Πικρό… efood: Από την εκτόξευση στην ανώμαλη προσγείωση

Το δημιούργημα των αδερφών Κυρκίνη απαξιώθηκε μέσα σε λίγα 24ωρα, μετά την επιστολή-πρόκληση για τα εργασιακά

Του Βασίλη Γαλούπη

Η efood «συστήνεται» μέσω της πλατφόρμας της ως «η Νο1 υπηρεσία delivery στην Ελλάδα, μέσω της οποίας μπορεί κανείς να παραγγείλει από 15.000 καταστήματα σε 90 πόλεις της Ελλάδας». Κάνει λόγο, μάλιστα, για την ένωση των δυνάμεών του «με μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και φιλανθρωπικές οργανώσεις», αφού, όπως διαφημίζει, «στεκόμαστε στο πλάι των ανθρώπων που μας έχουν ανάγκη».

Όλα αυτά μοιάζουν μακρινά από την περασμένη εβδομάδα, όταν άρχισε να κυκλοφορεί στα social media η επιστολή για τη «βίαιη» μεταβολή των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων, υπό την απειλή απόλυσης. Μια κίνηση που ναι μεν η efood πήρε γρήγορα πίσω μετά τη μαζική κατακραυγή, αλλά όταν ήδη είχε γκρεμιστεί πια στα μάτια της κοινής γνώμης.

Μέσα σε λίγα 24ωρα η δύναμη των social media τσαλάκωσε όσο τίποτα άλλο την αξιοπιστία της efood. Δεκάδες χιλιάδες χρήστες έκαναν απεγκατάσταση της εφαρμογής από τα κινητά τους, διαγράφοντας τους λογαριασμούς τους στην πλατφόρμα, ενώ βαθμολόγησαν με τη χειρότερη αξιολόγηση -1 αστέρι- την efood στις ιντερνετικές εφαρμογές, κάτι που, μαζί με τα εκατοντάδες αρνητικά σχόλια, πλήττει καίρια το προφίλ της επιχείρησης, απαξιώνοντάς την στα μάτια των πελατών.

Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση βρέθηκε με έναν ακόμα «πονοκέφαλο», με την αντιπολίτευση να την κατηγορεί ότι με το πρόσφατο νομοσχέδιό της άνοιξε τον δρόμο σε τέτοια φαινόμενα, «με ρητή αναφορά για αυτοαπασχολουμένους αντί για εργαζομένους στις σχετικές πλατφόρμες».

Πώς γιγαντώθηκε, όμως, η efood; Ανεβαίνοντας στο κύμα των start-ups εταιριών που άρχισαν να κυριαρχούν σε παγκόσμια κλίμακα, ο Κωνσταντίνος Κυρκίνης, ο αδερφός του Παμίνος Κυρκίνης και ο Απόστολος Αποστολάκης δημιούργησαν το 2012 την πρώτη πλατφόρμα για παραγγελίες φαγητού μέσω ίντερνετ.

Τα αδέρφια Κυρκίνη έβλεπαν ολοένα πιο συχνά αποθεωτικά δημοσιεύματα για το επίτευγμά τους στον ελληνικό Τύπο. Τα παιδιά-θαύματα, που «άλλαξαν το delivery στην Ελλάδα» και πέτυχαν «τo απόλυτο success story» πριν καν γίνουν 40 ετών, άκουσαν την πόρτα τους να χτυπά πολύ γρήγορα. Και, συγκεκριμένα, με πρόταση εξαγοράς από το Βερολίνο και την Delivery Hero.

«Με την Delivery Hero μιλούσαμε για περίπου 6 μήνες και το deal έκλεισε μέσα σε ενάμιση μήνα» έχει δηλώσει ο Παμίνος Κυρκίνης, με σπουδές στα Οικονομικά στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. To deal έκλεισε τον Μάιο του 2015, όταν η efood είχε ήδη πάνω από 60% μερίδιο αγοράς.

Εκείνη την εποχή εξυπηρετούσε περισσότερες από 11.000 παραγγελίες την ημέρα, με ρυθμούς ανάπτυξης 30%-35% μηνιαίως. Να σημειωθεί ότι βασικός μέτοχος της Delivery Hero, με έδρα το Βερολίνο, είναι ο επίσης γερμανικός όμιλος Rock. Η πανδημία ανέδειξε την efood σε έναν εκ των πρωταγωνιστών, αφού τα έσοδα της εταιρίας ανήλθαν πέρυσι στα 64.488.000 ευρώ, από 43.171.000 ευρώ το 2019!

«Έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια ομάδα προσωπικού που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, αγγίζοντας μόλις σήμερα τους 700 εργαζομένους στο γραφείο και 2.000 διανομείς» διαφήμιζε τον περασμένο Ιούνιο ο 37χρονος Παμίνος Κυρκίνης.

Τα ποσά της εξαγοράς από τη γερμανική Delivery Hero το 2015 δεν ανακοινώθηκαν ποτέ επισήμως, ωστόσο οι περισσότερες αναφορές και δημοσιεύματα οικονομικών ιστοσελίδων συγκλίνουν σε ένα ποσό της τάξης των 22.000.000 ευρώ για τα αδέρφια Κυρκίνη. Από αυτό το ποσό, η τιμή αγοράς ήταν 10.000.000 ευρώ, ενώ το υπόλοιπο τίμημα αφορούσε άλλο, υπό αίρεση ποσό εξαγοράς, που συσχετιζόταν με την εξέλιξη της ανάπτυξης των προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων κερδών της εταιρίας.

Εν μέσω πανδημίας, ο Παμίνος και ο Κωνσταντίνος Κυρκίνης αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν πιο δυναμικά και στον ρουχισμό, με την οικογένεια να έχει ήδη την αποκλειστική αντιπροσώπευση των παπουτσιών Toms στη χώρα μας. Πριν από μερικούς μήνες, μάλιστα, συνέστησαν μια νέα εταιρία, την Up Trend, με φιλοδοξία να γίνει ο νέος παίκτης στην αγορά ένδυσης. Η Up Trend ιδρύθηκε στις 26 Φεβρουαρίου 2021 από τα αδέρφια Κυρκίνη και τους βασικούς μετόχους της Βeyond Lifestyle, με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 250.000 ευρώ.

Ειδικά για τον 45χρονο Κωνσταντίνο Κυρκίνη ο χώρος της ένδυσης δεν είναι άγνωστος, αφού διετέλεσε πρόεδρος της τουρκικής εταιρίας εμπορίας υποδημάτων Birebir Retail, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, που εν τέλει συγχωνεύτηκε με το τουρκικό παράρτημα της Toms.

Ο Κώστας Κυρκίνης αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών και το Boston College, ενώ μετά τις σπουδές του παρουσίασε αλματώδη εξέλιξη. Τα αδέρφια Κυρκίνη διατηρούν μέχρι και σήμερα τον έλεγχο της efood, πλέον από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου. Η ιδέα που ήρθε στον Παμίνο και τον Κωνσταντίνο Κυρκίνη στο σαλόνι του πατρικού τους σπιτιού, το 2011, αποδείχθηκε χρυσωρυχείο.

Πριν από δύο χρόνια ο Παμίνος Κυρκίνης δήλωνε πως «αν αυτό είναι το παρόν, φαντάσου πόσο καλύτερο θα είναι το μέλλον». Ωστόσο, η efood αντιμετωπίζει την πρώτη πραγματική κρίση επιβίωσής της λίγο προτού συμπληρώσει μία δεκαετία λειτουργίας. Και ο «σεισμός» ταρακουνά συθέμελα όλο το οικοδόμημα των δύο αδερφών.

{{-PCOUNT-}}17{{-PCOUNT-}}

Η εφημερίδα δημοκρατία δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

spot_img

Κορυφαίες Ειδήσεις

Προτεινόμενα