Κρυφτούλι στα λιμάνια ανά τον κόσμο παίζουν η Cosco και ο εφοπλιστής Γ. Οικονόμου, με τον τελευταίο να έχει προχωρήσει σε συντηρητική κατάσχεση πλοίου του κινεζικού κολοσσού στο λιμάνι της Λουιζιάνας των ΗΠΑ έναντι οικονομικών διαφορών και να έχει εκδώσει διαταγή κατάσχεσης για άλλα τρία. Η Cosco, που έχει αναλάβει την εκμετάλλευση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά μέσω της ναυτιλιακής της εταιρίας, αρνείται να πληρώσει σε πλοιοκτήτες τα υψηλά μισθώματα που είχε συμφωνήσει λίγο πριν από την κατάρρευση των διεθνών αγορών, το 2008, και ζητεί επαναδιαπραγμάτευση.
Την εποχή εκείνη τα μισθώματα για ένα πλοίο έφταναν και τα 200.000 δολάρια ημερησίως, όταν σήμερα έχουν υποχωρήσει στα επίπεδα των 10.000-18.000 δολαρίων για τα πλοία ξηρού φορτίου τύπου Capesize. Ακόμα και τον περασμένο Οκτώβριο οι τιμές βρίσκονταν σε υπερδιπλάσια επίπεδα (άνω των 46.000 δολαρίων την ημέρα) έναντι των σημερινών.
Ο Γ. Οικονόμου, μέσω της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο Dry Ships αλλά και προσωπικών εταιριών, είναι ο μεγαλύτερος μισθωτής πλοίων στην Cosco. Οπως δήλωσε χθες στους «Financial Times», έχει μισθώσει 17 ή 18 πλοία στον κινεζικό κολοσσό και τώρα καλείται να πληρώσει τα σπασμένα της διεθνούς κρίσης. Τα συμβόλαια που είχε υπογράψει ο εφοπλιστής (με ημερήσια μισθώματα μεταξύ 42.000 και 87.000 δολαρίων ημερησίως) προσεγγίζουν το μισό δισεκατομμύριο δολάρια. Τώρα ο Γ. Οικονόμου δηλώνει ότι θέλει να επιλυθεί με φιλικό τρόπο η διαφορά.
Οι Κινέζοι εδώ και πολλούς μήνες έχουν αρχίσει να παρακρατούν τμήμα από τα μισθώματα που είχαν συμφωνήσει την εποχή της παράκρουσης στη ναυτιλία και καλούν τους εφοπλιστές για επαναδιαπραγμάτευση. Οι τελευταίοι απαντούν με μπλόκα στα καράβια της Cosco ανά τον κόσμο. Εκτός από τον Οικονόμου, μία ακόμα ναυτιλιακή εταιρεία, η Arlen Maritime, έχει καταφέρει να σταματήσει πλοίο του κινεζικού ομίλου στη Σιγκαπούρη.
Στα τέλη του 2010 η ναυτιλιακή θυγατρική της Cosco διαχειριζόταν 222 πλοία ξηρού φορτίου, αρκετά από τα οποία ανήκουν σε Ελληνες πλοιοκτήτες. Ο κινεζικός όμιλος δεν φαίνεται να πτοείται από τις δικαστικές προσφυγές και έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να πληρώσει τα μισθώματα που είχαν συμφωνηθεί υπό συνθήκες «φούσκας» στην παγκόσμια ναυτιλία. Εχει ζητήσει από τους πλοιοκτήτες να βρεθεί συμβιβαστική φόρμουλα και ήδη εκδικάζονται υποθέσεις από δικαστήρια του Λονδίνου (μεταξύ αυτών και μιας ακόμη ναυτιλιακής εταιρίας του Γ. Οικονόμου).
Οι εφοπλιστές πληρώνουν το τίμημα της υπερπροσφοράς πλοίων σε μια περίοδο που οι αναλυτές βλέπουν την παγκόσμια οικονομία να σκοντάφτει. Πέρυσι ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 210 Capesize, ενώ φέτος θα προστεθούν άλλα 241 σύμφωνα με τις προβλέψεις ναυτιλιακών κύκλων. Τους τελευταίους μήνες ο δείκτης Baltic Dry έχει υποχωρήσει στα επίπεδα των 1.600 μονάδων από τις 3.000 όπου βρισκόταν τον περασμένο Οκτώβριο.
Η μετοχή της Dry Ships, της εισηγμένης εταιρίας του Γ. Οικονόμου στον NASDAQ, κινείται στα ιστορικά χαμηλά της (κοντά στα 2,6 δολάρια), πολύ μακριά από τα υψηλά των 6,44 δολαρίων του τελευταίου χρόνου. Πριν από λίγες ημέρες ο εφοπλιστής προχώρησε στην παραγγελία τεσσάρων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αξίας 848.000.000 δολαρίων, από το ναυπηγείο της Daewoo στη Νότια Κορέα. Τα πλοία πρόκειται να παραδοθούν το 2014.
Φώτης Κόλλιας