Η πανανθρώπινη «Μασκαράτα»

Τα πάθη και τις αδυναμίες που κρύβονται πίσω από τις λαμπερές μάσκες των Ρώσων αριστοκρατών του 19ου αιώνα θα αποκαλύψει το σπουδαίο κλασικό αριστούργημα του Μιχαήλ Λέρμοντοφ «Μασκαράτα», που θα ανέβει αύριο και μεθαύριο από το ιστορικό θέατρο της Μόσχας Βαγκταγκόφ στο Badminton.

Το εμβληματικό θεατρικό έργο χάρισε -έστω και καθυστερημένα- στον δημιουργό του την αθανασία, αφού για χρόνια ήταν λογοκριμένο λόγω του τρόπου με τον οποίο παρουσιαζόταν η αριστοκρατία. Θα φιλοξενηθεί στη σκηνή του Badminton σε μια λαμπερή υπερπαραγωγή που στηρίζεται όχι μόνο στις δυνατές ερμηνείες αλλά και στη μαγευτική μουσική και στα εξαιρετικά κοστούμια.

Η ιστορία του ποιητικού θεατρικού έργου -που θυμίζει τον «Οθέλλο» του Σαίξπηρ- περιστρέφεται γύρω από την υψηλή κοινωνία της Αγίας Πετρούπολης εστιάζοντας στο ελεύθερο πνεύμα του ευκατάστατου νεαρού Ευγένιου Αρμπένιν. Γεννημένος σε καλή οικογένεια, ο πρωταγωνιστής πασχίζει επί ματαίω να κερδίσει την ανεξαρτησία και την ελευθερία του, αφού δεν μπορεί να παρεκκλίνει από τους κανόνες και τους άγραφους νόμους που ορίζει η κοινωνία. Στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί την τιμή του και τυφλωμένος από τη ζήλια και την υπερηφάνειά του καταλήγει στη δολοφονία της συζύγου του.

«Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του έργου είναι τα ανθρώπινα πάθη που από την αρχή της ανθρωπότητας δεν αλλάζουν» δήλωσε στη «δημοκρατία» ο πρωταγωνιστής της παράστασης Εβγκένι Κνιάζεφ συνεχίζοντας: «Αγάπη, ζήλια, πάθος, ειλικρίνεια, γενναιοδωρία. Ολα αυτά τα συναισθήματα που υπάρχουν στο έργο ήταν πάντα συνυφασμένα με τους ανθρώπους και παραμένουν σύγχρονα. Και εδώ το έργο μιλά για το πώς η αγάπη μπορεί να σκοτώσει και περιγράφει την καταστροφή του ατόμου από τη ζήλια. Αποτελεί μια σύγχρονη ιστορία του σήμερα, όπως ίσχυε και τον 18ο αιώνα αλλά και στην Αρχαία Ελλάδα».

Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η παραγωγή του κορυφαίου μοσχοβίτικου θεατρικού οργανισμού, που ιδρύθηκε το 1911, αποτελεί μια νέα ανατρεπτική ματιά στο κλασικό αριστούργημα της ρωσικής δραματουργίας υπό τις οδηγίες του καλλιτεχνικού διευθυντή Ρίμας Τουμίνας. Οπως τονίζουν και οι ίδιοι οι συντελεστές, στόχος του έργου είναι να αποκαλυφθεί η σκληρή αλήθεια για τους ανθρώπους και τον αυστηρό κόσμο στον οποίο ζουν, όπου η ηθική παραπαίει στην κόψη του ξυραφιού.

Ωστόσο, τι είναι εκείνο που κάνει τον τραγικό ήρωα της «Μασκαράτας» τόσο συμπαθή στο κοινό; «Εξαρτάται από το πώς παίζεις» δήλωσε ο Κνιάζεφ. «Αν μπορείς να αποδείξεις στο κοινό ότι η ζήλια είναι δικαιολογημένη, ιδιαίτερα οι γυναίκες που βρίσκονται σε αυτό θα είναι στο πλευρό σου. Ομως δεν έχει σημασία η ερμηνεία, αφού κανείς δεν έχει το δικαίωμα να ελέγχει τη μοίρα του ανθρώπου. Και αυτό είναι κάτι που φαίνεται στην παράσταση. Υπάρχει η υπέρτατη δύναμη, η οποία έχει το δικαίωμα να μας ορίζει και να μας ελέγχει και, αν πιστεύει κανείς ότι είναι ίσος με τον Θεό -την υψηλότερη δύναμη-, αναπόφευκτα θα τιμωρηθεί, όπως τιμωρήθηκε και Αρμπένιν, ο οποίος τελικά τρελάθηκε. Για όλα τα έθνη και τους λαούς αυτό είναι ένα από τα χειρότερα πράγματα που μπορεί να συμβεί στον άνθρωπο. Ο μεγάλος Ρώσος ποιητής Πούσκιν έχει πει, άλλωστε, “Θεός φυλάξοι, για να μη τρελαθώ”» κατέληξε ο πρωταγωνιστής της παράστασης.

Info: Η «Μασκαράτα» από το ιστορικό θέατρο της Μόσχας Βαγκταγκόφ θα παρουσιαστεί στο Badminton αύριο και μεθαύριο. Στις 20.30

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα