Συνεχίζονται με αμείωτη ένταση οι αγροτικές κινητοποιήσεις σε όλη τη χώρα, με τα μπλόκα να παραμένουν ισχυρά και τους παραγωγούς να δηλώνουν αποφασισμένοι να μην αποχωρήσουν αν δεν υπάρξουν σαφείς κυβερνητικές δεσμεύσεις για τα αιτήματά τους.
Η παρουσία των τρακτέρ και των αγροτικών μηχανημάτων είναι μαζική, ενώ οι συσκέψεις και οι ζυμώσεις μεταξύ των συλλόγων είναι συνεχείς, καθώς αναζητείται κοινός βηματισμός για την περαιτέρω κλιμάκωση του αγώνα. Κομβικό σημείο αναμένεται να αποτελέσει η νέα γενική συνέλευση στο μπλόκο της Νίκαιας, όπου θα καθοριστεί η στρατηγική των επόμενων ημερών.
Στο επίκεντρο των διεκδικήσεων των αγροτών βρίσκονται η άμεση καταβολή όλων των εκκρεμών ενισχύσεων και αποζημιώσεων, η θεσμοθέτηση κατώτατων εγγυημένων τιμών που να καλύπτουν το πραγματικό κόστος παραγωγής, καθώς και η δραστική μείωση του κόστους μέσω αφορολόγητου πετρελαίου και πλαφόν 7 λεπτών ανά κιλοβατώρα στο αγροτικό ρεύμα. Παράλληλα, ζητούν ριζική αναμόρφωση του κανονισμού του ΕΛΓΑ, ώστε να εξασφαλίζονται αποζημιώσεις στο 100% για την παραγωγή και το κεφάλαιο από κάθε κίνδυνο.
Η χώρα «κομμένη στα δύο» από τα μπλόκα
Η εικόνα στα μπλόκα της χώρας είναι χαρακτηριστική. Στην Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας, τρία βασικά σημεία αποκλεισμού -στον Μπράλο, τη Θήβα και το Κάστρο Βοιωτίας- δυσχεραίνουν τις μετακινήσεις χιλιάδων οδηγών, ενώ προετοιμάζεται και τέταρτο μπλόκο στον κόμβο της Αταλάντης. Εκατοντάδες τρακτέρ από τη Βοιωτία, τον Ορχομενό, τη Λιβαδειά, την Αλίαρτο και τα γύρω χωριά έχουν αποκλείσει πλήρως την κυκλοφορία, με την αστυνομία να εφαρμόζει συνεχώς νέες παρακάμψεις, οι οποίες όμως δημιουργούν μεγάλες καθυστερήσεις.
Η κυκλοφορία στο μπλόκο του Μπράλου εκτρέπεται από την Ανθήλη έως τον Μώλο, ενώ όσοι κινούνται από τον Ε65 προς Αθήνα ακολουθούν περίπλοκες παρακαμπτήριες διαδρομές. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζεται και στο μπλόκο του Κάστρου, όπου η εθνική οδός παραμένει κλειστή για περίπου 11 χιλιόμετρα, με τα οχήματα να διοχετεύονται μέσω Μαρτίνου. Ακόμη πιο δύσκολες είναι οι συνθήκες στη Θήβα, όπου η παράκαμψη μέσω Ριτσώνας και Αλίαρτου προκαλεί μεγάλες καθυστερήσεις. Παράλληλα, οι αγρότες της Λοκρίδας ετοιμάζουν νέο αποκλεισμό στην εθνική οδό Αθηνών–Θεσσαλονίκης, γεγονός που αναμένεται να επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την κυκλοφορία.
Από τις 12:00 σήμερα, μάλιστα, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Λαμίας, Γιώργος Παλιούρας, ανακοίνωσε σταδιακό αποκλεισμό όλων των παραδρόμων στον Μπράλο, «κόβοντας τη χώρα στα δύο», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται ουσιαστικά «περικυκλωμένη» από τέσσερα μπλόκα. Στη Χαλκηδόνα οι αγρότες απέκλεισαν για ώρες την παλαιά εθνική Θεσσαλονίκης–Έδεσσας, ενώ στα Μάλγαρα το ρεύμα προς Αθήνα παραμένει κλειστό επ’ αόριστον. Αντίστοιχα, τρακτέρ έχουν παραταχθεί στον κόμβο Δερβενίου, ενώ στα Πράσινα Φανάρια η λεωφόρος Γεωργικής Σχολής άνοιξε εκ νέου αργά το βράδυ.
Στην Εύβοια, νέα μπλόκα στήθηκαν στην Κήρινθο και στην Ιστιαία από αγρότες, κτηνοτρόφους και μελισσοκόμους, ενώ προετοιμάζεται ακόμη ένα σημείο αποκλεισμού κοντά στη Χαλκίδα. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις σημειώνονται και στη δυτική Ελλάδα, όπου για λίγο έκλεισε η Παλαιά Εθνική Οδός στο Αίγιο, καθώς και η νέα Εθνική Πατρών–Πύργου.
Ανοικτό για τα φορτηγά παρέμεινε από το απόγευμα της Κυριακής το τελωνείο του Προμαχώνα Σερρών, το οποίο είχε αποκλειστεί για ημέρες, με τη διέλευση να αποκαθίσταται σταδιακά. Παρ’ όλα αυτά, οι αγρότες της περιοχής προαναγγέλλουν νέα κλιμάκωση μέσα στα επόμενα 24ωρα.
Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ο αποκλεισμός της Εγνατίας Οδού στο τμήμα μεταξύ Βαφέικων και Ιάσμου συνεχίζει να προκαλεί τροποποιήσεις στην κυκλοφορία, με τα οχήματα να εκτρέπονται μέσω της παλαιάς εθνικής οδού Κομοτηνής–Ξάνθης.
Την ίδια ώρα, στον Έβρο, οι αγρότες διατηρούν ενεργά τα μπλόκα στον κόμβο Ορμενίου και στο τελωνείο των Κήπων, με αποκλεισμό της διέλευσης των διεθνών φορτηγών μεταφορών. Περίπου 350 φορτηγά παραμένουν ακινητοποιημένα στην Εγνατία, ενώ από την πλευρά της Τουρκίας εκτιμάται ότι ο αριθμός των εγκλωβισμένων οχημάτων φτάνει τα 1.000. Οι τοπικοί αγροτικοί σύλλογοι, σε συνεργασία με επαγγελματίες της Αλεξανδρούπολης, φροντίζουν καθημερινά για τη σίτιση των οδηγών.
Στα Ιωάννινα, ισχυρή κινητοποίηση σημειώθηκε στον κόμβο του αεροδρομίου, με αγρότες, κτηνοτρόφους, αμπελουργούς και μελισσοκόμους να κλείνουν για τρεις ώρες την Εθνική Οδό Ιωαννίνων–Κακαβιάς, ενώ νέα συνέλευση θα καθορίσει τη συνέχιση των δράσεων.
Στη Μαγνησία, οι αγρότες παραμένουν στο μπλόκο των Μικροθηβών, ενώ για την Τετάρτη έχει ανακοινωθεί ο αποκλεισμός του λιμανιού του Βόλου, με τη συμμετοχή περίπου 200 τρακτέρ από τον Αλμυρό και τον Δήμο Ρήγα Φεραίου.
Στην Κρήτη, το πρώτο μπλόκο στήθηκε στα Μεγάλα Χωράφια Χανίων στον Βόρειο Οδικό Άξονα, όπου αγρότες και κτηνοτρόφοι πραγματοποίησαν 48ωρη κινητοποίηση, διακόπτοντας συμβολικά την κυκλοφορία. Για σήμερα Δευτέρα, προγραμματίζεται ενίσχυση των δράσεων στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων, με τους τοπικούς φορείς και την αυτοδιοίκηση να δηλώνουν τη στήριξή τους στα αιτήματα των αγροτών.
Η αγροτική κινητοποίηση, που πλέον έχει λάβει πανελλαδικό χαρακτήρα, δείχνει να αποκτά νέα δυναμική. Οι αγρότες δηλώνουν πως δεν επιδιώκουν απλώς την επίλυση επιμέρους οικονομικών ζητημάτων, αλλά τη συνολική αλλαγή της αγροτικής πολιτικής, με σταθερό διάλογο και αποκατάσταση της εμπιστοσύνης ανάμεσα στους παραγωγούς και την Πολιτεία.



