Ξαναγυρίσαμε λοιπόν στα προ της «Διακήρυξης των Αθηνών» επίπεδα. Από τα «ήρεμα νερά» φθάσαμε ξανά σε επιχειρησιακή πίεση στο Αιγαίο. Το 2026 καταγράφονται συστηματικές παραβιάσεις ελληνικού εναέριου χώρου από τουρκικά F-16 και CN-235, με εικονικές αερομαχίες, υπερπτήσεις πάνω από νησιά και περιστατικά όπως παρενοχλήσεις αλιευτικών ή ερευνητικών πλοίων (π.χ., κοντά σε Φαρμακονήσι και Ιμια). Και ενώ η Αθήνα θέλει να βλέπει ότι υπάρχει διάλογος, η τουρκική δραστηριότητα αυξάνεται…
Παρότι στη βιτρίνα η διπλωματία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης τους τελευταίους μήνες, με την επανέναρξη του πολιτικού διαλόγου σε υψηλό επίπεδο, τη λειτουργία του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας και την προετοιμασία για τη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ που θα φιλοξενήσει η Αγκυρα στις 7 και 8 Ιουλίου 2026, η κατάσταση στον αέρα του Αιγαίου παραμένει ιδιαίτερα τεταμένη.
Οι τουρκικές παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, οι υπερπτήσεις μαχητικών αεροσκαφών πάνω από ελληνικά νησιά και οι συχνές εμπλοκές με ελληνικά μαχητικά δεν έχουν μειωθεί. Αντίθετα, το πρώτο εξάμηνο του 2026 χαρακτηρίζεται από μια συστηματική, επαναλαμβανόμενη και πολυδιάστατη τουρκική αεροπορική δραστηριότητα που συνδυάζει την πολιτική ρητορική αποκλιμάκωσης με μια σαφή επιχειρησιακή πίεση στο πεδίο.
Τα επίσημα στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποιεί καθημερινά το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμυνας (ΓΕΕΘΑ) είναι αποκαλυπτικά. Μόνο τον Μάιο και τον Ιούνιο 2026 καταγράφηκαν δεκάδες περιστατικά. Στις 25 Μαΐου, δύο οπλισμένα τουρκικά F-16, σε συνεργασία με αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου CN-235, προκάλεσαν τουλάχιστον 10 παραβιάσεις του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου, μία εμπλοκή και τέσσερις παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Στις 2 Ιουνίου, συνολικά 16 τουρκικά αεροσκάφη διαφόρων τύπων (F-16, UAV, ATR-72 και CN-235) πραγματοποίησαν 7 παραβιάσεις και 11 παραβάσεις.
Παρόμοια μπαράζ σημειώθηκαν στις 6, 16 και 17 Ιουνίου, με έμφαση σε οπλισμένα μαχητικά και μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Από τις αρχές του έτους μέχρι τα μέσα Ιουνίου, ο συνολικός αριθμός των παραβιάσεων έχει ξεπεράσει τις 160, ενώ οι υπερπτήσεις κοντά σε νησιά παραμένουν συχνό φαινόμενο. Οι τουρκικές ενέργειες δεν είναι τυχαίες ούτε περιορίζονται σε μία μόνο περιοχή. Εστιάζονται κυρίως στο βορειοανατολικό Αιγαίο (κοντά στη Λέσβο, τη Χίο και στο Φαρμακονήσι), στο κεντρικό Αιγαίο και ιδιαίτερα στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, γύρω από τα Δωδεκάνησα.
Χωρίς σχέδια πτήσης
Τα τουρκικά μαχητικά εισέρχονται συχνά χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσης, πραγματοποιούν υπερπτήσεις σε χαμηλό ύψος κοντά σε ελληνικά νησιά – ή ακόμη και πάνω από αυτά, ενώ κατά τη διάρκεια των αναχαιτίσεων από ελληνικά Mirage και F-16 προκαλούν εικονικές αερομαχίες (dogfights). Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η αυξημένη χρήση οπλισμένων αεροσκαφών, καθώς και η συστηματική ανάπτυξη UAV και κατασκοπευτικών αεροσκαφών για συλλογή πληροφοριών, χαρτογράφηση και δημιουργία τετελεσμένων στο πεδίο. Η ελληνική αντίδραση είναι συνεπής και βασίζεται σε δύο πυλώνες. Την άμεση επιχειρησιακή απάντηση και τη διπλωματική ενημέρωση. Κάθε τουρκικό αεροσκάφος που παραβιάζει τον εθνικό εναέριο χώρο αναχαιτίζεται άμεσα και με επαγγελματισμό από την Πολεμική Αεροπορία, η οποία διατηρεί υψηλό βαθμό ετοιμότητας.
Παράλληλα, η κυβέρνηση προχωρά στην υλοποίηση της «Agenda 2030» για την Εθνική Αμυνα, που περιλαμβάνει την ανάπτυξη αυτόνομων μαχητικών μονάδων σε νησιά, τον εκσυγχρονισμό των οπλικών συστημάτων, την ενίσχυση των ραντάρ και την απόκτηση νέων μαχητικών. Διπλωματικά, η Αθήνα έχει προβάλει επανειλημμένα το θέμα σε ΝΑΤΟ, ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ενωση, τονίζοντας ότι οι τουρκικές παραβιάσεις υπονομεύουν όχι μόνο την ελληνική κυριαρχία αλλά και τη συνοχή της Συμμαχίας, ειδικά εν όψει της Συνόδου Κορυφής στην Αγκυρα.
Από την πλευρά της Αγκυρας, οι κινήσεις παρουσιάζονται ως «ρουτίνα εκπαίδευσης» και άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων σε περιοχές που η Τουρκία θεωρεί «αμφισβητούμενες» ή «γκρίζες». Η Αγκυρα εξακολουθεί να μην αναγνωρίζει τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο πέρα από τα 6 ναυτικά μίλια και συνδέει άμεσα αυτές τις πτήσεις με το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας». Αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η διπλή τακτική -ήρεμος διάλογος στο διπλωματικό τραπέζι και συνεχής πίεση στον αέρα- εξυπηρετεί συγκεκριμένους στόχους: διατήρηση της εσωτερικής πολιτικής συνοχής στην Τουρκία, δημιουργία διαπραγματευτικών πλεονεκτημάτων για μελλοντικές συζητήσεις σε θέματα ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, καθώς και αποτροπή μονομερών ελληνικών κινήσεων, όπως η επέκταση των χωρικών υδάτων ή η προώθηση ενεργειακών ερευνών σε αμφισβητούμενες περιοχές.
Παρών ο κίνδυνος ενός σοβαρού ατυχήματος
Σε τελική ανάλυση και με βάση τη «γλώσσα» της Αθήνας, ο κίνδυνος ενός σοβαρού ατυχήματος είναι διαρκώς παρών. Η ιστορία των ελληνοτουρκικών σχέσεων είναι γεμάτη από παρόμοια περιστατικά που οδήγησαν σε τραγωδίες, όπως η σύγκρουση του 1996 στα Ιμια και το τραγικό δυστύχημα του 2006 με το ελληνικό Mirage. Το 2026, με την αυξημένη αστάθεια στη Μέση Ανατολή, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την προσοχή ολόκληρου του ΝΑΤΟ στραμμένη στην Αγκυρα, οποιοδήποτε θερμό επεισόδιο θα μπορούσε να προκαλέσει ανεξέλεγκτη κλιμάκωση με απρόβλεπτες συνέπειες για την περιφερειακή σταθερότητα.
Τελικά το 2026 οι ελληνοτουρκικές σχέσεις κινούνται σε δύο παράλληλες και συχνά αντιφατικές τροχιές. Από τη μία η διπλωματία, που προσπαθεί να χτίσει γέφυρες συνεννόησης και συνεργασίας, και από την άλλη, η σκληρή πραγματικότητα στο Αιγαίο, όπου οι παραβιάσεις και οι υπερπτήσεις λειτουργούν ως εργαλείο πίεσης και διατήρησης του «γκρίζου». Χωρίς ουσιαστική και βιώσιμη πρόοδο στα βασικά ζητήματα του Αιγαίου -όπως η οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, το καθεστώς των νησιών και η αποστρατιωτικοποίηση- είναι δύσκολο να περιμένουμε ριζική αλλαγή.
Οι παραβιάσεις παραμένουν καθημερινή πραγματικότητα, λειτουργώντας ως μόνιμη πηγή έντασης και κινδύνου για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην ανατολική Μεσόγειο. Και όποιος δεν καταλαβαίνει ότι η κατάσταση καθορίζεται από τη διαχρονική πολιτική της Αγκυρας εναντίον της Ελλάδας είναι απλώς στρουθοκάμηλος με το κεφάλι στο χώμα…