Ηταν μια από τις δεκάδες χορεύτριες μπαλέτου που την περίοδο όπου προβαλλόταν το σκοτεινό δράμα του Ντάρεν Αρονόφσκι «Μαύρος κύκνος» βγήκε δημόσια και τοποθετήθηκε για την ερμηνεία της Νάταλι Πόρτμαν. Βέβαια, σε αντίθεση με άλλες μικρόψυχες συναδέλφους της, εκείνη δεν εκτόξευσε τα βέλη της εναντίον της Αμερικανίδας ηθοποιού, αλλά του χορογράφου της ταινίας.
Ο λόγος για τη Μαρί Κλοντ Πιετραγκάλα, μια από τις μεγαλύτερες χορεύτριες της Γαλλίας -και αγαπημένη περφόρμερ του Ρούντολφ Νουρέγιεφ την περίοδο όπου εκείνος ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής της Οπερας του Παρισιού-, η οποία μας επισκέπτεται τον άλλο μήνα για να παρουσιάσει ένα χορευτικό υπερθέαμα γένους… θηλυκού.
Πρόκειται για το έργο «Ο πειρασμός της Εύας», μια χορευτική ιστορική αναδρομή στην παρουσία της γυναίκας διά μέσου των αιώνων από τον Κήπο της Εδέμ έως και τον 21ο αιώνα, που θα παρουσιαστεί στις 9 Φεβρουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
«Είναι μια παράσταση η οποία συνδυάζει τον χορό και το σωματικό θέατρο» λέει η δημιουργός, που είχε την τύχη και την ευκαιρία να χορέψει υπό το άγρυπνο βλέμμα κορυφαίων και σπουδαίων χορογράφων, όπως τους περίφημους Μάρθα Γκράχαμ, Μερς Κάνιγκαμ, Μορίς Μπεζάρ, Ρολάν Πετί, Γουίλιαμ Φορσάιθ, Κάρολιν Κάρλσον.
«Μπορεί να αλλάζω και να μεγαλώνω, παραμένω όμως το αιώνιο θηλυκό» δηλώνει για τη χορευτική παράσταση, η οποία κατά την ίδια αποτελεί μια ωδή στη θηλυκότητα. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην περφόρμανς -για τη δημιουργία της οποίας έβαλε το χεράκι του και ο σύντροφός της, χορευτής και αυτός στο επάγγελμα, Ζιλιέν Ντερό- συνδυάζονται οι κλασικές μελωδίες των Μότσαρτ, Μπαχ και Χέντελ με τους πρωτότυπους φωτισμούς, τα ευφάνταστα σκηνικά, τις μάσκες αλλά και τα κοστούμια υψηλής ραπτικής που φέρουν την υπογραφή του Στεφάν Ρολάν.
Η κορσικανικής καταγωγής χορεύτρια γεννήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου του 1963 στο Παρίσι. Στα εννιά της χρόνια η Μαρί Κλοντ είχε ήδη ταχθεί στον μαγικό κόσμο του χορού. Φυσικά, μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιξε και το γεγονός ότι είχε γίνει δεκτή σε μια από τις σημαντικότερες σχολές χορού του κόσμου, εκείνη της Οπερας του Παρισιού. Μάλιστα οι δυναμικές κινήσεις της αλλά και ο τρόπος με τον οποίο χόρευε έκαναν τον τότε διευθυντή της σχολής να τη συμπεριλάβει χωρίς κανέναν δισταγμό στα μπαλέτα. Η πρώτη της διάκριση ήρθε το 1984, όταν κέρδισε το πρώτο βραβείο του Συλλόγου για την ακτινοβολία της Οπερας των Παρισίων.
Ωστόσο, η δική της μεγάλη στιγμή στην επαγγελματική πορεία ήρθε το 1990, όταν έπειτα από μια ομολογουμένως εκπληκτική χορευτική παράσταση στο έργο «Δον Κιχώτης» πήρε τον τίτλο της Etoile, τον σημαντικότερο τίτλο παγκοσμίως για μια χορεύτρια.
Βέβαια, η καριέρα του πιο λαμπρού αστεριού του γαλλικού μπαλέτου δεν θα περιοριστεί μόνο στις πουέντ και τις πιρουέτες. Η καταξιωμένη και πολυβραβευμένη χορεύτρια το 2004 ίδρυσε τη δική της ομάδα χορού που ονομάζεται «Κομπανία Πιετραγκάλα. Το θέατρο στο σώμα».
«Το να έχεις κουλτούρα και το να συμπεριφέρεσαι σαν να ανήκεις σε μια ελίτ ανθρώπων δεν πηγαίνουν μαζί. Ο καλλιτέχνης οφείλει να είναι ανοιχτός στον κόσμο, να ακολουθεί τη δική του γραμμή. Εγώ συνεχίζω να αναπτύσσω τη δουλειά μου, η οποία τώρα περιστρέφεται γύρω από το σωματικό θέατρο» είχε πει η ίδια για την απόφασή της να δημιουργήσει τη δική της σχολή.
Οι διακρίσεις εκτός σκηνής
– Εχει χριστεί Ιππότης των Γραμμάτων και των Τεχνών του γαλλικού έθνους, αλλά και Ιππότης του Τάγματος Εθνικής Αξίας του γαλλικού έθνους.
– Εχει τιμηθεί από τους Μοσχοβίτες με το Βραβείο Μπενουά Χορού.
– Εχει λάβει το Βραβείο Πολ Μπελμοντό.
– Η φιγούρα της αποτελεί μόνιμο έκθεμα του Μουσείου Κέρινων ομοιωμάτων Γκρεβέν.
– Το 2008 χρίστηκε Ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής του γαλλικού έθνους.
Info: Η μουσικοχορευτική παράσταση «Ο πειρασμός της Εύας» παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα) στις 9 Φεβρουαρίου 2012. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει στις 12 Ιανουαρίου.
Γιώτα Βαζούρα