Το δίκτυο των ΜΜΜ δείχνει να «λυγίζει» κάτω από το βάρος της αυξανόμενης ζήτησης
Η εικόνα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας αποκαλύπτει ένα σύστημα στα όριά του. Παρά την επιστροφή των πολιτών στα ΜΜΜ και τα αυξημένα έσοδα από εισιτήρια, τα δρομολόγια μειώνονται, οι χρόνοι αναμονής μεγαλώνουν και ο συνωστισμός, ειδικά σε ώρες αιχμής, έχει γίνει καθημερινό φαινόμενο.
Αντίφαση σε αριθμούς
Σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ, το 2024 καταγράφηκαν 35,4 εκατομμύρια περισσότερες επιβιβάσεις σε σχέση με το 2023, την ίδια στιγμή που τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 229.000. Οι επιβάτες αυξήθηκαν, αλλά τα μέσα μειώθηκαν. Το αποτέλεσμα: ασφυκτικά γεμάτα βαγόνια και λεωφορεία, ιδιαίτερα σε περιόδους τουριστικής αιχμής.
Η συνολική επιβατική κίνηση ανήλθε στα 486,8 εκατ. επιβιβάσεις, έναντι 451,3 εκατ. το 2023, με πτώση όμως στην επιχειρησιακή ικανότητα σχεδόν σε όλα τα μέσα.
Μειωμένα δρομολόγια – αυξημένες ανάγκες
Το 2024, σε μια μέση καθημερινή ημέρα, εκτελούνταν 936 λιγότερα δρομολόγια λεωφορείων και 35 λιγότερα δρομολόγια στο μετρό. Οι γραμμές 2 και 3 έχασαν περίπου 2,4 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, ενώ τα τρόλεϊ παρουσίασαν τη μεγαλύτερη πτώση.
Ενδεικτικά στοιχεία:
Λεωφορεία ΟΣΥ: 194,6 εκατ. επιβάτες (από 178,5 εκατ. το 2023)
Τρόλεϊ: 38 εκατ. επιβιβάσεις (από 36,5 εκατ.)
Μετρό Γραμμή 1: 70 εκατ. επιβιβάσεις (από 64,8 εκατ.)
Μετρό Γραμμές 2 και 3: 170 εκατ. επιβάτες (από 158,6 εκατ.)
Τραμ: 14 εκατ. επιβιβάσεις (από 12,7 εκατ.)
Παράλληλα, η αναλογία εκτέλεσης δρομολογίων σε σχέση με τα προγραμματισμένα έπεσε δραματικά στα οδικά μέσα:
Λεωφορεία: 79,5%
Τρόλεϊ: 68,8%
Μετρό: 99%, αλλά με ήδη μειωμένο πρόγραμμα.
Έλλειψη προσωπικού και υποστελέχωση
Η ΟΣΥ έχασε 172 εργαζομένους μέσα σε ένα έτος, φτάνοντας στους 4.527 στα τέλη του 2024, ενώ η ΣΤΑΣΥ κατέγραψε μείωση 67 ατόμων την τελευταία πενταετία. Αυτή η «αιμορραγία» προσωπικού έχει άμεση επίπτωση στην εκτέλεση των δρομολογίων και στην αξιοπιστία του συστήματος.
Αύξηση εσόδων, αλλά μείωση επιδοτήσεων
Παρά τις δυσκολίες, τα συνολικά έσοδα από εισιτήρια και κάρτες ανήλθαν στα 527,2 εκατ. ευρώ (από 481,2 εκατ. το 2023). Οι επικυρώσεις έφτασαν τα 289 εκατ., ενώ οι εισπράξεις από επιδοτούμενες μετακινήσεις μειώθηκαν κατά 3,9%.
Η αναλογία καρτών/εισιτηρίων δείχνει μια στροφή σε ευέλικτα, βραχυπρόθεσμα εισιτήρια, που αντικατοπτρίζει τις αλλαγές στις συνήθειες εργασίας και μετακίνησης μετά την πανδημία.
Νέα τεχνολογία και ηλεκτρονικές πληρωμές
Το 2024 ξεκίνησε η πληρωμή εισιτηρίου με τραπεζική κάρτα, αρχικά στις γραμμές Express προς το αεροδρόμιο και αργότερα σε όλο το δίκτυο.
Μέσα στη χρονιά πραγματοποιήθηκαν 140.314 επιβιβάσεις μέσω τραπεζικής κάρτας, αποφέροντας 771.712 ευρώ, ενώ οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 13%.
Περισσότεροι έλεγχοι – περισσότερα παράπονα
Οι έλεγχοι εισιτηρίων εντατικοποιήθηκαν, με 5,7 εκατ. ελέγχους και 150.485 πρόστιμα το 2024. Παράλληλα όμως, αυξήθηκαν και τα παράπονα των επιβατών κατά 30%, κυρίως για καθυστερήσεις και πλημμελή εξυπηρέτηση.
Μόνο η ΟΣΥ συγκέντρωσε 8.552 αναφορές από επιβάτες.
Με στοιχεία από ρεπορτάζ της εφημερίδας Έθνος