Στο έλεος των εμπρηστών

Παρανάλωμα του πυρός κινδυνεύει να γίνει ολόκληρη η Ελλάδα, το καλοκαίρι, καθώς ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Χρ. Παπουτσής αποκλείει για άγνωστους μέχρι τώρα λόγους το επιτυχημένο δίδυμο των αμερικανικών και των ρωσικών πυροσβεστικών ελικοπτέρων.

Η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη προκαλεί εύλογα ερωτήματα, καθώς τα αμερικανικά Erickson (τα γνωστά «πορτοκαλί» ελικόπτερα με το κενό στην «κοιλιά» τους) και τα ρωσικά (τα βαρέα ελικόπτερα με την επιγραφή Scoprion) έχουν θετικό ιστορικό στην αντιμετώπιση μικρών και μεγάλων πυρκαγιών σε ολόκληρη τη χώρα, με δυνατότητες δράσης σε δασικές, αλλά και σε αστικές περιοχές. Αντί αυτών, ο κ. Παπουτσής και ο υφυπουργός Μαν. Οθωνας (περισσότερο γνωστός ως μέλος της «ομάδας των επτά υφυπουργών» που ζητούν παράταση της θητείας της κυβέρνησης Παπαδήμου, για να παραμείνουν γαντζωμένοι στην εξουσία) φέρονται να εξετάζουν τη λύση της «διασποράς» ελαφρών ελικοπτέρων ανά την επικράτεια.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές από τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη, η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη ολοκληρώσει τη σύνταξη των επιχειρησιακών απαιτήσεων και την πρώτη εκτίμησή της για τη διαθεσιμότητα (και… μη διαθεσιμότητα, λόγω οικονομικής κρίσης και έλλειψης ανταλλακτικών) των πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair και PZL, που ανήκουν στην αρμοδιότητά της. Η παράδοση όμως της σκυτάλης -για το σκέλος των ελικοπτέρων- από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία αποκαλύπτει μια σειρά -τουλάχιστον ύποπτων- μεθοδεύσεων:

1. Δεν ανανεώνονται οι συμβάσεις των Erickson και Scorpion, αν και το κόστος είναι ίδιο, χωρίς αύξηση, με των προηγουμένων ετών (περίπου 20.000.000 ευρώ). Το υπουργείο θα μπορούσε να μειώσει ακόμα περισσότερο τη σχετική δαπάνη, καθώς αμφότερες οι εταιρίες οφείλουν, εντός του 2012, δωρεάν ώρες πτήσεων πυρόσβεσης, που έχουν «περισσέψει» από τα καλοκαίρια του 2011 και του 2010.

2. Αν και οι επιχειρησιακές απαιτήσεις υπογραμμίζουν την αυταπόδεικτη (ακόμα και στον μέσο πολίτη) ανάγκη χρήσης βαρέων ελικοπτέρων, που μπορούν να πραγματοποιούν πτήσεις με πολλά μποφόρ κατά μεγάλων πυρκαγιών, συζητείται ξαφνικά η εκδοχή των «light» ελικοπτέρων, που αφενός θα καθηλώνονται στα μελτέμια και αφετέρου είναι χρήσιμα μόνον σε μικροφωτιές.

3. Πολύ καθυστερημένα, οι κύριοι Παπουτσής και Οθωνας θυμήθηκαν το ενδεχόμενο προκήρυξης διαγωνισμού που, σύμφωνα με τον νόμο, απαιτεί περίοδο 150 ημερών. Πρακτικά, αν ο διαγωνισμός προκηρυσσόταν ακόμα και αύριο, η επιλογή ελικοπτέρων θα γίνει το νωρίτερο στα τέλη Ιουνίου – αρχές Ιουλίου, δηλαδή στο μέσο της αντιπυρικής περιόδου. Αν μάλιστα συνυπολογιστούν οι συνήθεις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, αλλά και τα αναμενόμενα ασφαλιστικά μέτρα των συμμετεχόντων, τότε θα έχει περάσει το καλοκαίρι!

4. Επίσης καθυστερημένα, το υπουργείο εξετάζει και τη διαδικασία μέσω της ΝΑΤΟϊκής NAMSA, η οποία όμως δεν έχει εξετάσει στο παρελθόν διαγωνισμό για την Πυροσβεστική, ενώ το μόνο που θα κάνει είναι να ζητήσει προτάσεις από τις ίδιες εταιρίες. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι τα ρωσικά ελικόπτερα είναι εκτός προδιαγραφών ΝΑΤΟ, τότε η υπόθεση περιπλέκεται ακόμα περισσότερο.

Εκτός από τα παραπάνω ζητήματα, η στάση των κυρίων Παπουτσή και Οθωνα οδήγησε ήδη στον σπάνιο… διπλωματικό άθλο της ταυτόχρονης οργής στις πρεσβείες και των ΗΠΑ και της Ρωσίας (!), που είναι αναμενόμενο να απορούν γιατί κάποιοι απορρίπτουν τα δοκιμασμένα ελικόπτερά τους. Στο δε εσωτερικό πολιτικό πεδίο, οι δύο υπουργοί του ΠΑΣΟΚ επιδεικνύουν μέγιστη ανευθυνότητα: καθυστερώντας την προκήρυξη διαγωνισμού ή την ανανέωση συμβάσεων με τις Erickson και Scorpion αδιαφορούν αν καεί όλη η Ελλάδα το καλοκαίρι, αφού οι ίδιοι θα είναι εκτός κυβέρνησης και υπεύθυνη, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα είναι η Ν.Δ.

Φοίβος Κλαυδιανός

{{-PCOUNT-}}12{{-PCOUNT-}}
Advertisement 3

Κορυφαίες Ειδήσεις

Advertisement 4