«Δεν έχει σημασία πόσα μπορεί να χρωστάει η Ελλάδα λόγω του δημόσιου χρέους της, εμείς δεν θα ξεπληρώσουμε ποτέ το χρέος που οφείλουμε στην Ελλάδα». Με αυτή τη συγκλονιστική πρόταση -φυσικά, κατά τη διάρκεια της βραδιάς παρουσιάστηκε και μια σειρά από ακλόνητα επιχειρήματα- ο Στίβεν Φράι, στο πλαίσιο του ντιμπέιτ, κατάφερε να πείσει τους 700 θεατές του Cadogan Hall στο Λονδίνο ότι η επιστροφή των Μαρμάρων στη γενέτειρά τους είναι μια γενναία, αλλά και ηθικά σωστή πράξη για τους Βρετανούς.
Ο Αγγλος φιλέλληνας, ο οποίος πολλάκις έχει δηλώσει δημοσίως ότι η Βρετανία οφείλει να δώσει πίσω τα γλυπτά του Παρθενώνα, ήταν ένας από τους δύο ένθερμους υποστηρικτές της χώρας μας στο προχθεσινό ντιμπέιτ, το οποίο διοργανώθηκε από την Intelligence Squared και είχε ως τίτλο «Δώστε τα πίσω: Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να επιστραφούν στην Αθήνα».
Οι αριθμοί άλλωστε μιλούν από μόνοι τους. Η πλειονότητα των παρευρισκομένων πείστηκε ότι τα Μάρμαρα, που εδώ και χρόνια κοσμούν την αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου, πρέπει να πάρουν τον δρόμο της επιστροφής. Πιο συγκεκριμένα, το 72% όσων παρακολούθησαν το ντιμπέιτ στο Λονδίνο τάχτηκε υπέρ του ελληνικού ζητήματος, ενώ μόλις το 23% ψήφισε κατά. Την ουδετερότητα προτίμησε το 5% των θεατών.
Μάλιστα, την επιχειρηματολογία των δύο πλευρών είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σε ζωντανή μετάδοση από τη βρετανική πρωτεύουσα και 250 θεατές που κατέκλυσαν το αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης.
Εκτός από τον πολυπράγμονα Στίβεν Φράι (ο οποίος, εκτός από σκηνοθέτης, είναι ηθοποιός, μουσικός και συγγραφέας), υπέρ της επιστροφής ήταν και ο Βρετανός βουλευτής και πρόεδρος του οργανισμού Marbles Reunited Αντριου Τζορτζ.
«Το μουσείο είναι αναμφισβήτητα ένα από τα σπουδαιότερα άνθη του Διαφωτισμού, ωστόσο πιστεύω ότι η επιστροφή των γλυπτών θα συνιστούσε ευγενική και κόσμια κίνηση» τόνισε μεταξύ άλλων ο Φράι, προσπαθώντας να αντικρούσει τους δύο «αντίπαλους» του, τον βουλευτή των Εργατικών και δημοσιογράφο Τρίστραμ Χαντ, αλλά και τον καθηγητή Ιστορίας στο πανεπιστήμιο Notre Dame Φελίπε Φερνάντεθ – Αρμέστο.
«Αν τα Μάρμαρα παραμείνουν εδώ, τότε ο κόσμος θα έχει τη δυνατότητα να τα δει σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα έργα τέχνης που βρίσκονται εδώ. Δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της αρχαίας Ελλάδας και της σύγχρονης και γι’ αυτό οι Ελληνες δεν έχουν το δικαίωμα να ζητούν την επιστροφή τους» είπε μεταξύ άλλων ο Αρμέστο. «Θα έπρεπε να προκαλεί υπερηφάνεια στους Ελληνες το γεγονός ότι τα γλυπτά αποτελούν ένα τόσο σημαντικό μέρος των συλλογών του Βρετανικού Μουσείου» υποστήριξε ο Χαντ. «Αν δεν ήμασταν εμείς, οι Γάλλοι θα τα είχαν πάρει. Τουλάχιστον στα χέρια μας ήρθαν νομίμως» συνέχισε.
Μάλιστα, ο ίδιος δεν δίστασε να πει ότι η επιστροφή των γλυπτών στη γενέτειρά τους θα πυροδοτούσε αλυσιδωτές αντιδράσεις σε όλα τα μουσεία του κόσμου, τα οποία θα έτρεχαν να ζητήσουν πίσω όλα τα δικά τους αντικείμενα που σήμερα βρίσκονται σε ξένα πολιτιστικά ιδρύματα.
Μεταξύ άλλων είπε ακόμη ότι τα γλυπτά έχουν αποκτηθεί με νόμιμο τρόπο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία και ότι η ελληνική κυβέρνηση ποτέ δεν τα διεκδίκησε σε διεθνές δικαστήριο.
«Η συμφωνία αυτή δεν μπορεί να είναι έγκυρη διότι η Ελλάδα βρισκόταν υπό κατοχή» αντέκρουσε ο Φράι, ενώ το επιχείρημά του συμπλήρωσε ο έτερος συνήγορος υπεράσπισης. «Ο όρδος ΈΕλγιν μπορεί να βοήθησε στη συντήρηση των γλυπτών, όμως η δουλειά έχει ολοκληρωθεί τώρα».
Μετά τις τοποθετήσεις των ομιλητών, ακολούθησε έντονη συζήτηση, με τους θεατές να κάνουν ερωτήσεις αλλά και να τοποθετούνται για το φλέγον ζήτημα.
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι λόγω της μεγάλης ζήτησης σήμερα στο αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης θα πραγματοποιηθούν επιπλέον δύο μεταδόσεις του ντιμπέιτ, στις 11 το πρωί αλλά και στις 17.00, για όσους δεν κατάφεραν να βρουν έγκαιρα θέση στη μετάδοση της περασμένης Δευτέρας.
Οπως διευκρινίζουν οι εκπρόσωποι της εταιρίας, η προκράτηση δεν είναι απαραίτητη, αφού οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να προσέλθουν στην κεντρική είσοδο του Μουσείου πριν από την προβολή, ενώ η πρόσβαση γίνεται χωρίς εισιτήριο, μια και η αγορά εισιτηρίου του μουσείου είναι απαραίτητη μόνο για όποιον επιθυμεί να επισκεφθεί την έκθεση.
Γιώτα Βαζούρα


