Αν και συμπληρώνονται τέσσερα χρόνια από το δυστύχημα, οι υπεύθυνοι δεν έχουν παραπεμφθεί σε δίκη. Ιταλοί εισαγγελείς ερευνούν απόπειρα δωροδοκίας Ελλήνων λιμενικών
- του Βασίλη Τζήμτσου
Σκοτώθηκαν 11 άνθρωποι στο γκαράζ του υπό σημαία Ιταλίας επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Euroferry Olympia», αλλά εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια δεν έχουν παραπεμφθεί σε δίκη οι υπεύθυνοι για την τραγωδία στα δικαστήρια της Κέρκυρας, παρά τον κίνδυνο παραγραφής αδικημάτων, ενώ την ίδια ώρα οι ιταλικές δικαστικές Αρχές ερευνούν απόπειρα δωροδοκίας λιμενικών.
Το ναυτικό δυστύχημα είχε γίνει στις 18 Φεβρουαρίου 2022, όταν το υπό ιταλική σημαία πλοίο του Ομίλου Grimaldi είχε αποπλεύσει για το μοιραίο ταξίδι από την Ηγουμενίτσα με προορισμό το Μπρίντιζι της Ιταλίας, με 239 επιβάτες, 51 άτομα πλήρωμα, Ιταλούς και Ελληνες ναυτικούς, 32 αυτοκίνητα, 153 φορτηγά και ρυμουλκούμενα. Ηταν λίγο μετά τις 4 τα ξημερώματα, όταν πυκνοί καπνοί άρχισαν να βγαίνουν από γκαράζ του καραβιού, ενώ έπλεε σε θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Ερεικούσσας, 10 μίλια βόρεια της Κέρκυρας.
Σύμφωνα με δηλώσεις μέλους του πληρώματος, η φωτιά ξεκίνησε σε γκαράζ του πλοίου από τη θέρμανση ενός φορτηγού και ακολούθησαν εκρήξεις. Οι ναυτικοί ξύπνησαν τους επιβάτες στις καμπίνες και όλοι βγήκαν στο ανοιχτό κατάστρωμα του πλοίου, το οποίο σταδιακά άρχισε να κατακλύζεται από καπνούς. Χάρη στις καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή έγινε ομαλά η εγκατάλειψη του πλοίου με δύο μεγάλες σωστικές λέμβους των 150 ατόμων.
Οταν οι διασωθέντες αποβιβάστηκαν στην Κέρκυρα και έγινε καταμέτρηση, αποκαλύφθηκε η τραγωδία. Διασώθηκαν συνολικά 281 επιβαίνοντες, μεταξύ των οποίων και ένα άτομο το οποίο δεν υπήρχε στην επίσημη λίστα επιβατών. Ομως, αγνοούνταν 11 άτομα, τα ίχνη των οποίων χάθηκαν μετά τη φωτιά.
Ακολούθησε πολυήμερη επιχείρηση για τον εντοπισμό των αγνοουμένων με τη συμμετοχή ανδρών της ΕΜΑΚ και βατραχανθρώπων του Λιμενικού, υπό αντίξοες συνθήκες, καθώς το πλοίο φλεγόταν για πολλές ώρες, με τις θερμοκρασίες στο εσωτερικό να ξεπερνούν τους 500°C. Δύο ημέρες μετά τη φωτιά είχε καταφέρει να απεγκλωβιστεί 21χρονος Λευκορώσος οδηγός νταλίκας από γκαράζ του πλοίου, όπου ευτυχώς δεν είχαν εισρεύσει καπνοί.
Οι έρευνες ολοκληρώθηκαν στις 23 Μαρτίου 2022, 35 ημέρες μετά τη φωτιά, όταν εντοπίστηκαν οι σοροί των δύο τελευταίων αγνοουμένων στο τρίτο γκαράζ του πλοίου, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των νεκρών στους 11.
Η επιστολή των οδηγών
Αξίζει να σημειωθεί πως επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, που χρησιμοποιούσαν τη γραμμή του «Euroferry Olympia» και του «αδελφού» πλοίου «Euroferry Egnazia», είχαν στείλει το 2017 επιστολή σε διοικητικές Αρχές (λιμενικές Αρχές, υπουργείο Ναυτιλίας), προειδοποιώντας για προβλήματα στην οργάνωση των δρομολογίων και καταγγέλλοντας ότι σε πολλές περιπτώσεις οδηγοί αναγκάζονταν να διανυκτερεύουν στα φορτηγά τους, στο γκαράζ, αντί για καμπίνες, κατάσταση που θεωρούσαν επικίνδυνη.
Μετά τη φωτιά στο πλοίο, επιζώντες και οδηγοί υποστήριξαν ότι οι πόρτες στα γκαράζ έκλεισαν χωρίς να ελεγχθεί αν υπήρχαν άνθρωποι μέσα, ενώ δεν έλειψαν οι μαρτυρίες ότι οι πυροσβεστήρες και τα συστήματα πυρόσβεσης δεν λειτούργησαν όπως έπρεπε.
Με ανακοίνωσή της, η Grimaldi Group αμφισβήτησε τους ισχυρισμούς για υπεράριθμες κρατήσεις ή υποτυπώδεις συνθήκες διαμονής, υποστηρίζοντας ότι κατά τον έλεγχο στις 16 Φεβρουαρίου 2022 στην Ηγουμενίτσα η επιθεώρηση είχε «ικανοποιητικά αποτελέσματα».
Αν και σε 2,5 μήνες συμπληρώνονται 4 χρόνια από τη φωτιά στο πλοίο με τους 11 νεκρούς, η διερεύνηση της υπόθεσης δεν έχει ολοκληρωθεί, ώστε να καθίσουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου οι υπεύθυνοι, εκτός και αν όλα λειτούργησαν καλά και δεν ευθύνεται κανείς για την πολύνεκρη τραγωδία…
Στην Ελλάδα, η δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης έχει «βαλτώσει». Αντίθετα, η Εισαγγελία της Ρώμης φαίνεται πως άνοιξε εκ νέου φάκελο για την υπόθεση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Il Fatto Quotidiano», συνολικά 17 πρόσωπα, μεταξύ των οποίων μέλη του πληρώματος, ανώτερα στελέχη της Grimaldi και τεχνικοί, ενδέχεται να παραπεμφθούν σε δίκη. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, κάποιοι από τους κατηγορουμένους φέρεται ότι επιχείρησαν «διεθνή δωροδοκία», έχοντας υποσχεθεί ακόμα και εισιτήρια για ποδοσφαιρικούς αγώνες και άλλες «παροχές» σε Ελληνες αξιωματούχους του Λιμενικού για να εξασφαλίσουν ελαστική ή ευνοϊκή διαχείριση της έρευνας στην Ελλάδα για τα αίτια της φωτιάς και του ναυαγίου!
Στα στοιχεία των ιταλικών Αρχών φέρεται ότι περιλαμβάνεται τηλεφωνική συνομιλία ανάμεσα σε ανώτερο στέλεχος του ομίλου και τεχνικό σύμβουλο, όπου γίνεται αναφορά για… παροχές, με στόχο «ευνοϊκή μεταχείριση» των εμπλεκομένων.
Τι λέει στη «δημοκρατία» ο ναυτιλιακός δικηγόρος Γιώργος Τρανταλίδης
Από την πρώτη στιγμή μετά τη φωτιά, οικογένειες των αγνοουμένων, οδηγοί και επιζώντες πίεζαν ώστε οι έρευνες να συνεχιστούν χωρίς διακοπή, ζητώντας να λάμψει η αλήθεια και να λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι στη Δικαιοσύνη. Το γεγονός ότι, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά, οι έρευνες δεν έχουν ολοκληρωθεί, και μάλιστα υπάρχουν καταγγελίες για δωροδοκία, προκαλεί εύλογα ερωτήματα.
Ο ναυτιλιακός δικηγόρος Γιώργος Τρανταλίδης, εκ μέρους της οικογένειας του 66χρονου οδηγού φορτηγού Νίκου Μπεκιάρη, που ήταν ένα από τα 11 θύματα της φωτιάς στο «Euroferry Olympia», έχει στείλει επιστολές στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Τζαβέλλα και στους εισαγγελείς Κέρκυρας, κ. Χοβαρδά και Μαρκογιαννάκη, επισημαίνοντας τον τεράστιο κίνδυνο παραγραφής, ενώ έχει υποβάλει αίτημα για αναβάθμιση της κατηγορίας σε βαθμό κακουργήματος και ανάθεση της υπόθεσης σε τακτικό ανακριτή. Καταγγέλλει δε πως έξι φορές εστάλη η δικογραφία στο Λιμεναρχείο Κέρκυρας για προκαταρκτική εξέταση με τεράστιες καθυστερήσεις.
Στην ίδια επιστολή στις εισαγγελικές Αρχές ζητά να γίνει μετάφραση της δικογραφίας, που ξεπερνά τις 10.000 σελίδες στα ιταλικά, με δεδομένο ότι οι φερόμενοι ως κατηγορούμενοι 17 Ιταλοί θα πρέπει να αναγνώσουν όποια κατηγορία στη γλώσσα τους.
Μιλώντας στη «δημοκρατία», ο ναυτιλιακός δικηγόρος Γιώργος Τρανταλίδης δηλώνει ότι «η είδηση από την Ιταλία για απόπειρα δωροδοκίας του ελληνικού Λιμενικού Σώματος έπεσε σαν κεραυνός στη ναυτιλιακή κοινότητα. Να σημειωθεί ότι έξι φορές έχει σταλεί η δικογραφία για προκαταρκτική εξέταση στο Λιμεναρχείο Κέρκυρας, με απώλεια πολύτιμου χρόνου. Παρά τις επισημάνσεις μου για τον τεράστιο κίνδυνο παραγραφής, η δικογραφία πολλών χιλιάδων σελίδων δεν έχει μεταφραστεί στην ελληνική γλώσσα, δεδομένου ότι πολλοί εκ των κατηγορουμένων έχουν ιταλική καταγωγή. Σε 17 άτομα πρόκειται να απαγγελθεί κατηγορία για παρεμπόδιση ερευνών. Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα είναι σημαιοφόρος στη διαφθορά με δείκτη 59. Ο νοών νοείτω…».



