Από τον Ορχομενό της Βοιωτίας μέχρι τη Χαλανδρίτσα Αχαΐας, την Κρήτη και τη Μακεδονία το ελληνικό Δημόσιο έχει επιδοτήσει με εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ διάφορες μελέτες που θα μετέτρεπαν τη χώρα μας σε παράδεισο της Formula 1.
Εδώ και τρεις δεκαετίες το σχέδιο για την πίστα Formula 1 ανεβοκατεβαίνει την Ελλάδα, πάντα με κρατικές δαπάνες «για τις μελέτες», χωρίς ποτέ να υλοποιείται. Δήμαρχοι, νομάρχες, περιφερειάρχες, υπουργοί, τοπικοί επιχειρηματίες εξαγγέλλουν ότι «είναι έτοιμοι» να προχωρήσουν στην κατασκευή της Formula 1, αρκεί να «δώσει και κάτι το κράτος».
Εκτός από τους Ελληνες… μεγιστάνες που ήταν έτοιμοι να επενδύσουν (πάντα με κρατικά κονδύλια!) στην ονειρική πίστα της Formula 1, η μυθολογία έφερνε και ξένους κολοσσούς ως έτοιμους να ρίξουν τα ζεστά τους δισεκατομμύρια στον ελληνικό παράδεισο των επενδύσεων. Τελευταίο παράδειγμα ο Τούρκος επιχειρηματίας Μουμτάζ Ταχιντσίογλου που θέλει να φτιάξει πίστα στη Δραπετσώνα, μολονότι η αντίστοιχη πίστα στην Κωνσταντινούπολη «πάτωσε» και φέτος εξαιρέθηκε από το αγωνιστικό πρόγραμμα της Formula 1. Μέχρι και η κυβέρνηση Ερντογάν βαρέθηκε τα τερτίπια του μεγάλου αφεντικού της F1, του εκκεντρικού Μπέρνι Εκλεστοουν που ζητούσε ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο από τα έσοδα.
Αυτή την εβδομάδα, πάντως, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Ν. Μηταράκης συναντήθηκε με τον Αθ. Παπαθεοδώρου, αρχιτέκτονα και λάτρη της αυτοκίνησης, που εκπροσωπεί μια άλλη ομάδα ενδιαφερομένων για κατασκευή πίστας στη Δραπετσώνα οι οποίοι δηλώνουν πως έχουν εξασφαλίσει τη στήριξη του Εκλεστοουν. Ο κ. Παπαθεοδώρου και ο φορέας που εκπροσωπεί, μάλιστα, δεν ζήτησε κρατική επιδότηση, ενώ έχουν αναπτύξει σχέδιο με δικά τους έξοδα. Ο Αθ. Παπαθεοδώρου έχει τις κατάλληλες προσβάσεις, όχι μόνο επειδή η αδελφή του, η εικαστικός Μίνα Παπαθεοδώρου – Βαλυράκη είναι σύζυγος του πρώην υπουργού Σήφη Βαλυράκη. Εχει καταφέρει, εξάλλου, να εξασφαλίσει τη στήριξη 4-5 υπουργείων. Από την κυβέρνηση του παρήγγειλαν, όμως, πως πρέπει να δημιουργήσει μια εταιρία και να φτιάξει ένα συγκεκριμένο χρηματοδοτικό πλάνο προκειμένου να πάει η κουβέντα παρακάτω. Οπως του είπαν στο υπουργείο Ανάπτυξης, αν δημιουργηθεί η εταιρία και παρουσιαστεί το σχέδιο με λεπτομέρεια, θα το στηρίξουν και θα το εντάξουν στο fast track, για να υπάρξει ταχύτατη διαδικασία αδειοδότησης.
Στο ραντεβού της περασμένης εβδομάδας με τον Ν. Μηταράκη ήταν και ο εκπρόσωπος της ΕΛΠΑ και μέλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου της FIA Βασίλης Δεσποτόπουλος. Ο κ. Δεσποτόπουλος εμφανίζεται σε όλα τα αντίστοιχα εγχειρήματα που έχουν ανακοινωθεί ανά την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Για παράδειγμα, η ΕΛΠΑ συμμετέχει (ή συμμετείχε) με 30% στην εταιρία Κέντρο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού και Ερευνών Oρχομενού Βοιωτίας (ΚΕΜΑΕ), μαζί με τη Νομαρχία Βοιωτίας (40%) και τον Δήμο Oρχομενού (30%). Η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή είχε υποσχεθεί ότι θα χρηματοδοτήσει τη συγκεκριμένη εταιρία με 2.000.000 ευρώ (!) προκειμένου να πραγματοποιήσει τη μελέτη για την πίστα Formula 1. Τελικά, τον Ιούλιο του 2005 με κοινή απόφαση των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ και Οικονομίας είχε αρχικώς εγκριθεί κονδύλι 500.000 ευρώ.
Το θέμα έχει συζητηθεί πολλές φορές στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, που είχε δημιουργήσει και επιτροπή στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας. Ο τότε υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης Δημ. Αβραμόπουλος είχε, μάλιστα, ενημερώσει και τον τότε πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, δηλώνοντας την άνοιξη του 2005 ότι η πρώην λίμνη Κωπαΐδας θα φιλοξενούσε την πίστα και ότι σύντομα θα ανακοίνωνε λεπτομέρειες. Η πίστα του Oρχομενού επρόκειτο να κατασκευαστεί σε μια έκταση 1.366 στρεμμάτων στην αποξηραμένη λίμνη της Κωπαΐδας και υποτίθεται πως θα κάλυπτε όλες τις προδιαγραφές που έχει θέσει η Παγκόσμια Oμοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (FIA) για τη διεξαγωγή αγώνων Formula 1 (αυτοκινήτου και μοτοσικλέτας).
Ακόμα πιο μπροστά είχαν προχωρήσει οι μέτοχοι της Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε., που προωθούν την κατασκευή πίστας στην περιοχή της Χαλανδρίτσας. Αφού ευχαρίστησαν τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης Μιχ. Χρυσοχοΐδη για την ένταξη του έργου στον προηγούμενο επενδυτικό νόμο, τον Μάιο του 2011, ανακοίνωσαν ότι είναι έτοιμοι να το αναθέσουν. Κανένας δεν τους ρώτησε πώς με 94.600.000 ευρώ (τόσος ήταν ο προϋπολογισμός του έργου που εντάχθηκε στον επενδυτικό νόμο) θα έφτιαχναν πίστα με τις προδιαγραφές της Formula 1. Με τόσα χρήματα φτιάχνεις περί τα 10 χιλιόμετρα εθνικής οδού, ενώ το σχέδιο για τη Δραπετσώνα προβλέπει πως μόνο για τα έργα υποδομής απαιτούνται περί τα 650.000.000 ευρώ… Η Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε. έχει 411 μετόχους που είναι είτε φυσικά πρόσωπα είτε φορείς της Αχαΐας, με πρόεδρο τον πρώην δήμαρχο Πάτρας και τοπικό επιχειρηματία Ευαγγ. Φλωράτο. Ο κ. Φλωράτος και οι τοπικοί παράγοντες συναντήθηκαν, πάντως, την Παρασκευή με τον κ. Μηταράκη ο οποίος δήλωσε πως στηρίζει και αυτό το εγχείρημα! Πολλές χώρες δεν έχουν ούτε μία πίστα F1, αλλά ο υφυπουργός Ανάπτυξης θεωρεί πως η Ελλάδα μπορεί να έχει δύο!
Οσο για τη Δραπετσώνα, εδώ και χρόνια ακούμε ότι θα μετατραπεί στα νέα Docklands (η περιοχή του πρώην λιμανιού του Λονδίνου που αναβαθμίστηκε στις δεκαετίες του ’80 και του ’90), αλλά ακόμα βλέπουμε τις καμινάδες του πρώην εργοστασίου λιπασμάτων. Αν η κυβέρνηση πιστεύει στο νέο σχέδιο για τη Formula 1 ας προχωρήσει μαζί με τον Δήμο Δραπετσώνας – Κερατσινίου στην αλλαγή των χρήσεων γης και στην ενοποίηση του χώρου.
Φώτης Κόλλιας