Νέες «λίστες Πέτσα»! Η κυβέρνηση μοίρασε κι άλλα 108 εκατ. ευρώ στα ΜΜΕ

 Το α΄ επτάμηνο 2025 σκόρπισε λεφτά των φορολογουμένων για να προπαγανδίζει τα έργα και τις ημέρες της. Από 1ης Ιανουαρίου 2025 μέχρι τέλος Ιουλίου έχουν υπογραφεί 293 προκηρύξεις και αποφάσεις για διαφήμιση, επικοινωνία, μάρκετινγκ. Μόνο τυχαία δεν είναι η θέση 108 στον παγκόσμιο δείκτη Ελευθερίας του Τύπου 

Λεφτά από το υστέρημα των φορολογουμένων συνεχίζει να πετάει η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να εξυπηρετεί τις επικοινωνιακές της ανάγκες, δηλαδή να έχει ευχαριστημένα τα φιλικά της ΜΜΕ. Μόνο μέσα στο α΄ επτάμηνο του 2025 τα υπουργεία και οι φορείς έχουν δώσει δουλειές 108 εκατ. ευρώ για λόγους επικοινωνίας, προβολής και δημοσίων σχέσεων, δηλαδή για νέες «λίστες Πέτσα».

Οπως αποκάλυψε πρόσφατα η δημοσιογραφική ερευνητική ομάδα Data Journalists, πρόκειται για μία ευρεία επιχείρηση διανομής του δημόσιου χρήματος για επικοινωνιακούς λόγους προς εγχώρια ΜΜΕ, και όχι μόνο, στην οποία επιδίδεται η κυβέρνηση από την αρχή του έτους. Τις τελευταίες εβδομάδες αναφέρονται στον Τύπο και στα social media διάφορα ποσά που δαπανώνται, με συνήθως ανούσιες αφορμές, για διαφημιστικούς λόγους και προώθηση του κυβερνητικού έργου. Οπως για παράδειγμα μια δαπάνη 80 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια, όπως γράφτηκε πρόσφατα σε μερίδα των αντιπολιτευόμενων media.

Ομως τώρα αποκαλύπτονται οι πραγματικές διαστάσεις της επικοινωνιακής καταιγίδας που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από την αρχή του έτους, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί καν να χαρακτηριστεί «προεκλογικό».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι Data Journalists απ’ όλες τις δημόσιες πηγές άντλησης δεδομένων για την κυβέρνηση (τα υπουργεία, τους φορείς και τις Αρχές που είτε διοικούνται είτε εποπτεύονται από αυτήν), έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις άνω των 108 εκατ. ευρώ το α΄ επτάμηνο του 2025 ως δαπάνες διαφήμισης και προβολής.

Να σημειωθεί ότι η περιβόητη, επί πανδημίας, «λίστα Πέτσα», που προκάλεσε τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή, εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ. Συνεπώς μιλάμε για ένα πενταπλάσιο ποσό και, μάλιστα, για ένα πολύ μικρότερο διάστημα. 

Από την 1η Ιανουαρίου 2025 μέχρι το τέλος Ιουλίου έχουν υπογραφεί 293 προκηρύξεις και αποφάσεις για διαφήμιση, επικοινωνία, μάρκετινγκ. Το ύψος των ποσών φτάνει τα 108 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο όφελος αφορά τις δαπάνες προς ΜΜΕ, ενώ υπάρχουν και χρήματα προς ξένα δημοσιογραφικά δίκτυα, κάτι που εμπίπτει στην επικοινωνιακή προβολή του κυβερνητικού έργου.

Η ερευνητική ομάδα παρουσιάζει μία προς μία όλες τις αποφάσεις με αριθμό ΑΔΑΜ και ο φορέας (υπουργεία, Κοινωνία της Πληροφορίας, επιμελητήρια, δημόσιοι οργανισμοί, ανεξάρτητες Αρχές, ΤΑΙΠΕΔ, περιφέρειες – δήμοι κ.ά.).

Με τον έλεγχο του χρήματος να ελέγχεται από την κυβέρνηση προς όλους τους φορείς και τους οργανισμούς, όπως πλέον σε μεγάλο βαθμό και προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση που σε υψηλό ποσοστό θεωρείται «γαλάζια», είναι εύλογο το συμπέρασμα πως η διοχέτευση των 108 εκατ. ευρώ για επικοινωνιακούς σκοπούς, κυρίως προς ΜΜΕ, είναι προγραμματισμένη κεντρικά.

Ανάμεσα στις αποφάσεις περιλαμβάνεται μία κολοσσιαία ύψους 21,6 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, από την Κοινωνία της Πληροφορίας για «υπηρεσίες διαφήμισης και μάρκετινγκ – βελτίωση της ικανότητας του πληθυσμού στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών μέσω δράσεων ευαισθητοποίησης».

Η σύμβαση έχει διάρκεια 8 μηνών και τα χρήματα θα διοχετευθούν σε ΜΜΕ, Τύπο (τηλεόραση, ραδιόφωνα, έντυπα, sites) και διαδίκτυο. Αφορά το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και υπογράφηκε τον Φεβρουάριο.

Επίσης υπάρχει μία σύμβαση άνω των 17 εκατ. ευρώ (με δικαιώματα προαίρεσης, συν ΦΠΑ), με φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας. Πρόκειται για τις «Δράσεις Τουριστικής Προβολής κι Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής για τη χρονική περίοδο 2025-2026», με εκτιμώμενη αξία που μπορεί να ξεπεράσει τα 21 εκατ. ευρώ.\

Η απόφαση λήφθηκε τον Μάιο 2025. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ολοκληρωμένης της διαφημιστικής καμπάνιας για την προβολή της Αττικής είναι «για επιλεγμένες διεθνείς αγορές (όπως Κίνα, Αυστραλία, Αμερική, Ευρώπη), με έμφαση στη στοχευμένη προβολή σε αεροδρόμια και πλατφόρμες κρατήσεων. Περιλαμβάνονται επίσης η ανάπτυξη και η προσαρμογή ειδικού περιεχομένου για την υποστήριξη των διαφημιστικών εκστρατειών στις διεθνείς αγορές-στόχους».

Ενας εκ των βασικών όρων αναφέρει πως «οι ενέργειες που θα αφορά θα πρέπει να υλοποιηθούν μόνο σε ΜΜΕ με έδρα στο εξωτερικό», κάτι που δεν αποκλείει και ΜΜΕ συμφερόντων Ελλήνων επιχειρηματιών. Ωστόσο, μεγαλύτερο ενδιαφέρον θα παρουσιάζει η τελική λίστα των διεθνών ΜΜΕ που έγιναν αποδέκτες των διαφημίσεων κι αν αυτό επηρεάζει τη στάση τους απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση.

Υπενθυμίζεται ότι το ποσό αυτό αφορά μόνο τις τουριστικές ανάγκες του νομού Αττικής. Κι όλα αυτά σε μια εποχή που η κυβέρνηση έχει ανάγκη από πιο ήπια δημοσιεύματα από μέσα του εξωτερικού, αφού δέχεται πολύ σκληρή κριτική για το δυστύχημα των Τεμπών και το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ.

{{-PCOUNT-}}15{{-PCOUNT-}}
Advertisement 3

Κορυφαίες Ειδήσεις

Advertisement 4