Εως και 67% φθηνότερα μπορεί να κοστίσει σε ένα νοικοκυριό το καλάθι του σούπερ μάρκετ, εάν κάνει τα ψώνια του με έξυπνο τρόπο. Αυτό προκύπτει από έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Συγκεκριμένα, το ΙΕΛΚΑ πήρε τιμές για 23 κατηγορίες βασικών αγαθών (σύνολο 155 προϊόντα) και συνέκρινε το εύρος λιανικών τιμών για καθένα από αυτά. Βρήκε λοιπόν μεγάλη διαφορά ανάμεσα στη μέση χαμηλότερη με τη μέση υψηλότερη τιμή κι έτσι, ανάλογα με την ψαλίδα, ο καταναλωτής μπορεί να κερδίσει από 11,5% έως 174,98% σε σχέση με τη μέση τιμή. Ο μέσος όρος της εξοικονόμησης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, φθάνει σε ποσοστό της τάξης του 66,81%.
Για παράδειγμα, η τιμή της συσκευασμένης φέτας (400 γραμμάρια) κυμαίνεται από 3,33 έως 5,23 ευρώ, στο ρύζι (500 γραμμάρια) από 0,69 έως 2 ευρώ, στον καφέ φίλτρου (250 γραμμάρια) από 1,63 έως 4,01 ευρώ, στον κατεψυγμένο αρακά (ένα κιλό) από 1,83 έως 3,32 ευρώ, στο γάλα (ενός λίτρου) από 0,90 έως 1,63 ευρώ, στο αναψυκτικό τύπου cola (1,5 λίτρο) από 0,66 έως 1,47 ευρώ, στο αλουμινόχαρτο (30 μέτρα) από 0,73 έως 4,41 ευρώ, στα μακαρόνια σπαγγέτι (500 γραμμάρια) από 0,46 έως 0,84 ευρώ κ.ο.κ.
Τα στοιχεία αφορούν την περίοδο 2/2013-2/2014 και παρουσιάζουν το εύρος των τιμών συγκρίνοντας τη μέση τιμή της κατηγορίας, τον μέσο όρο των δύο ελάχιστων τιμών και τον μέσο όρο των δύο μέγιστων τιμών.
Να σημειωθεί πάντως ότι τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση μπορεί να πετύχει ο καταναλωτής επιλέγοντας κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (το 63% των καταναλωτών το κάνει περισσότερο σε σχέση με το παρελθόν) και «κυνηγώντας» επισταμένως εκπτωτικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες, πηγαίνοντας ενδεχομένως σε περισσότερα από ένα καταστήματα.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι στο σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να συγκρίνει και να επιλέξει ανάμεσα σε πολλά και διαφορετικά προϊόντα (διαφορετικές μάρκες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, διαφορετικές ποικιλίες προϊόντων, διαφορετικές τιμές, διαφορετικές συσκευασίες, διαφορετικές χώρες κ.λπ.).
Ξανθή Γούναρη