Η κρητική διάλεκτος και τα ιδιώματά της μπαίνουν στο… μικροσκόπιο ερευνητικής ομάδας, που με τη χρηματοδότηση του Κοινωφελούς Ιδρύματος «Ιωάννη Σ. Λάτση» και με τη συμμετοχή μαθητών θα υλοποιηθεί στον Δήμο Αμαρίου Κρήτης. Με μια σημαντική διάκριση, ανάμεσα σε 946 ερευνητικές προτάσεις διάφορων επιστημονικών πεδίων, από τις οποίες τελικά επιλέχθηκαν οι 19, το Μουσείο Προφορικής Ιστορίας κατάφερε να ξεχωρίσει και να διασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση, ώστε να γίνει πραγματικότητα έως τον Οκτώβριο του 2014.
Η μελέτη με θέμα «Μουσείο Προφορικής Ιστορίας (ΜΟΠΙ): Ενα βιωματικό ερευνητικό εργαλείο για τη διαφύλαξη και την εκπαιδευτική αξιοποίηση της Ιστορίας και της λαϊκής παράδοσης» της ερευνητικής ομάδας με επικεφαλής την Μαρίνα Τζακώστα, επίκουρη καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, φιλοδοξεί να αποτελέσει θύλακα πολιτισμικής κληρονομιάς, με τη δημιουργική συνεισφορά μαθητών. Από τους ίδιους τους μαθητές, άλλωστε, της 5ης και της 6ης του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά, με την προτροπή του δασκάλου τους και διευθυντή του σχολείου Αγγελου Πατσιά, είχε ξεκινήσει το 2012 η καταγραφή της κρητικής διαλέκτου μέσω βιντεοσκοπημένων συνεντεύξεων που έπαιρναν οι μαθητές από ηλικιωμένους συγχωριανούς τους.
«Πρωτόλειο υλικό για τη μελέτη αποτελούν οι προφορικές αφηγήσεις που συγκέντρωσαν οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου του Φουρφουρά» αναφέρει η κυρία Τζακώστα, επιστημονική υπεύθυνος και συντονίστρια της ερευνητικής ομάδας, στην οποία συμμετέχουν επίσης ο Αγγελος Πατσιάς και η Αννα Σφακιανάκη, φωνητικός και μεταδιδακτορικός στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. «Σκοπός μας είναι να εμπλουτίσουμε το οπτικοακουστικό υλικό με νέες συνεντεύξεις που θα πάρουν μαθητές από τους πρεσβύτερους κατοίκους του Δήμου Αμαρίου, ώστε να μελετηθούν οι ιδιωματικές χρήσεις, οι διαφορές στην προφορά, η γραμματική και το λεξιλόγιο» εξηγεί η ίδια.
Στη συνέχεια, το προϊόν της μελέτης θα ταξινομηθεί σε βάση δεδομένων και θα παρουσιαστεί σε διαδικτυακή πλατφόρμα, προσβάσιμη από όλους, όπως εξηγεί ο Αγγελος Πατσιάς: «Μας ενδιαφέρει το υλικό να οργανωθεί σε θεματικές ενότητες, που θα συνοδεύονται από ενδεικτικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, ώστε να χρησιμοποιηθεί με πολλαπλούς τρόπους ως εκπαιδευτικό υλικό».
Χρυσάνθη Λαμπροπούλου