου» (ν. 3885/2010) με τον οποίο τα ΕΝΑΕ εξασφάλιζαν περισσότερα από 120.000.000 ευρώ για την πρόοδο ναυπήγησης τριών υποβρυχίων τύπου 214. Ο κ. Βενιζέλος (σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει επί δεκαετίες στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας) δεν εξάρτησε την καταβολή από την πρόοδο των εργασιών, αλλά όρισε απλές ημερομηνίες δόσεων πληρωμών! Τον Σεπτέμβριο του 2011, τα ΕΝΑΕ εισέπραξαν μια αρχική δόση 10.000.000 ευρώ, αλλά από τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους ο Δ. Αβραμόπουλος αρνείται την καταβολή άλλων χρημάτων, αν δεν προχωρήσει το πρόγραμμα. Για τον ίδιο λόγο δεν δίδονται στον Σκαραμαγκά ούτε συμβόλαια συντήρησης του Π.Ν., αφού θα ήταν οξύμωρο το υπουργείο αφενός να βρίσκεται σε διαμάχη με έναν προμηθευτή του και αφετέρου να τον ανταμείβει.
Καμιά κυβέρνηση και κανένα πολεμικό ναυτικό στον κόσμο δεν θα κατέβαλαν χρήματα, αφού δεν γίνεται καμία ναυπηγική εργασία, αλλά ο κ. Σάφα απαντά ότι, χάρη στον «νόμο Βενιζέλου», πρέπει να εισπράξει τα χρήματα. Σημειώνεται ότι ο «νόμος Βενιζέλου» έχει υπερψηφιστεί από το ΠΑΣΟΚ και τον ΛΑΟΣ, ενώ ο κ. Βενιζέλος είχε απευθύνει αλλεπάλληλες δημόσιες δηλώσεις στήριξης και από τη Ν.Δ., που δεν έπεσε στην παγίδα του.
Το άλλο μείζον ζήτημα είναι η απαγόρευση εξαγωγικών δραστηριοτήτων με συμβάσεις με τρίτες χώρες. Τον Οκτώβριο του 2011, ο κ. Μπεγλίτης (παρά τις καταγγελίες του) είχε συναντήσει τον Χ. Αλμούνια, επίτροπο Ανταγωνισμού της Ε.Ε., προβάλλοντας το αίτημα του κ. Σάφα, χωρίς όμως επιτυχία. Παραμένει άγνωστο τι διαβεβαιώσεις είχε ο κ. Σάφα από τον κ. Βενιζέλο, ώστε να επιμένει έως σήμερα ότι προσδοκούσε άρση της απαγόρευσης, ενώ αυτή ήταν γνωστή εδώ και πολλά χρόνια.
Αλέξης Κίσσαβος