Οργισμένες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η είδηση ότι τρένο στη Λάρισα μπήκε σε λάθος γραμμή, αποκαλύπτοντας την τρομακτική γύμνια του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Νωρίτερα σήμερα, ο ΟΣΕ, σε μια προσπάθεια να «μαζέψει» τις εντυπώσεις, έσπευσε να εκδώσει μία άνευρη ανακοίνωση, όπου δηλώνει μετά βεβαιότητος ότι «καμία αμαξοστοιχία δεν μπήκε σε λάθος γραμμή», ενώ χαρακτηρίζει τα δημοσιεύματα «ψευδή».
Μόνο που η ίδια η διοίκηση, λίγες γραμμές παρακάτω, αναιρεί τους ίδιους της τους ισχυρισμούς: μιλά για «ελεγχόμενη χάραξη», «παλινδρόμηση» και «πρόβλημα στον μηχανισμό αλλαγής τροχιάς». Δηλαδή, δεν υπήρξε λάθος γραμμή -απλώς ένα πρόβλημα στον μηχανισμό αλλαγής της. Και οι επιβάτες είδαν το τρένο να πηγαίνει πίσω, όχι επειδή κάτι πήγε στραβά, αλλά επειδή όλα λειτουργούσαν «ελεγχόμενα».
«Καμία αμαξοστοιχία δεν μπήκε σε λάθος γραμμή»
Ο ΟΣΕ επιχειρεί να μεταθέσει τις ευθύνες στη Hellenic Train, εκείνη θα τις μεταθέσει αλλού, και το έργο συνεχίζεται. Οι επιβάτες, βέβαια, που βίωσαν το περιστατικό, δεν έχουν την πολυτέλεια των γραφειοκρατικών εξηγήσεων. Είδαν με τα μάτια τους το τρένο να κάνει πορεία προς τα πίσω, χωρίς καμία ενημέρωση, χωρίς εξηγήσεις.
Και αυτό είναι το πρόβλημα: όχι μόνο ότι κάτι συνέβη, αλλά ότι κανείς δεν αισθάνεται την ανάγκη να το παραδεχθεί καθαρά. Αντί να δοθούν απαντήσεις, επιλέγεται το γνώριμο μονοπάτι των διαψεύσεων, των τεχνικών όρων και της «ελεγχόμενης» ωραιοποίησης.
«Καμία αμαξοστοιχία δεν μπήκε σε λάθος γραμμή. Το συγκεκριμένο δημοσίευμα είναι ψευδές. Υπενθυμίζουμε ωστόσο στην Hellenic Train και στη μητρική της εταιρεία Ferrovie dello Stato ότι, όπως η ίδια η εταιρεία γνωρίζει, βάσει του ευρωπαϊκού πλαισίου και του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας, στις περιπτώσεις ελεγχόμενης χάραξης για αλλαγή τροχιάς ή ελεγχόμενης παλινδρόμησης, το προσωπικό της αμαξοστοιχίας οφείλει να ενημερώνει έγκαιρα και μετ’ επιτάσεως τους επιβάτες για την αλλαγή πορείας. Η έλλειψη ενημέρωσης, όπως και η λάθος ενημέρωση, όπως καταγγέλλει επιβάτης του προαστιακού Θεσσαλονίκης, είναι απαράδεκτη και πλήττει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού και της κοινωνίας», αναφέρει η διοίκηση του ΟΣΕ στην ανακοίνωσή της και συνεχίζει:
«Σημειώνουμε ότι το συγκεκριμένο τμήμα γραμμής στη Σίνδο όπως και 80% του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη διαθέτει εγκατεστημένο και λειτουργικό σύστημα τηλεδιοίκησης».
Η λογική του παραλόγου, γραμμένη με επίσημο χαρτί και σφραγίδα.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο γενικός γραμματέας των εργαζομένων, Νίκος Τσικαλάκης, που προσπάθησε να καθησυχάσει το κοινό. Ήταν, λέει, «μια ελεγχόμενη παλινδρόμηση για λόγους ασφαλείας», ενώ τα συστήματα τηλεδιοίκησης λειτουργούν «κανονικά». Μόνο που αυτό το «κανονικά» φαίνεται να είναι η πιο επικίνδυνη λέξη στο λεξιλόγιο των ελληνικών σιδηροδρόμων. Διότι αν το «κανονικό» περιλαμβάνει βλάβες, αλλαγές τροχιάς, επιστροφές και φόβο στους επιβάτες, τότε τι ακριβώς σημαίνει έκτακτο;
«Το χθεσινό συμβάν ήταν σε ελεγχόμενο πεδίο. Ο χώρος από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ ελέγχεται από τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα λειτουργούν κανονικά. Από τον σταθμό της Θεσσαλονίκης έως και τη Σίνδο και λίγο πιο μετά γίνονται εργασίες ανακαίνισης της γραμμής. Από αυτό προέκυψε ένα πρόβλημα στον μηχανισμό της αλλαγής», επεσήμανε και συνέχισε:
«Οι συνάδελφοι το διαπίστωσαν έγκαιρα, άφησαν τον τρένο να περάσει μπροστά από τον σταθμό και το παλινδρόμησαν με φορά προς τη Θεσσαλονίκη, ώστε οι επιβάτες του προαστιακού να κατέβουν στο κρηπίδωμα με ασφάλεια. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίστηκε η ασφάλεια των επιβατών γιατί αν σταματούσε στο σημείο που βρισκόταν δεν υπήρχε κρηπίδωμα ώστε να κατέβουν οι επιβάτες».
Ο ίδιος καθησύχασε λέγοντας ότι η κατάσταση ήταν πλήρως ελεγχόμενη και δεν υπάρχει λόγος για ανησυχία. «Άρα ήταν μία ελεγχόμενη παλινδρόμηση του συρμού ώστε οι επιβάτες να κατέβουν με ασφάλεια λόγω του τεχνικού προβλήματος που υπήρχε. Μπήκε σε γραμμή γιατί υπήρχε πρόβλημα στην αλλαγή», τόνισε και κατέληξε:
«Θα πραγματοποιηθεί και ανάλογη έρευνα από τα κλιμάκια του ΟΣΕ για να δουν ποιο ήταν το πρόβλημα στον συγκεκριμένο μηχανισμό που παρουσιάστηκε τελευταία στιγμή».
Γιατί χρειάστηκε παλινδρόμηση;
Το κράτος που υποσχέθηκε «πλήρη αποκατάσταση εμπιστοσύνης μετά τα Τέμπη», δείχνει να έχει μάθει μόνο στην επικοινωνιακή διαχείριση. Μια ανακοίνωση για να κατευναστούν οι εντυπώσεις, λίγες δηλώσεις περί «ελέγχου» και όλα καλά.
Αν πράγματι ήταν «όλα υπό έλεγχο», τότε γιατί χρειάστηκε παλινδρόμηση; Γιατί υπήρξε πρόβλημα στην αλλαγή γραμμής; Γιατί δεν ενημερώθηκαν οι επιβάτες εγκαίρως; Οι απαντήσεις λείπουν και όσο λείπουν, τόσο επιβεβαιώνεται ότι ο σιδηρόδρομος -και συνολικά η κρατική μηχανή- εξακολουθεί να κινείται στις ράγες της συγκάλυψης.


