Πόλυ Πάνου: Αντίο στην μεγάλη κυρία του πάλκου

Την είχαν πει «Βέμπο του λαϊκού τραγουδιού». Η μπάσα φωνή της, άλλωστε, για δεκαετίες ήταν και συνεχίζει να είναι το βάλσαμο για τις πονεμένες και ταλαιπωρημένες καρδιές. Αυτή ήταν η Πόλυ Πάνου, η σπουδαία λαϊκή ερμηνεύτρια που «έσβησε» χθες σε ηλικία 73 ετών, χτυπημένη από την επάρατη νόσο.

Τους τελευταίους έξι μήνες νοσηλευόταν σε ιδιωτικό θεραπευτήριο, μια και η κατάσταση της υγείας της είχε χειροτερέψει, γεγονός που καθιστούσε δύσκολη ακόμη και την επικοινωνία με τους οικείους της.

Από το δικό της «χρυσό» λαρύγγι μάλιστα είχαν ακουστεί όλες οι μεγάλες λαϊκές επιτυχίες του ελληνικού πενταγράμμου. «Αλλα μου λένε τα μάτια σου», «Ενα σφάλμα έκανα», «Ο,τι βρέξει ας κατεβάσει», «Σβήσε το φως να κοιμηθούμε», αλλά και τα μοναδικά «Λιμάνια» του Βασίλη Τσιτσάνη είναι μόνο μερικά από τα σουξέ που «έντυσε» με τη χαρακτηριστική φωνή της.

Ανήμερα του «Οχι»

Η γεννημένη στην Πάτρα Πολυτίμη Κολιοπάνου -όπως ήταν άλλωστε και το πραγματικό της όνομα- την ημέρα του ΟΧΙ, την 28η Οκτωβρίου του 1940, ερωτεύτηκε κεραυνοβόλα το τραγούδι από μικρή. Μαθήτρια ακόμη, συνήθιζε να το σκάει από το σχολείο για να ανεβαίνει στα Ψηλά Αλώνια της αχαϊκής πόλης και να πηγαίνει σε ένα καφενείο που είχε πρωτοφέρει το τζουκ μποξ. Δίχως να το γνωρίζουν οι γονείς της, συμμετείχε σε έναν διαγωνισμό ταλέντων της πόλης, όπου απέσπασε το πρώτο βραβείο.

Η συνάντησή της το 1951 με τον νέο και ανερχόμενο ακόμη Γρηγόρη Μπιθικώτση ήταν καθοριστική. Ο ερμηνευτής που έμαθε για τη «μικρή Πατρινούλα, το παιδί θαύμα» από έναν φίλο του, συντοπίτη της και κουρέα στο επάγγελμα, εντυπωσιασμένος από την αηδονίσια φωνή της, αποφάσισε να την πάρει στο πλευρό του, ανοίγοντάς της ουσιαστικά την πόρτα για τα λαϊκά σαλόνια. Ο Μπιθικώτσης ήταν μάλιστα και ο «νονός» του νέου της ονόματος.

Είχε συνεργαστεί σχεδόν με όλα τα κορυφαία ονόματα της μουσικής, όπως ο Απόστολος Καλδάρας, ο Στράτος Διονυσίου, ο Μανώλης Χιώτης, ο Γιώργος Μητσάκης, καθώς και με πολλά ακόμα αστέρια του πενταγράμμου.

Δύο γάμοι

Είχε παντρευτεί δύο φορές. Ο πρώτος γάμος ήταν με τον επιχειρηματία Στέλιο Πελαγίδη (μαζί με τον Πάνο Γαβαλά είχε συστήσει τη δισκογραφική εταιρία «Βεντέτα») και ο δεύτερος με τον επιχειρηματία Γιάννη Μπίθα. Μάλιστα η αξέχαστη λαϊκή αοιδός είχε έναν υιοθετημένο γιο, τον Βαγγέλη, που ήταν παιδί της ανιψιάς της.

Η σορός της θα τεθεί σε λαϊκό προσκύνημα από τις 9.30 της Δευτέρας στο παρεκκλήσι του Α΄ Νεκροταφείου, ενώ η νεκρώσιμος ακολουθία θα ψαλεί στις 15.00 στον ίδιο χώρο. Στη συνέχεια η σορός της θα μεταφερθεί στο Νεκροταφείο του Κόκκινου Μύλου.

Πρωτοτραγούδησε τα «παιδιά του Πειραιά»

Το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε η Πόλυ Πάνου το 1952 έφερε την υπογραφή του Γρηγόρη Μπιθικώτση και είχε τίτλο «Πήρα τη στράτα την κακιά», κομμάτι το οποίο ωστόσο δεν πολυακούστηκε. Οπως είχε πει άλλωστε και η ίδια σε παλαιότερη συνέντευξή της, οι… παρθενικές επιτυχίες της υπήρξαν τα αξεπέραστα «Ενα σφάλμα έκανα», «Το δαχτυλίδι», «Τα αδέρφια δε χωρίζουνε» αλλά και το «Να πας να πεις της μάνας μου». Το τελευταίο μάλιστα ήταν γραμμένο από τον συνθέτη των μεγάλων σουξέ, τον λαοφιλή Γιώργο Ζαμπέτα.

Κάτι που ίσως οι περισσότεροι αγνοούν είναι ότι από τα δικά της χείλη είχε ακουστεί για πρώτη φορά το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά». Μάλιστα ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν εκείνος που την είχε πάρει τηλέφωνο… αναθέτοντάς της ουσιαστικά το κομμάτι που έμελλε να γίνει διεθνής επιτυχία από τη Μελίνα Μερκούρη. Δικό της ήταν και το μοναδικό «Τι σου ‘κανα και πίνεις», στο οποίο είχε βάλει τη φωνητική της σφραγίδα. Χαρακτηριστικό είναι ότι το κοινό το άκουσε για πρώτη φορά το 1968 στην ταινία της Φίνος Φιλμ «Ολγα, αγάπη μου», στην οποία πρωταγωνιστούσε η Ζωή Λάσκαρη.

Το λαϊκό αυτό άσμα ήταν για δεκαετίες ξεχασμένο, ως τη στιγμή που πριν από 13 χρόνια το συγκρότημα «Οι Απέναντι», με την τότε πρωτοεμφανιζόμενη Μελίνα Ασλανίδου, αποφάσισε να το διασκευάσει, γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Ακόμη στο πλούσιο μουσικό της βιογραφικό περιλαμβάνεται και το κομμάτι «Πάρε το δαχτυλίδι μου» που είχε γράψει ο Γιώργος Μητσάκης και είχε ακουστεί σε πρώτη εκτέλεση από την Αννα Χρυσάφη, αλλά και το μοναδικό «Εσένα δε σου άξιζε αγάπη».

Γιώτα Βαζούρα

{{-PCOUNT-}}16{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα