«Φουρτούνες» σε τρία μέτωπα, στην κυβέρνηση, στο Πολεμικό Ναυτικό και στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), φαίνεται να προκαλεί η πρόταση του ειδικού συντονιστή για τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία Νίκου Αναστασόπουλου για πώληση των δύο υπό κατασκευή υποβρυχίων κλάσης «214», έναντι 1 δισ. ευρώ για να σωθούν τα ναυπηγεία.
Ειδικότερα, ο κ. Αναστασόπουλος έχει προτείνει τόσο στους αρμόδιους υπουργούς όσο και στον επενδυτή Ισκαντάρ Σάφα την πώληση δύο από τα συνολικά επτά υποβρύχια του προγράμματος για να χρηματοδοτηθεί η λειτουργία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, να μην απολυθούν οι περίπου 1.000 εργαζόμενοι και να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ναυπήγησης των υπολοίπων υποβρυχίων.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής», η συγκεκριμένη πρόταση είναι η επικρατέστερη μεταξύ τεσσάρων εναλλακτικών που έχουν υποβληθεί από τον συντονιστή στους υπουργούς Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη και Εθνικής Αμύνης Πάνο Παναγιωτόπουλο και έχουν συζητηθεί με τα κόμματα της συγκυβέρνησης αλλά και τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κ. Αναστασόπουλος φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, από τις συνομιλίες που είχε τις τελευταίες τρεις εβδομάδες να ενθαρρύνει τη λύση της πώλησης των υποβρυχίων, καθώς:
1. Μικραίνει ένα πρόγραμμα που έτσι και αλλιώς ήταν πολύ φιλόδοξο (κατασκευή επτά υποβρυχίων με τον «Ωκεανό» που εκσυγχρονίζεται από κλάση «209» σε «214», έναντι έξι της Τουρκίας και οκτώ του Ισραήλ).
2. Διασφαλίζει την εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ από την πώληση των υποβρυχίων, για τα οποία έχει βρεθεί αγοραστής (σ.σ.: ακούγονται η Αίγυπτος και η Ινδονησία) χωρίς να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός για την περαιτέρω χρηματοδότηση της σύμβασης κατασκευής των υποβρυχίων.
3. Δίνει δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας του ναυπηγείου χωρίς μαζικές απολύσεις 1.000 εργαζομένων.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η λύση έχει τεθεί υπ’ όψιν του Λιβανέζου επενδυτή Ισκαντάρ Σάφα, ο οποίος υπό όρους την αποδέχεται. Ωστόσο, συνεχίζει να ζητάει. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σάφα ζητάει ένα ποσό για να επαναφέρει το ναυπηγείο σε κατάσταση λειτουργίας, το οποίο εκείνος όμως, αφού πρώτα το απαξίωσε, οδήγησε εδώ, και να εξοφλήσει τις οφειλές του στους φορείς του Δημοσίου (εφορία, ΙΚΑ), καθώς και να αναλάβει το Δημόσιο την ευθύνη συντήρησης των υποβρυχίων που υπάρχουν ήδη στον Σκαραμαγκά.
Προβληματισμοί
Ωστόσο, και παρά την πρόταση Αναστασόπουλου, έντονος προβληματισμός επικρατεί στην κυβέρνηση για το τι ακριβώς πρέπει να αποφασίσει. Και αυτό γιατί υπάρχουν ενδείξεις ότι η λύση που προτείνεται δεν είναι παρά μια λύση πενταετίας, όταν και θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων, οπότε τα ΕΝΑΕ θα βρεθούν στην ίδια κατάσταση.
Επίσης, στην κυβέρνηση προβληματίζονται για το πώς θα πουληθούν τα υποβρύχια. Και αυτό γιατί ούτε τα ΕΝΑΕ έχουν αποκτήσει δυνατότητα εξαγωγής πολεμικών πλοίων σε τρίτες χώρες ούτε το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να πουλήσει το υλικό του, αφού δεν υφίσταται σχετικό νομοθετικό πλαίσιο στην ελληνική νομοθεσία.
Την ίδια στιγμή, κάθετα αρνητικό είναι το Πολεμικό Ναυτικό, ο αρχηγός του οποίου αντιναύαρχος Κοσμάς Χρηστίδης φέρεται να έχει ζητήσει ακρόαση από τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.
Το βασικό επιχείρημα του αρχηγού ΓΕΝ είναι ότι ο κ. Αναστασόπουλος συγκρίνει ατυχώς το ελληνικό πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων με τα αντίστοιχα προγράμματα της Τουρκίας, η οποία ναυπηγεί έξι υποβρύχια «214», ενώ έχει σε υπηρεσία άλλα 14, και του Ισραήλ.
Υπενθυμίζεται ότι το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό πλην του, κλάσης «214», «Παπανικολή», διαθέτει τρία υποβρύχια κλάσης «209/1100» που χρήζουν άμεσης ανάγκης αντικατάστασης συσσωρευτών και τριών μη εκσυγχρονισμένων κλάσης «209/1200». Με την παράδοση των τριών ήδη έτοιμων υποβρυχίων «Πιπίνος», Ματρώζος» και «Κατσώνης», των δύο πρόσθετων «214» που έχουν παραγγελθεί με τον νόμο Βενιζέλου και του εκσυγχρονισμένου «Ωκεανός», η ηγεσία του ΠΝ φιλοδοξούσε να αντικαταστήσει τα παλαιότερα έξι υποβρύχια. Εάν πωληθούν όμως τα δύο «214», προκύπτει το ερώτημα με ποιον τρόπο θα καλυφθούν οι επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού που απαιτούν ελάχιστο στολίσκο 8 υποβρυχίων!
Ειρωνικά σχόλια από Αγκυρα
Εν τω μεταξύ, με μεγάλη ικανοποίηση δέχεται ο τουρκικός Τύπος την είδηση του ενδεχόμενου πώλησης των δυο υποβρυχίων. Με τον ειρωνικό τίτλο «Πωλούνται τα υποβρύχια, άλλαξαν γνώμη για το Αιγαίο», η τουρκική εφημερίδα «Habertürk» στην ιστοσελίδα της σχολιάζει το ενδεχόμενο πώλησης των ελληνικών υποβρυχίων. «Πωλεί ακόμη και τα υποβρύχια» είναι ο τίτλος της «Radikal».
Βασίλης Θασίτης