Αιφνιδιασμός στην Τουρκία από την πρόθεση της Νότιας Κορέας να ενισχύσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με νέα υποβρύχια
Διπλωματικός «πονοκέφαλος» για την Άγκυρα
Η είδηση ότι η Νότια Κορέα εξετάζει τη συμμετοχή της στο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα, προσφέροντας σύγχρονα υποβρύχια, έχει προκαλέσει έντονη αναστάτωση στην Άγκυρα.
Η Τουρκία, που μέχρι πρόσφατα θεωρούσε τη Σεούλ στενό εταίρο –ακόμη και σε ενεργειακά έργα όπως η προμήθεια γεωτρύπανων– βλέπει τώρα τη «φίλη χώρα» να στρέφεται προς την «αντίπαλο» Ελλάδα.
Ο τουρκικός Τύπος κάνει λόγο για «σοκαριστική κίνηση από μια σύμμαχο που αποκαλεί την Τουρκία φίλη της», χαρακτηρίζοντας την απόφαση αυτή διπλωματικό πλήγμα. Η Νότια Κορέα υπήρξε για χρόνια σημαντικός συνεργάτης της Άγκυρας σε αμυντικά και τεχνολογικά προγράμματα, γεγονός που κάνει την εξέλιξη ακόμη πιο αιφνιδιαστική.
Η κορεατική πρόταση στο Πολεμικό Ναυτικό
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνάντησης με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, η Hyundai Heavy Industries (HHI) παρουσίασε την τεχνογνωσία της στα υποβρύχια τύπου KSS-II. Από τα εννέα υποβρύχια αυτής της κατηγορίας, έξι έχουν ναυπηγηθεί από την ίδια την HHI.
Η εταιρεία προέβαλε επίσης το χαρτοφυλάκιό της σε πλοία επιφανείας, επιδιώκοντας ευρύτερη συμμετοχή στο ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα.
Η τουρκική ανησυχία επικεντρώνεται στο γεγονός ότι μια χώρα με τόσο στενή αμυντική συνεργασία με την Τουρκία μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της ελληνικής ναυτικής ισχύος, κάτι που θεωρείται απειλή για την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο.
Η συμμετοχή των Κορεατών συνδέεται με το φιλόδοξο ελληνικό πρόγραμμα «Ασπίδα του Αχιλλέα», που ξεκίνησε στις 7 Ιουλίου 2025.
Πρόκειται για ένα 12ετές σχέδιο ύψους 28 δισ. ευρώ, από τα οποία περίπου το 10% κατευθύνεται στο Πολεμικό Ναυτικό για την ανανέωση του στόλου υποβρυχίων.
Στόχος είναι ο εκσυγχρονισμός τεσσάρων υποβρυχίων τύπου “Παπανικολής” (214HN) και η ναυπήγηση τεσσάρων νέων σκαφών, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα πεπαλαιωμένα υποβρύχια «Γλαύκος» και «Ποσειδώνας» που βρίσκονται σε υπηρεσία από τη δεκαετία του 1970.
Ελληνική συμπαραγωγή και βιομηχανική ανάπτυξη
Καθοριστική προϋπόθεση του προγράμματος είναι ότι τουλάχιστον το 25% της ναυπήγησης των νέων υποβρυχίων θα γίνει σε ελληνικά ναυπηγεία.
Η απαίτηση αυτή ενισχύει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δημιουργεί θέσεις εργασίας και συμβάλλει στη μεταφορά τεχνογνωσίας, δίνοντας νέα πνοή στη συμμετοχή της Ελλάδας σε διεθνείς αμυντικές αλυσίδες παραγωγής.
Ο σκληρός ανταγωνισμός των «μνηστήρων»
Η Hyundai Heavy Industries δεν είναι η μόνη ενδιαφερόμενη.
Η Hanwha Ocean, επίσης από τη Νότια Κορέα, κατέθεσε πρόταση για υποβρύχιο τύπου KSS-III, ενώ η σουηδική Saab Kockums συμμετέχει με το μοντέλο A26.
Στον διαγωνισμό έχουν καταθέσει προτάσεις και γερμανικές καθώς και γαλλικές εταιρείες, με σχέδια Type 209NG και Scorpene Evolved αντίστοιχα.
Ο τουρκικός προβληματισμός
Η Άγκυρα βλέπει την κίνηση της Σεούλ ως σημάδι μετατόπισης ισορροπιών.
Στην εποχή της γεωοικονομικής στρατηγικής, σημειώνουν Τούρκοι αναλυτές, «οι φιλίες δεν είναι πια δεδομένες».
Η στρατιωτική συνεργασία Ελλάδας – Κορέας προκαλεί στην Τουρκία εσωτερικό προβληματισμό και εξωτερική καχυποψία, καθώς υπονομεύει τον ρόλο της Άγκυρας ως αποκλειστικού εταίρου της Σεούλ στην περιοχή.
Με λίγα λόγια, μια «φιλία» που φαινόταν σταθερή, αποδεικνύεται πως έχει ρωγμές, και αυτή τη φορά, η Ελλάδα φαίνεται να είναι η μεγάλη κερδισμένη.