Μια παράσταση εθνικής σημασίας, που φιλοδοξεί να βάλει το δικό της λιθαράκι στο πάγιο ελληνικό αίτημα για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στη χώρα μας, αλλά και να δώσει ένα ηχηρό ράπισμα στη βρετανική αλαζονεία.
Ετσι μπορεί να περιγραφεί το θέμα της νέας όπερας του Θεόδωρου Στάθη με τίτλο «Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα», που την ερχόμενη Τρίτη 29 Μαΐου θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μια εποχή όπου οι φωνές που τάσσονται ανοιχτά υπέρ της χώρας μας πληθαίνουν.
«Η ιδέα αυτής της όπερας ήρθε ως αντίδραση στις αρχές του 2010, όταν άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σύννεφα για την οικονομία της Ελλάδας και τα ενοχλητικά δημοσιεύματα» τόνισε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο εμπνευστής της παράστασης Θεόδωρος Στάθης.
Η όπερα, που ανεβαίνει με τη συμμετοχή εξαίρετων λυρικών τραγουδιστών όπως της Νίνας Λοτσάρη και του Δημήτρη Καβράκου, είναι δομημένη σε δύο πράξεις και εξελίσσεται στη διάρκεια περίπου των δύο ωρών με τη διαδοχή εννέα σκηνών. Οι περισσότερες από αυτές εκτυλίσσονται στην Ακρόπολη, ενώ η τελευταία σκηνή ξεκινά στο φημισμένο Duveen Room του Βρετανικού Μουσείου -χώρος όπου φιλοξενούνται τα κλεμμένα μάρμαρα- και ολοκληρώνεται με μια τηλεδιάσκεψη στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα.
«Η Ελλάδα µε την ολοκλήρωση του νέου μουσείου αφαίρεσε από τους Βρετανούς και το τελευταίο μεταπολεμικό επιχείρημα-άλλοθι: ότι δήθεν η χώρα μας δεν διέθετε τον κατάλληλο χώρο για την προστασία των µαρµάρων, και άρα δεν προχωρούσε στην πράξη της επιστροφής, παρά τις υποσχέσεις που είχαν επισήµως δώσει, ότι µετά τον πόλεµο τα µάρµαρα θα επέστρεφαν στον Παρθενώνα. Με αυτά τα δεδομένα της εποχής µας σκέφτηκα να προχωρήσω στη σύνθεση αυτής της όπερας για να προσθέσω ακόµα ένα µέσο άσκησης πίεσης, µε στόχο την επιστροφή των µαρµάρων» συνέχισε ο συνθέτης.
Φυσικά, από τη χθεσινή πρώτη γεύση δεν έλειψαν και οι αναφορές στο πρόσφατο κείμενο του αρθρογράφου Χένρι Πόρτερ στη βρετανική εφημερίδα «The Observer», ο οποίος τάχθηκε και αυτός υπέρ
της επιστροφής των μαρμάρων. «Η Ελλάδα δεν μπορεί σε καμία στιγμή να αποδεχτεί ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα μπορεί να λείπουν από τον φυσικό τους χώρο. Γιατί πάνω από όλα είναι τμήματα ενός συγκεκριμένου συνόλου. Και δεν θα αποτελούσε υπερβολή να πούμε ότι ο Παρθενώνας, η Ακρόπολη παραμένουν λειψά μνημεία όσο τα συγκεκριμένα τμήματά τους είναι απομακρυσμένα» είπε κατά τη χθεσινή παρουσίαση η πρόεδρος του Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων Παναγιώτα Ψαράκη. Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι ότι η επιλογή της εν λόγω ημέρας για την παρουσίαση της όπερας μόνο τυχαία δεν ήταν, αφού η 29η Μαΐου, η ημερομηνία που έγινε η Αλωση της Πόλης, έχει ιδιαίτερη σημασία για τον Ελληνισμό.
Τη σπουδαιότητα της επιστροφής έργων τέχνης που έχουν κλαπεί από τις χώρες καταγωγής τους τόνισε και ο διεθνούς φήμης μαέστρος της παράστασης Πίτερ Τιμπόρις, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας ότι η καταγωγή του κρατά από ένα χωριό έξω από τη Μεγαλόπολη. «Το θέμα της συγκεκριμένης όπερας είναι μυθικό. Εχουμε μια σύνθεση που στη βάση της υπάρχει η Ιστορία. Αν περιμένετε να ακούσετε άριες του Πουτσίνι, αυτό δεν θα συμβεί. Στην ουσία το νόημα είναι να συζητηθεί μια αρκετά περίπλοκη και δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα».
Τη σκηνοθεσία έχει κάνει ο Χριστόφορος Χριστοφής, τις χορογραφίες η Ερση Πήττα, τα κοστούμια ο Γιάννης Βαρελάς, ενώ συμμετέχει και η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ίδια ομάδα καλλιτεχνών θα παρουσιάσει στις 12 Δεκεμβρίου 2012 στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης την όπερα «Αντιγόνη». Ολα τα έσοδα από τα εισιτήρια της παράστασης θα διατεθούν για την ανέγερση του Ναού του Αγίου Νικολάου, που βρισκόταν στο Σημείο Μηδέν και καταστράφηκε κατά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου.
Info: Η όπερα «Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα» θα παρουσιαστεί την Τρίτη 29 Μαΐου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα). Ωρα έναρξης: 20.00.
Γιώτα Βαζούρα


