Ολόκληρο μηνιάτικο θα ζητάει η Εφορία από τους λαθρεπιβάτες των αστικών συγκοινωνιών που δεν πληρώνουν το αρχικό πρόστιμο που τους επιβάλλεται, με βάση όσα σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών και θα συμπεριλάβει σε νομοσχέδιο. Στο ίδιο νομοσχέδιο θα προβλέπεται ο έλεγχος των εισιτηρίων να μπορεί να γίνεται και από ιδιώτες.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, στην περίπτωση που ένας επιβάτης εντοπιστεί χωρίς εισιτήριο και δεν πληρώσει το ήδη ακριβό πρόστιμο εντός 60 ημερών, τότε το πρόστιμο θα μεταβιβάζεται στην Εφορία, η οποία και θα πενταπλασιάζει την αξία της παράβασης.
Για παράδειγμα, το πρόστιμο για έναν λαθρεπιβάτη λεωφορείου ορίζεται σε 60 φορές επί της τιμής του εισιτηρίου, που είναι 1,20 ευρώ. Δηλαδή το πρόστιμο διαμορφώνεται σε 72 ευρώ (60 x 1,20 ευρώ). Αν το ποσό αυτό δεν πληρωθεί εντός δύο μηνών, τότε θα μεταβιβάζεται στη ΔΟΥ, η οποία θα επιβάλλει προσαύξηση 500%. Ετσι το συνολικό ποσό θα φθάσει τα 360 ευρώ.
Οι διατάξεις θα ισχύσουν τόσο για τον ΟΑΣΑ (αστικές συγκοινωνίες Αθηνών) όσο και για τον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη.
Για τους επιβάτες του μετρό, και συγκεκριμένα για αυτούς που θα μπαίνουν χωρίς εισιτήριο στη γραμμή προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», τα πράγματα θα είναι ακόμα χειρότερα. Η τιμή του εισιτηρίου στη συγκεκριμένη γραμμή είναι 8 ευρώ. Συνεπώς, το πρόστιμο που θα επιβληθεί στον λαθρεπιβάτη θα είναι 8 ευρώ x 60 φορές, ήτοι 480 ευρώ. Αν το ποσό δεν πληρωθεί εντός δύο μηνών, τότε η Εφορία θα επιβάλει προσαύξηση 500% και το πρόστιμο θα γίνεται 2.400 ευρώ!
Σε ό,τι αφορά τα αστικά ΚΤΕΛ, το αρχικό πρόστιμο θα υπολογίζεται στο 20πλάσιο της αξίας της τιμής του εισιτηρίου.
Στα υπεραστικά ΚΤΕΛ το πρόστιμο θα είναι ίσο με το διπλάσιο της τιμής του εισιτηρίου από την αφετηρία μέχρι το τέλους του δρομολογίου.
Στα τρένα το πρόστιμο θα είναι το διπλάσιο του τιμήματος της διαδρομής που πραγματοποίησε το τρένο από την αφετηρία του έως και τον πρώτο σταθμό στον οποίο διαπιστώνεται η παράβαση.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης ότι αρμόδιοι για τον έλεγχο του εισιτηρίου και την επιβολή του προστίμου θα είναι οι εντεταλμένοι ελεγκτές κομίστρου, που είναι υπάλληλοι του φορέα. Ομως δίνεται η δυνατότητα ο έλεγχος να γίνεται και από υπαλλήλους τρίτου φορέα, στον οποίο έχει ανατεθεί ο έλεγχος του κομίστρου, δηλαδή ιδιώτες.
Οι ελεγκτές, όταν εντοπίζουν την παράβαση, θα ζητούν από τον παραβάτη να πληρώσει άμεσα το πρόστιμο. Αν όχι, τότε θα ζητούν την ταυτότητά του. Ο παραβάτης θα υποχρεούται να επιδείξει αστυνομική ταυτότητα ή άλλο δημόσιο έγγραφο, ενώ σε περίπτωση άρνησης ο ελεγκτής θα ζητάει τη συνδρομή της Αστυνομίας.