Η Μιμή Ντενίση, πιστή στο καθήκον της ως Ελληνίδα δημιουργός και μάχιμη στην παγκόσμια κινητοποίηση για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, άρχισε γυρίσματα για το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «H γυναίκα πίσω από τον Ελγιν».
- Από τη Μαρία Ανδρέου
Η δημοφιλής ηθοποιός και η εταιρία Lumad φωτίζουν μια άγνωστη πτυχή της ιστορίας των Μαρμάρων του Παρθενώνα μέσα από το βλέμμα της Μέρι Νίσμπετ, συζύγου του λόρδου Ελγιν.
Υστερα από εκτενή έρευνα η δημιουργός εντόπισε πρωτότυπα γράμματα της Μέρι Νίσμπετ, στα οποία η ίδια, με την επιπολαιότητα και την ελαφρότητα της ηλικίας της αλλά και της αριστοκρατικής της καταγωγής, περιγράφει γλαφυρά το χρονικό της αρπαγής των γλυπτών, ενώ αποδεικνύεται ότι μοναδικό κίνητρο των Ελγιν ήταν η διακόσμηση του πύργου τους.
Μια αποκάλυψη που ρίχνει νέο φως όχι μόνο στην αρπαγή των Γλυπτών αλλά και στην κοσμοαντίληψη μιας εποχής κατά την οποία η πολιτιστική λεηλασία θεωρούνταν δείγμα κύρους και δύναμης. Το σενάριο και η ιστορική έρευνα είναι της Μιμής Ντενίση, η ιστορική επιστημονική επιμέλεια είναι του Νίκου Σταμπολίδη, τα κοστούμια του Νίκου Χαρλαύτη, τα σκηνικά της Αγγελικής Ανακτορίδη, η μουσική του Ανδρέα Κατσιγιάννη και η σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάκου. Την παραγωγή υπογράφει η παραγωγός Ελενα Χατζηαλεξάνδρου της εταιρίας Lumad.
Τα γυρίσματα θα πραγματοποιηθούν σε Αθήνα, Μυτιλήνη, Αίγινα, Λάρισα, Ελευσίνα, Λαύριο, Λονδίνο και Κωνσταντινούπολη, εξιστορώντας το ιστορικό ταξίδι των Γλυπτών του Παρθενώνα – από την Αθήνα του 19ου αιώνα έως τη συζήτηση για τον επαναπατρισμό τους στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης. Το Docudrama υποστηρίζεται από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης, την Περιφέρεια Αττικής, την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και το ΕΚΚΟΜΕΔ. Το ντοκιμαντέρ στηρίζουν επίσης η ΕΡΤ, η Alpha Television Κύπρου, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Aegean Airlines και ιδιώτες χορηγοί.
Τα γυρίσματα θα ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2025, ενώ αναμένεται να παρουσιαστεί στο κοινό μέσα στο 2026. Η Μιμή Ντενίση μετά τις μεγάλες επιτυχίες της σε θέατρο και κινηματογράφο, όπως με την ιστορική ταινία «Σμύρνη μου αγαπημένη», με κέντρο της ιστορίας τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922, συνεχίζει το έργο της στον χώρο του ιστορικού κινηματογράφου και του πολιτιστικού διαλόγου μέσα από το νέο της ντοκιμαντέρ.
Από την άλλη μεριά, η Κατερίνα Ευαγγελάκου είναι διακεκριμένη σκηνοθέτιδα, γνωστή για τις κινηματογραφικές ταινίες της και την ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει τα ανθρώπινα θέματα. Η σύμπραξή της με την Ελενα Χατζηαλεξάνδρου, με ειδίκευση σε έργα που αναδεικνύουν την ελληνική ταυτότητα και τον σύγχρονο πολιτισμό στο διεθνές κοινό, ίσως κινητοποιήσει τους φιλέλληνες της Γης.
Το ντοκιμαντέρ καθίσταται πιο επίκαιρο από ποτέ, καθώς και η ελληνική κυβέρνηση και άνθρωποι του πνεύματος, όπως η Βρετανίδα συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ, κάνουν παγκόσμια καμπάνια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Κι όλα αυτά τη στιγμή που Βρετανοί αξιωματούχοι παραδίδουν δείπνα χλιδής με φόντο τα Γλυπτά του Παρθενώνα και προκαλούν το κοινό αίσθημα, αντιμετωπίζοντας τα Μάρμαρα όχι ως έργα τέχνης αλλά ως θεατρικό σκηνικό.


