Η καθημερινή ασφυξία στα ΜΜΜ της Αθήνας – Λιγότερα οχήματα, ελλείψεις οδηγών και καθυστερήσεις παντού
Η εικόνα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας γίνεται όλο και πιο δραματική. Παρά το γεγονός ότι το 2024 οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 35,4 εκατομμύρια, οι συγκοινωνίες εκτέλεσαν 228.891 λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το 2023. Η έλλειψη οδηγών και η παλαιότητα του στόλου έχουν «στραγγαλίσει» τις μετακινήσεις των Αθηναίων.
Το πρόσφατο περιστατικό στο μετρό του Συντάγματος, όπου η υπερβολική κίνηση επιβατών οδήγησε στην ενεργοποίηση πρωτοκόλλου ασφαλείας, φανέρωσε με τον πιο σαφή τρόπο την πραγματικότητα: συνωστισμός, καθυστερήσεις, ταλαιπωρία και αναμονή ακόμη και για να μπει κανείς στο σταθμό.
Έλλειψη οδηγών και σαρδελοποίηση
Παρά τις εκκλήσεις των πολιτών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αδυνατεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Το 20% των λεωφορείων παραμένει καθηλωμένο στα αμαξοστάσια, καθώς δεν υπάρχουν αρκετοί οδηγοί. Αντίστοιχα, το μετρό και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος λειτουργούν με ελλιπή αριθμό συρμών.
Αν και έγιναν επενδύσεις για νέα λεωφορεία, συντηρήσεις και ανάθεση γραμμών σε ιδιώτες, τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων του ΟΑΣΑ δείχνουν πως η κατάσταση επιδεινώνεται.
Λιγότερα δρομολόγια, περισσότεροι επιβάτες
Το 2024, τα οχηματοχιλιόμετρα του μετρό έπεσαν στα 51,07 εκατ., από 53,54 εκατ. το 2023. Οι συρμοί είναι ασφυκτικά γεμάτοι και οι ουρές αναμονής έχουν γίνει μόνιμη εικόνα.
Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ –μαζί με τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ– τα δρομολόγια μειώθηκαν από 83,41 σε 82,66 εκατ. χιλιόμετρα, ενώ οι επιβιβάσεις αυξήθηκαν κατά 8,12%. Στο μετρό, η αύξηση ήταν 7,6%, φτάνοντας συνολικά τα 254,2 εκατομμύρια επιβάτες.
Οι εισπράξεις σε πτώση
Παρά την αύξηση της επιβατικής κίνησης, οι εισπράξεις των φορέων έπεσαν κατά 3,9%, φτάνοντας τα 254,8 εκατ. ευρώ. Η μείωση αποδίδεται κυρίως στις επιδοτούμενες μετακινήσεις φοιτητών, ΑμεΑ, ηλικιωμένων και σωμάτων ασφαλείας, όπου τα υπουργεία κατέβαλαν μόλις 65,7 εκατ. ευρώ, έναντι 94,9 εκατ. το 2023.
Παρά τις δυσκολίες, η κυβέρνηση ποντάρει στις νέες επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για την ανανέωση του στόλου. Ήδη κυκλοφορούν πάνω από 500 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων 240 ηλεκτρικά, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 αναμένονται συνολικά 950 νέα οχήματα.
Το 2024, ο ενεργός στόλος ΟΣΥ και ΚΤΕΛ αριθμούσε 1.373 λεωφορεία, μειωμένα κατά 177 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Από αυτά, μόλις 1.050 κυκλοφορούσαν καθημερινά λόγω έλλειψης προσωπικού. Τα τρόλεϊ επίσης μειώθηκαν από 210 σε 199.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΟΣΥ, η πλήρης ανανέωση του στόλου αναμένεται ως το 2027, ξεκινώντας με 125 νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που θα παραδοθούν το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Το μετρό «αναπνέει» με το σταγονόμετρο
Στα μέσα σταθερής τροχιάς, η κατάσταση παραμένει δύσκολη. Τα ενεργά βαγόνια του μετρό μειώθηκαν σε 437, δεκαπέντε λιγότερα από το 2023. Μέχρι να φτάσουν οι νέοι συρμοί, έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ για τα επόμενα δύο χρόνια.
Το 2026 αναμένεται να παραδοθούν 14 ανακαινισμένοι συρμοί της Γραμμής 1, ενώ το Υπουργείο σχεδιάζει έργα 130 εκατ. ευρώ για τις Γραμμές 2 και 3, που θα περιλαμβάνουν αναβάθμιση παλαιών συρμών του 1992 με νέο σύστημα κλιματισμού και παράταση ζωής για 20 χρόνια.
Παράλληλα, μέχρι το τέλος του 2025 θα προστεθούν 370 νέοι εργαζόμενοι σε κρίσιμες ειδικότητες όπως οδηγοί, τεχνίτες και σταθμάρχες, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η κατάσταση.