Αλλεπάλληλες οι ανακοινώσεις από όλο το φάσμα των ειδικοτήτων των σιδηροδρομικών, που αναδείκνυαν την εγκληματική έλλειψη μέτρων
Κανένας από τους κυβερνώντες και τους ιθύνοντες δεν μπορούν να ισχυριστούν πως δεν γνώριζαν την κατάσταση που επικρατούσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
- Από τον Νίκο Τσακανίκα
Το τελευταίο διάστημα αλλεπάλληλες ήταν οι ανακοινώσεις από όλο το φάσμα των ειδικοτήτων των σιδηροδρομικών που αναδείκνυαν τα πολλαπλά προβλήματα στην κίνηση των συρμών από την παντελή, εγκληματική έλλειψη μέτρων ασφαλείας. Με βάση αυτές τις καταγγελίες έβγαινε αβίαστα το συμπέρασμα πως ήταν θέμα χρόνου να συμβεί το μοιραίο… Και οι υπεύθυνοι όχι μόνο τα ήξεραν, όχι μόνο τα έβλεπαν, αλλά κώφευαν εκκωφαντικά κι έκλειναν τα μάτια προκλητικά.
Είναι χαρακτηριστικό πως τον Απρίλιο του 2022 ο πρόεδρος της επιτροπής ETCS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών) στην ΕΡΓΟΣΕ -αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο- Χρήστος Κατσιούλης παραιτήθηκε, αποκαλύπτοντας την κατάσταση διάλυσης των σιδηροδρομικών γραμμών. Στην επιστολή που απέστειλε στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ στις 27 Απριλίου 2022 ο Χρήστος Κατσιούλης σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι στο παρελθόν είχε ενημερώσει τη διοίκηση της εταιρίας «για όλα τα τεχνικά θέματα που προκάλεσαν και προκαλούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων ανάταξης της σηματοδότησης 717/14 και ETCS επί γραμμής 10005/07».
Η πλέον χαρακτηριστική και συνάμα προφητική καταγγελία ήταν από τη Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρομικών (ΔΕΣΚ), με αφορμή δύο ατυχήματα προ ημερών και αφορούσαν τις αμαξοστοιχίες 51 και 61, αντίστοιχα. Εγραφε χαρακτηριστικά στις 7 Φεβρουαρίου: «Οσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και στην ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό. Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες.
(…) Οπως οι προηγούμενες κυβερνήσεις, έτσι και η σημερινή έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος. Το υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας ΟΧΙ. Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και Hellenic Train, αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει… Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς, φταίει και ο Χατζηπετρής… ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΪΔΙΑ. Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα, κάνοντας διαπιστώσεις».
Στο ίδιο μήκος κύματος και το εξώδικο των μηχανοδηγών τον Νοέμβριο του 2022, στο οποίο επισήμαναν τα προβλήματα που έχουν αυξήσει τους εκτροχιασμούς των συρμών και ζητούσαν την άμεση λήψη μέτρων από τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών.
Το εξώδικο κατατέθηκε στους αρμοδίους από την Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), ενώ κοινοποιήθηκε ταυτόχρονα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τη Hellenic Train, την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που εκτελεί τα δρομολόγια.
Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν αρχικά ότι, «παρά τις διαρκείς διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου», επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που είχαν εκφράσει για πρόκληση τραυματισμών. Αναφέρονται, δηλαδή, στο ατύχημα που συνέβη στις 25 Οκτωβρίου, όταν αμαξοστοιχία του προαστιακού στο δρομολόγιο Αθήνα – Χαλκίδα προσέκρουσε λίγο πριν από τις Αχαρνές σε ηλεκτροφόρο υψηλής τάσης καλώδιο που κρεμόταν, με συνέπεια ο μηχανοδηγός να τραυματιστεί και να νοσηλευτεί. Το εξώδικο στη συνέχεια απαριθμεί το πλήθος των προβλημάτων που προκαλούν «η κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής και η έλλειψη συντήρησης».
Ντροπή! Αναζητούσαν 73 σταθμάρχες για πρόσληψη, αλλά μόνο για έξι μήνες
Ερωτήματα εγείρει η ανάρτηση στη Δι@ύγεια χθες, λίγες ώρες μετά το αδιανόητο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, από τον ΟΣΕ, για μια απόφαση που πάρθηκε στις 16 Φεβρουαρίου και αφορούσε τη διαδικασία πρόσληψης 73 ατόμων στην ειδικότητα του σταθμάρχη.
Σε αυτή την ανάρτηση, μεταξύ άλλων, σημειώνονται τα εξής: «Εγκρίνει: 1. Την ανάθεση παροχής Υπηρεσιών της ειδικότητας του Σταθμάρχη σε εξωτερικούς συνεργάτες, 73 άτομα, για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών (ήτοι από 1/4/2023 μέχρι και 30/9/2023), οι οποίοι θα απασχοληθούν σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο, σύμφωνα με τις ανάγκες του Οργανισμού. 2. Το κόστος απασχόλησής τους εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο ποσό των επτακοσίων ογδόντα τριών χιλιάδων (783.000,00) ευρώ πλέον ΦΠΑ, ήτοι 970.920,00 ευρώ. 3. Εξουσιοδοτεί τον Διευθύνοντα Σύμβουλο όπως προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση της απόφασης αυτής».
Ωστόσο, πέρα από τη χρονική συγκυρία της ανάρτησης, προκαλούν μεγάλη απορία τα εξής: Τα 73 άτομα που αναμένεται να προσληφθούν για τη θέση του σταθμάρχη θα αρχίσουν από την 1η Απριλίου και θα ολοκληρώσουν τις υπηρεσίες τους στις 30 Σεπτεμβρίου. Καταρχάς, οι σταθμάρχες δεν βρίσκονται έτσι απλά, στα… πανέρια. Πρέπει να έχουν γνώσεις, προϋπηρεσία και πιστοποίηση. Οι μόνοι που διαθέτουν αυτές τις προϋποθέσεις είναι όσοι είναι εν ενεργεία, οι συνταξιούχοι και όσοι ενδεχομένως απομακρύνθηκαν λόγω ακαταλληλότητας.
Από ποια από τις παραπάνω κατηγορίες θα γίνουν οι προσλήψεις; Αν πρόκειται για καινούργιους εργαζομένους, πότε θα προλάβει να τους εκπαιδεύσει και πότε θα τους αναθέσει καθήκοντα; Και τι μπορεί να προσφέρει κανείς μόλις για έξι μήνες, όταν αποδεδειγμένα οι ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό στον ΟΣΕ είναι τραγικές. Σήμερα έχει περίπου 770 εργαζομένους, όταν στο ΦΕΚ που υπογράφει το αρμόδιο υπουργείο και αναφέρεται στο οργανόγραμμα της επιχείρησης γίνεται λόγος για 2.300.
Και κάτι τελευταίο, αλλά εξίσου προβληματικό. Είναι βέβαιο πως οι προσλήψεις αυτές θα γίνουν όχι με διαγωνισμό, αλλά με ανάθεση σε ιδιωτική εταιρία, καθώς στο αρχικό ποσό των 783.000 ευρώ προστίθεται ΦΠΑ ύψους 187.920 ευρώ (δηλαδή παροχή υπηρεσιών), κάτι που παραπέμπει ευθέως στην παραπάνω διαπίστωση.