Οι πωλήσεις το 2024 ήταν αυξημένες κατά 548.356 € ή κατά 4,38% συγκριτικά με το 2023, με συνολικό τζίρο 13,06 δισ. €, τον υψηλότερο που έχει καταγραφεί. Οι αλυσίδες με τον μεγαλύτερο κύκλο εργασιών
Στα 13,06 δισ. ευρώ ανήλθαν το 2024 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, αυξημένες κατά 548.356 ευρώ ή κατά 4,38% συγκριτικά με το 2023, με την επίδοση να είναι η υψηλότερη που έχει καταγραφεί. Μάλιστα, είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά που ο τζίρος του κλάδου ξεπέρασε το φράγμα των 13 δισ. ευρώ, όπως επισημαίνεται στην 29η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ», που κυκλοφορεί από την Boussias Media.
Οπως επισημαίνεται, το 2024 ήταν μια καλή χρονιά για τον κλάδο από χρηματοοικονομική άποψη. Παρά τα διάφορα προβλήματα, με κυριότερα τα αυξημένα λειτουργικά-μισθολογικά κόστη και τις πληθωριστικές πιέσεις, η οργανική ανάπτυξη και η λελογισμένη διαχείριση οδήγησαν σε ένα θετικό και επαρκές bottom line τον κλάδο και σε επαρκή κερδοφορία.
Τα στοιχεία προκύπτουν βάσει των ισολογισμών των 43 μεγαλύτερων αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (εκτός της Lidl Ελλάς, που δεν δημοσιεύει ισολογισμό). Οι 10 μεγαλύτερες ως προς τον κύκλο εργασιών τους επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ εμφάνισαν ακριβώς την ίδια ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων (4,38%) συγκριτικά με το σύνολο των 43 εταιριών του δείγματoς, ενώ οι πωλήσεις των 10 έφτασαν σε 11,99 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αναλογεί στο 91,81% του συνόλου των πωλήσεων των 43 εταιριών.
Σκλαβενίτης
Τις υψηλότερες πωλήσεις στον κλάδο και, ταυτόχρονα, τη μεγαλύτερη αύξησή τους σε αξία σημείωσε η εταιρία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, ο τζίρος της οποίας διαμορφώθηκε στα 4,65 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 336,21 εκατ. ευρώ ή κατά 7,79% σε σχέση με το 2023. Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Αλφα Βήτα Βασιλόπουλος, με ετήσιες πωλήσεις 1,94 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 1,75% συγκριτικά με το 2023. Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό με αύξηση πωλήσεων 2,00% και ετήσιο κύκλο εργασιών 1,62 δισ. ευρώ.
Ακολούθησαν η Δ. Μασούτης με άνοδο πωλήσεων κατά 5,94%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1,14 δισ. ευρώ, έναντι 1,08 δισ. ευρώ το 2023, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με άνοδο της τάξης του 10,78% και επιπλέον 75.71 εκατ. ευρώ, η Πέντε, με μείωση 3,99% και τζίρο 514,29 εκατ. ευρώ, ενώ τη δεκάδα έκλεισαν οι Market In (418,61 εκατ. ευρώ), Bazaar (248,39 εκατ. ευρώ) και Χαλκιαδάκης (239,8 εκατ. ευρώ).
Η αύξηση του κύκλου εργασιών στον κλάδο κατά 4,38% δεν συνοδεύτηκε, πάντως, από αντίστοιχη αύξηση των καθαρών προ φόρων κερδών, τα οποία το 2024 διαμορφώθηκαν σε 215,20 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 6,66% σε σύγκριση με το 2023. Αντίστοιχα, τα αποτελέσματα μετά φόρους ανέρχονται σε 164,98 εκατ. ευρώ. Από τα στοιχεία προκύπτει πως οι εννιά από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρίες παρουσίασαν το 2024 καθαρά κέρδη, αλλά μόλις δύο από αυτές κατάφεραν να τα αυξήσουν σε σχέση με το 2023.
Ακόμα μία χρονιά αύξηση εμφάνισαν τα μεικτά αποτελέσματα εκμετάλλευσης των εταιριών, πράγμα που σε μεγάλο βαθμό ανακλά την αύξηση των κλαδικών πωλήσεων, καθώς η ποσοστιαία μεταβολή τους ακολουθεί αυτή των πωλήσεων. Ειδικότερα, οι 43 επιχειρήσεις εμφάνισαν αύξηση 161,26 εκατ. ευρώ (άνοδος 5,39% συγκριτικά με το 2023), παρουσιάζοντας μεικτά κέρδη 3,15 δισ. ευρώ. Στον αντίποδα, εμφάνισαν συνολικό λειτουργικό κόστος 3,08 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,84% συγκριτικά με το 2023.



