Με σπασμένα φρένα κινείται ο κλάδος του αυτοκινήτου, με τους αναλυτές να προβλέπουν ότι τη φετινή χρονιά οι πωλήσεις δεν θα ξεπεράσουν τα 55.000, όταν τις «χρυσές εποχές» ήταν τετραπλάσιες.
Τα ισχνά εισοδήματα, η αβεβαιότητα για το αύριο, αλλά και η αλλοπρόσαλλη πολιτική που ακολουθείται όσον αφορά τα Ι.Χ. αυτοκίνητα έχουν «ισοπεδώσει» τις πωλήσεις, που σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) τον Σεπτέμβριο εφέτος μειώθηκαν σε ποσοστό 48,7%, ενώ τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι η μείωση ήταν μόνον 8%.
Το αποτέλεσμα είναι το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2012 να έχουν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά 50.362 επιβατικά αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 42,5% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2011.
Τα νούμερα αυτά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, γυρίζουν το αυτοκίνητο 40 χρόνια πίσω, ενώ αν επιβεβαιωθεί το σενάριο της αύξησης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο Υγραέριο κίνησης κατά 165% η έτσι κι αλλιώς άσχημη εικόνα που παρουσιάζει σήμερα ο κλάδος θα επιδεινωθεί.
Να σημειωθεί ότι το 8μηνο του 2012 τα Ι.Χ. που έχουν ήδη εφοδιαστεί με συσκευές υγραεριοκίνησης ανέρχονται σε 27.478 καταγράφοντας αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα 65,2%. Τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και οι εισαγωγείς και οι έμποροι στα συνεργεία των οποίων η υγραεριοκίνηση αποτελούσε τη μοναδική πηγή εσόδων «έχουν ήδη ανέβει στα κάγκελα».
Την ίδια ώρα, για την απόσυρση παλαιών Ι.Χ., που λήγει στις 20 Δεκεμβρίου, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ότι το μέτρο θα συνεχιστεί και το 2013.
Οσον αφορά τα αναλυτικά στοιχεία των πωλήσεων των 3.837 αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην πρώτη θέση βρέθηκε η Toyota με 397 πωλήσεις Ι.Χ. και ακολουθούν η Opel με 373, η V.W. με 316, η Ford με 217 και η Citroen με 210 πωλήσεις οχημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ολόκληρο τον Σεπτέμβριο βρέθηκε ένας «ήρωας», που απέκτησε μια ολοκαίνουργια Porsche (έχουν πουληθεί 25 από την αρχή του έτους), ενώ αγοράστηκαν και 126 Mercedes.
Ξανθή Γούναρη