Σκοτσέζικο ντους στις πανελλαδικές

Σκούρα τα βρήκαν οι υποψήφιοι τη δεύτερη ημέρα των πανελλαδικών με τα θέματα που επέλεξε η εξεταστική επιτροπή στα Μαθηματικά, στη Φυσική και την Ιστορία Γενικής Παιδείας. Ειδικά στα Μαθηματικά τα θέματα αποδείχθηκαν «γρίφος για εξαιρετικά δυνατούς λύτες», ακόμα και για τους καλά διαβασμένους, καθώς ήταν τα δυσκολότερα των τελευταίων ετών. Υπενθυμίζεται ότι τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας είναι υποχρεωτικά για τους μαθητές της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και έχουν συντελεστή βαρύτητας.

Οι τυχεροί της χθεσινής ημέρας ήταν όσοι επέλεξαν τη Βιολογία Γενικής Παιδείας, καθώς οι ερωτήσεις ήταν για ακόμα μία χρονιά κατανοητές και μπορούσαν να απαντηθούν εύκολα.

Σε κάθε περίπτωση, η δεύτερη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων κύλησε ομαλά, χωρίς προβλήματα και απρόοπτα. Αύριο οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης θα διαγωνιστούν στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και αυτοί της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης στη Φυσική. Η εβδομάδα θα κλείσει την Παρασκευή με μαθήματα Κατεύθυνσης, με τους μαθητές να εξετάζονται σε Ιστορία, Βιολογία, Χημεία-Βιοχημεία και Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Ιστορία: Απαιτητικά ή βατά; Ιδού η απορία!

Συνεχίστηκε και φέτος η παράδοση που θέλει την Ιστορία Γενικής Παιδείας να είναι ένα από τα πιο δύσκολα μαθήματα στις πανελλαδικές εξετάσεις, υποχρεώνοντας τους διαγωνιζομένους σε χαμηλές βαθμολογίες.

Εντούτοις, έως τώρα δεν διαφαίνεται ότι θα αποτελέσει το «βατερλό» των υποψηφίων, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια, παρότι τα θέματα ήταν αυξημένης δυσκολίας.

Ενδιαφέρον, πάντως, παρουσιάζει το γεγονός ότι διίστανται οι απόψεις, με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) να εκτιμά ότι «σε γενικές γραμμές τα ερωτήματα ήταν σαφή και βατά» και πως οι μαθητές που είχαν προετοιμαστεί καλά δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα στις απαντήσεις. Αντίθετη άποψη εκφράζουν οι φιλόλογοι, οι οποίοι επισημαίνουν ότι τα θέματα ήταν αρκετά απαιτητικά «και απευθύνονταν σε παιδιά με συγκροτημένη συνθετική σκέψη».

Υποστηρίζουν ακόμα ότι μόνο το υποερώτημα Α2 ήταν σχετικά βατό και όλα τα υπόλοιπα παρουσίαζαν αρκετές δυσκολίες. Πιο δύσκολο και «πονηρό» υποερώτημα χαρακτηρίζουν το Δ1, καθώς οι μαθητές έπρεπε να απαντήσουν αξιοποιώντας συγκεκριμένες πηγές.

Μαθηματικά: Θέματα-φωτιά που απαιτούσαν γνώση όλης της ύλης

Ιδιαιτέρως απαιτητικά και μεγάλης δυσκολίας χαρακτηρίζει τα θέματα στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας στα οποία διαγωνίστηκαν χθες οι υποψήφιοι η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ).

Οπως επισημαίνει, κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης, ενώ οι απαντήσεις περιλάμβαναν πολλές πράξεις και κατ’ επέκταση οι τρεις ώρες που είχαν στη διάθεσή τους οι μαθητές έπρεπε να αξιοποιηθούν στο έπακρο. Ετσι, στο συγκεκριμένο μάθημα δεν αναμένονται υψηλές βαθμολογίες, αφού η συντριπτική πλειονότητα των υποψηφίων δήλωσε ότι δυσκολεύτηκε αρκετά. Σε αυτό συνηγορούν και τα μέλη της ΟΕΦΕ, τα οποία σημειώνουν ότι για να καταφέρει κάποιος να πιάσει καλό βαθμό χρειαζόταν «ιδιαίτερη προετοιμασία».

Ωστόσο, τα θέματα που επελέγησαν από την εξεταστική επιτροπή έδιναν τη δυνατότητα μόνο στους άριστους μαθητές να ξεχωρίσουν. Ειδικότερα, το πρώτο ερώτημα αναφερόταν στη θεωρία και το δεύτερο συνδύαζε γνώσεις Πιθανοτήτων και Ανάλυσης, όπως εξηγούν οι μαθηματικοί. Με το τρίτο θέμα ελέγχονταν οι γνώσεις των υποψηφίων από το μεγαλύτερο μέρος του κεφαλαίου της Στατιστικής και το τέταρτο συνδύαζε όλα τα κεφάλαια της διδακτέας ύλης.

Γενικότερα, οι ερωτήσεις ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας και απαιτούσαν από τους εξεταζομένους να έχουν πολύ καλή γνώση των εννοιών, βασικές γνώσεις από προηγούμενες τάξεις, κριτική ικανότητα και ευχέρεια στους υπολογισμούς. Παράλληλα, όμως, οι μαθηματικοί διαπίστωσαν «έλλειψη συνάφειας σε κάποια ερωτήματα».

 

Φυσική: Ερωτήματα για τους προετοιμασμένους

Διατυπωμένα με σαφήνεια και χωρίς επιστημονικά λάθη ήταν τα θέματα στη Φυσική Γενικής Παιδείας, σύμφωνα με την Επιτροπή Λύσης των Θεμάτων που έχει συγκροτήσει η Ενωση Ελλήνων Φυσικών. Παρ’ όλα αυτά, τα ερωτήματα κάλυπταν το μεγαλύτερο μέρος της ύλης, με αποτέλεσμα να απευθύνονται σε καλά προετοιμασμένους μαθητές και όχι σε όσους είχαν διαβάσει αποσπασματικά.

Στον αντίποδα και επειδή τα θέματα ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας, ακόμα και μέτρια προετοιμασμένοι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να «πιάσουν» τουλάχιστον τη βάση. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), το υποερώτημα Δ4 ενδέχεται να παίδεψε αρκετούς εξεταζομένους, καθώς το αποτέλεσμα των πράξεων έπρεπε να είναι ακέραιος αριθμός. Τονίζουν, πάντως, πως παρότι τα ερωτήματα ήταν φαινομενικά εύκολα, ήταν πολλά και απαιτούσαν μεγάλο αριθμό πράξεων.

Επίσης, προκειμένου να λυθούν σωστά ορισμένες ασκήσεις, προϋπέθεταν από τον υποψήφιο, εκτός από πολύ καλές γνώσεις Φυσικής, και πολύ καλές γνώσεις Γεωμετρίας.

Βιολογία: Καλή ευκαιρία για υψηλούς βαθμούς

 

Λίγοι αλλά τυχεροί ήταν και φέτος οι υποψήφιοι που επέλεξαν να εξεταστούν στη Βιολογία Γενικής Παιδείας. Σημειώνεται ότι στατιστικά είναι μικρό το ποσοστό των μαθητών που διαλέγουν το συγκεκριμένο μάθημα, αν και τα θέματα που πέφτουν τα τελευταία έτη προσφέρονται για υψηλούς βαθμούς.

Μπορεί τα θέματα να ήταν μεγάλα σε έκταση, όμως ήταν βατά, κατανοητά και το επίπεδο δυσκολίας αυτών δεν ήταν υψηλό. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ακόμα και παιδιά που δεν ήταν καλά διαβασμένα μπορούσαν να ανταποκριθούν και να γράψουν τουλάχιστον «10».

Πολύ δε περισσότερο για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να «πιάσουν» ακόμα και το άριστα. Οι βιολόγοι εφιστούν την προσοχή στο υποερώτημα Δ4, το οποίο είναι πολύ πιθανό να προβλημάτισε τους υποψηφίους, δεδομένου ότι απαιτούσε την ερμηνεία της επικράτησης ενός συγκεκριμένου μορφολογικού χαρακτηριστικού, σύμφωνα με τη θεωρία του Δαρβίνου.

Εύη Πανταζοπούλου

{{-PCOUNT-}}25{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα