Σοβαρά ερωτήματα γεννά η κατάσταση της προληπτικής συντήρησης στους συρμούς του Μετρό της Αθήνας στις γραμμές 2 και 3.
Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες και ρεπορτάζ, πολλοί συρμοί έχουν ξεπεράσει κατά χιλιάδες χιλιόμετρα το όριο στο οποίο πρέπει να ελεγχθούν, με ορισμένες υπερβάσεις να κινούνται σε επίπεδα που δεν επιτρέπουν εφησυχασμό.
Προς ολοταχώς για νέα τραγωδία
Σε αρκετές περιπτώσεις καταγράφονται υπερβάσεις άνω των 5.000 χλμ. από τα προβλεπόμενα όρια συντήρησης. Πρόκειται για μεγάλες αποστάσεις σε συστήματα που λειτουργούν καθημερινά, με άμεση επίδραση:
• στη φθορά των τροχών
• στην απόδοση των συστημάτων πέδησης
• στη λειτουργία και ασφάλεια των θυρών
Η προληπτική συντήρηση έχει ακριβείς προδιαγραφές και χρονοδιαγράμματα. Η παράλειψη ή καθυστέρηση αυτών των ελέγχων συσσωρεύει κινδύνους σε ένα δίκτυο από το οποίο εξαρτώνται εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες σε καθημερινή βάση.
Τι λέει η ΣΤΑ.ΣΥ
Η εταιρεία αναγνωρίζει ότι υπάρχουν συρμοί που βρίσκονται σε καθυστέρηση σε σχέση με το τυπικό πρόγραμμα, αποδίδοντας τις μετατοπίσεις:
• σε έκτακτες τεχνικές βλάβες που απαιτούν ενδιάμεσους ελέγχους
• σε ανάγκη επαναπρογραμματισμού
• σε διαδικασίες ασφάλειας που προβλέπουν απόσυρση συρμών όταν εντοπίζονται ενδείξεις προβλήματος
Ωστόσο, η απάντηση δεν συνοδεύεται από συγκεκριμένα στοιχεία για τον αριθμό των συρμών που έχουν καθυστερήσει ούτε για το εύρος των υπερβάσεων. Δεν υπάρχει επίσης αναφορά σε λεπτομερή χρονοδιαγράμματα για την προληπτική συντήρηση που εκκρεμεί.
Το ζήτημα του προσωπικού
Η ΣΤΑ.ΣΥ αναφέρει ενίσχυση του τεχνικού προσωπικού το 2025 με 65 νέες προσλήψεις, καθώς και σε εξέλιξη προκηρύξεις για επιπλέον προσωπικό.
Επιπλέον, για το 2026 έχουν προγραμματιστεί πρόσθετες προσλήψεις.
Παρότι αυτή η ενίσχυση είναι θετική, δεν απαντά επαρκώς στο κρίσιμο ερώτημα:
Υπάρχουν σήμερα πραγματικές ελλείψεις που επηρεάζουν τη ροή της συντήρησης;
Οι τεχνικοί του Μετρό είναι ειδικευμένο προσωπικό υψηλής εμπειρίας και η αντικατάσταση ή ενίσχυση τέτοιων ομάδων δεν είναι διαδικασία «μιας μέρας». Ο φόρτος εργασίας τα τελευταία χρόνια θεωρείται υψηλός και αυτό δημιουργεί πίεση στο σύστημα.


