Περίπου 40 χιλιάδες ακίνητα εκτός ρύθμισης βρίσκονται στο στόχαστρο το επόμενο διάστημα. Υπόλογη για παράβαση καθήκοντος η διοίκηση της ΔΥΠΑ
Κατά παράβαση της νομοθεσίας και με την ανοχή της διοίκησης της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης, τα «κοράκια» των funds έχουν βάλει στο στόχαστρο τις εργατικές κατοικίες και τις πρώτες κατοικίες με δάνεια ΟΕΚ.
- Από τον Σπύρο Γεράρδη
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό το διάστημα υπάρχει ένα μέτωπο τουλάχιστον 50 πλειστηριασμών, οι οποίοι είτε έχουν ολοκληρωθεί είτε έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο διάστημα, κι ενώ ο νόμος το απαγορεύει. Είναι δε τέτοιο το θράσος των funds, ώστε, αφού αποκτήσουν παρανόμως κατοικίες, προστρέχουν στις υπηρεσίες της ΔΥΠΑ προκειμένου να απαιτήσουν και τα συμπληρωματικά έγγραφα (σχέδια κ.λπ.).
Πρόκειται για ένα φαινόμενο το οποίο παρατηρήθηκε πιο σποραδικά τα τελευταία χρόνια και, μετά τις αποκαλύψεις της «δημοκρατίας», φαινόταν πως είχε ατονήσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπόλογοι για αυτό είναι τόσο η διοίκηση του οργανισμού όσο και οι συμβολαιογράφοι, που προχωρούν κανονικά στη διενέργεια των πλειστηριασμών, παρά το γεγονός ότι γνωρίζουν πως αυτό δεν επιτρέπεται. Η μεγάλη εικόνα, ωστόσο, δεν είναι αυτά τα δεκάδες ακίνητα αυτής της περιόδου, αλλά τα περίπου 40 χιλιάδες ακίνητα εκτός ρύθμισης, που ενδέχεται να κινδυνεύσουν το επόμενο διάστημα.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων ΟΑΕΔ – τ. ΟΕΕ – τ.ΟΕΚ καταγγέλλει ότι η ΔΥΠΑ έχει κληρονομήσει -με ρητή διάταξη νόμου- όλες τις υποθήκες, προσημειώσεις και εμπράγματες εξασφαλίσεις του πρώην ΟΕΚ σε δάνεια και εργατικές κατοικίες. Αυτές οι εξασφαλίσεις στηρίζονται σε κοινωνικούς πόρους και εργατικές εισφορές, χρηματοδότησαν την πρώτη κατοικία χιλιάδων οικογενειών και είναι δημόσια περιουσία. Παρ’ όλα αυτά, όταν τράπεζες και funds βγάζουν αυτές τις κατοικίες σε πλειστηριασμό, ενώ η ΔΥΠΑ δεν παρεμβαίνει, δεν ασκεί ανακοπές, δεν κάνει καν αναγγελία ως υποθηκικός δανειστής. Η μόνη «ενέργεια» που έκανε η ΔΥΠΑ όλο αυτό το διάστημα, σύμφωνα με τους εργαζομένους, ήταν να στείλει ένα έγγραφο–υπενθύμιση της νομοθεσίας.
Υπενθυμίζεται ότι η απαγόρευση τρίτων να «βάλουν χέρι» στην περιουσία του τέως ΟΕΚ βασίζεται στα εξής:
- Ν.Δ. 2963/1957 άρθ.20 (Ιδρυση Αυτόνομου Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, ΦΕΚ Α’177, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του από την παρ.3, άρ.1 του Ν.Δ. 910/1971, «Δεν επιτρέπεται κατάσχεσις επί των υπό του ΟΕΚ κατασκευαζόμενων και παραχωρουμένων κατοικιών, μέχρι της αποπληρωμής του τιμήματος εις τον ΟΕΚ»).
2. Σύμφωνα με την απόφαση 570/2015 του Αρείου Πάγου για τα δάνεια του ΟΕΚ από ίδια κεφάλαια, «α) απαγορεύεται η διάθεση με αναγκαστική εκτέλεση ακινήτου που αγοράστηκε ή ανεγέρθηκε, κατά τις διατάξεις χορήγησης των στεγαστικών προγραμμάτων δανείου του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, β) τυχόν επιβολή της κατάσχεσης ως ανωτέρω είναι άκυρη, γ) σε περίπτωση διαθέσεως του ακινήτου με αναγκαστικό πλειστηριασμό, και αν ακόμη αυτός παραμείνει έγκυρος, ως διαδικαστική πράξη, επειδή είναι ανίσχυρος και ανενεργής ως δικαιοπραξία διαθέσεως του ουσιαστικού δικαίου, δεν επιφέρει μεταβίβαση της κυριότητας επί του πλειστηριασθέντος στον υπερθεματιστή».
Η απαγόρευση της κατασχέσεως, η οποία, αν επιβληθεί, είναι άκυρη, ισχύει αθροιστικώς, μέχρι την πλήρη εξόφληση του δανείου, αλλά και σε κάθε περίπτωση, δηλαδή και αν έχει εξοφληθεί το δάνειο και επί μία δεκαετία από τη λήψη του δανείου. Επομένως, για τη δυνατότητα της κατασχέσεως απαιτείται η πλήρης εξόφληση του δανείου και η πάροδος δεκαετίας από τη λήψη του δανείου, με συνέπεια η έλλειψη της μίας από τις ανωτέρω προϋποθέσεις να αποκλείει την κατάσχεση (ΟλΑΠ 1688/1983).


