Ξεπερνώντας ακόμα μία φορά τα όρια του θράσους και έχοντας ως μόνιμο οδηγό στις κινήσεις του την επικοινωνιακή διαχείριση των πραγμάτων, ο πρωθυπουργός πραγματοποίησε άλλη μια προκλητική παρέμβαση για την τραγωδία των Τεμπών.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε να προβάλει μια θετική ατζέντα πάνω στο σιδηροδρομικό έγκλημα, τη στιγμή που είχε πάρει τον δρόμο για τη Βουλή δικογραφία για τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή. «Ως Πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτή την τραγωδία. Οχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα» επεσήμανε απροκάλυπτα ο ιθύνων νους αυτής της αοριστολογίας και της συσκότισης.
Προσβάλλοντας ευθέως πρωτίστως τους συγγενείς των αδικοχαμένων θυμάτων αλλά και την ελληνική κοινωνία, που συνεχίζει να διακατέχεται από ένα αίσθημα ανασφάλειας για τα τρένα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε με καθυστέρηση δύο χρόνων την εγκαθίδρυση, όπως τόνισε, μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, και την υιοθέτηση ενός μοντέλου ΔΕΗ και για τον ΟΣΕ.
Ξέπλυμα ευθυνών
«Συνεχίζεται και επιταχύνεται μία τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου, αξιοποιώντας τόσο την ευρωπαϊκή συνδρομή όσο και τα δικά μας διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων» ανέφερε ο πρωθυπουργός, για να προσθέσει ότι «με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και αυστηρούς κανόνες, αυστηρότατες διαδικασίες, θα αποτρέπονται ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζομένων». Επενδύοντας εκ νέου στο αφήγημα των διαχρονικών ευθυνών, ο πρωθυπουργός θέλησε να ξεπλύνει τις βαριές ευθύνες του για την εικόνα εγκατάλειψης στον σιδηρόδρομο, παρουσιάζοντας ένα εγχείρημα το οποίο, όπως υπογράμμισε, θα χρειαστεί χρόνο για να εφαρμοστεί.
«Αντιμετωπίζουμε τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία» κατέληξε ο κ. Μητσοτάκης, επιβεβαιώνοντας ότι έχει απολέσει εδώ και καιρό οποιοδήποτε υπόλειμμα ενσυναίσθησης…
Ασφαλή τρένα με… τεχνολογία ντελιβεράδων
Σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών, εφαρμογή παρακολούθησης της πορείας των τρένων σε πραγματικό χρόνο, Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας του ΟΣΕ και αυστηρή αξιολόγηση του προσωπικού περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση της ασφάλειας του πολύπαθου ελληνικού σιδηροδρόμου. Μένει να δούμε αν το νέο νομοθέτημα θα φέρει πραγματικά αποτελέσματα ή θα καταστεί κενό περιεχομένου, όπως όλες σχεδόν οι προηγούμενες παρεμβάσεις, καθώς οι πρωτοβουλίες που προτάσσει η κυβέρνηση είναι οι λύσεις σε προβλήματα που έπρεπε να έχουν λυθεί εδώ και χρόνια.
«Γνωρίζουμε ότι η εμπιστοσύνη των πολιτών θα κερδηθεί δύσκολα. Κάτι τέτοιο χτίζεται μόνο μέσα από πράξεις, λογοδοσία, διαφάνεια και συνέπεια σε όλα τα επίπεδα» υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσιάζοντας το σχέδιο που βάζει, όπως υποστήριξε, τα θεμέλια για έναν σιδηρόδρομο πιο ασφαλή, πιο σύγχρονο και πιο αξιόπιστο.
Εγκατάσταση GNSS
Ειδικότερα, το νέο θεσμικό πλαίσιο καθιστά υποχρεωτική την εγκατάσταση δύο δεκτών τύπου GNSS σε κάθε μηχανή τρένου, καθώς και δορυφορικής σύνδεσης στο διαδίκτυο. Χάρη στη χρήση του συστήματος Hellenic Positioning System (HEPOS) το στίγμα κάθε συρμού θα μεταδίδεται ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια έως και 5 εκατοστών. Αποτελείται από ένα δίκτυο 98 µόνιµων δορυφορικών σταθµών αναφοράς και ένα Κέντρο Ελέγχου που βρίσκεται στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Κτηµατολογίου. Εν ολίγοις, η πολυδιαφημισμένη παρέμβαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, έξι χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας και δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών, είναι ένα σύστημα παρεμφερές με αυτό που έχουν οι… ντελιβεράδες για να παρακολουθούν οι πελάτες πού βρίσκεται η παραγγελία τους!
Πέρα από αυτό σε τρεις μήνες θα τεθεί σε λειτουργία το Railway.gov.gr, μια νέα πλατφόρμα που θα επιτρέπει την παρακολούθηση όλων των αμαξοστοιχιών, σταθμών και δρομολογίων, με πλήρη γεωγραφική κάλυψη στα 2.000 χλμ. του δικτύου. Ετσι, κάθε πολίτης θα βλέπει πού βρίσκονται τα τρένα σε πραγματικό χρόνο. Επιπλέον, εισάγεται ηλεκτρονικό σύστημα real-time alerts για κάθε απόκλιση από τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης, με διατήρηση ιστορικού για κάθε συμβάν. Οι έγχαρτες εντολές αντικαθίστανται από ψηφιακό σύστημα που διασφαλίζει την ακρίβεια και την αποτελεσματικότητα αυτών.
Κέντρο Εποπτείας
Παράλληλα, δημιουργείται ένα Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας με πλήρη εικόνα και έλεγχο του σιδηροδρομικού δικτύου σε πραγματικό χρόνο στο σύνολο του 24ώρου. Σε συνεργασία με τα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας θα καταγράφει κάθε εντολή, πιθανή παραβίαση και συμβάν, διασφαλίζοντας συνεχή επιτήρηση και άμεση παρέμβαση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας θα παρεμβαίνει ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού: σε περίπτωση ακίνδυνης παραβίασης θα καταγράφει το συμβάν ψηφιακά, σε περίπτωση δυνητικού κινδύνου θα ενημερώνει άμεσα τις τηλεδιοικήσεις και τον μηχανοδηγό, ενώ σε περίπτωση άμεσου κινδύνου θα δίνει εντολή για την ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας.
Οσον αφορά το προσωπικό, σε συνεργασία με τις υγειονομικές υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων θα διεξάγονται ψυχομετρικές και ιατρικές δοκιμασίες αυστηρών προδιαγραφών για όσους υπηρετούν σε κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο. Ως πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας επανέρχεται η υποχρεωτική παρουσία προϊσταμένου αμαξοστοιχίας σε όλα τα δρομολόγια που κινούνται με ταχύτητα άνω των 120 χιλιομέτρων την ώρα. Σε περίπτωση παραβιάσεων του Γενικού Κανονισμού από υπαλλήλους κρίσιμων καθηκόντων, εισάγεται νέο σύστημα κατηγοριοποίησης των παραβάσεων σε υψηλού, μεσαίου και χαμηλού κινδύνου. Με τη χρήση του συστήματος ψηφιακής καταγραφής θα παρακολουθείται η σωρευτική συμπεριφορά κάθε υπαλλήλου.
Το σχέδιο νόμου αλλάζει και τη εταιρική δομή του ΟΣΕ, εφαρμόζοντας «μοντέλο ΔΕΗ». Ο νέος ΟΣΕ μετατρέπεται σε ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.», υπό ανεξάρτητο διοικητικό συμβούλιο, με μεγαλύτερη ευελιξία στις διαδικασίες προσλήψεων εξειδικευμένου προσωπικού, χωρίς τις διαδικασίες που ισχύουν στον δημόσιο τομέα. Παράλληλα, προβλέπεται δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα και το εξωτερικό, με ανταγωνιστικότερους μισθούς σε σχέση με το ενιαίο μισθολόγιο, δημιουργώντας δηλαδή μια νέα στρατιά golden boys.
Φόρμουλα Τριαντόπουλου και για τον Καραμανλή
Τη… φόρμουλα Τριαντόπουλου, δηλαδή διαδικασία «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε», φαίνεται πως θα ακολουθήσει η Νέα Δημοκρατία και με τη νέα δικογραφία-φωτιά κατά του Κώστα Καραμανλή, η οποία διαβιβάστηκε χθες το απόγευμα στη Βουλή από τη Δικαιοσύνη. «Αυτό που συνέβη με τον κ. Τριαντόπουλο για μένα είναι οδηγός συνολικά» για όποια δικογραφία έρθει στη Βουλή, δήλωσε χαρακτηριστικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης σε τηλεοπτική του συνέντευξη, δείχνοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να εκπέμψει το σήμα πως δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο στη διερεύνηση της υπόθεσης, με τον Παύλο Μαρινάκη να ισχυρίζεται πως «δεν πρόκειται να σταθούμε εμπόδιο στη Δικαιοσύνη. Να έρθει πρώτα, να τη δούμε, να την αξιολογήσουμε. Να είστε σίγουροι ότι δεν πρόκειται να κρύψουμε τα λόγια μας» ανέφερε. Ο ίδιος σχολίασε πως «όσο δύσκολο και άκαιρο είναι να μιλάς για μία υπόθεση που δεν ξέρεις σε βάθος, μιλάω για τις ποινικές ευθύνες, σκεφτείτε πόσο λάθος είναι να μιλάμε για μία δικογραφία που ακόμα δεν ξέρουμε με ποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά θα έρθει. Εφόσον περιγράφεται κάτι στη δικογραφία που αφορά πολιτικά πρόσωπα, με τον σωστό νομικό χαρακτηρισμό, η κυβέρνηση δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο σε οτιδήποτε θελήσει να κάνει η Δικαιοσύνη» υποστήριξε ο Παύλος Μαρινάκης.
Καθώς η δικογραφία έφτασε στη Βουλή, η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας θα μπορεί να λάβει γνώση και να αποφασίσει για τις επόμενες κινήσεις της. Κυβερνητικές πηγές πάντως σχολιάζουν πως «δεν πρόκειται να κρύψουμε τα λόγια μας, ειδικά τώρα, που οι θεωρίες που διακινούνταν από την αντιπολίτευση περί μπαζώματος, συγκάλυψης, ξυλολίου, παράνομου υλικού έχουν καταρρεύσει, αποδεικνύοντας ότι η συγκάλυψη ήταν από την ανάποδη πλευρά», όπως ισχυρίζονται.