Νέοι συρμοί για το μετρό της Αθήνας από το 2026
Στη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για την προμήθεια νέων συρμών προχωρά η Ελληνικό Μετρό, με στόχο ο διαγωνισμός να βγει «στον αέρα» στις αρχές του 2026.
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος Δ.Σ. της εταιρείας, Νίκος Κουρέτας, δεν μπορεί ακόμη να γίνει λόγος για συγκεκριμένο αριθμό, αλλά οι συρμοί «θα είναι αρκετοί και ικανοί ώστε να συμπληρώσουν το έργο της ΣΤΑΣΥ».
Η δήλωση έγινε στο πλαίσιο του 2ου διεθνούς συνεδρίου «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο» του ΤΜΕΔΕ, με τον κ. Κουρέτα να περιγράφει μια εικόνα σταδιακής ενίσχυσης του δικτύου σταθερής τροχιάς, έπειτα από πολλά χρόνια υποεπένδυσης.
Γραμμή 4: Ο πρώτος μετροπόντικας φτάνει προς Ευαγγελισμό
Για τη νέα Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό ανέφερε ότι ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει περίπου το 80% της διαδρομής του, έχοντας ξεπεράσει την Καισαριανή και κατευθυνόμενος προς τον Ευαγγελισμό. Ο δεύτερος μετροπόντικας βρίσκεται περίπου στο 33% της διαδρομής, έχοντας φτάσει στην πλατεία Κυψέλης.
Παράλληλα, περιέγραψε τον επόμενο χάρτη των επεκτάσεων:
– Προτεραιότητα έχουν οι τρεις νέοι σταθμοί της Γραμμής 2 προς Ίλιον
– Στη συνέχεια σχεδιάζεται η επέκταση της ίδιας γραμμής προς Γλυφάδα
– Στο Ελληνικό, που θα λειτουργεί ως «πόλη μέσα στην πόλη», θεωρείται δεδομένη η ανάγκη ισχυρής παρουσίας μέσων σταθερής τροχιάς
Για τη Γραμμή 4, μελετώνται επεκτάσεις προς τα βόρεια, με δύο κλάδους προς Μελίσσια και Εθνική Οδό, ενώ από την άλλη πλευρά σχεδιάζεται να φτάνει έως την Πετρούπολη. Στο τραπέζι βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 1 προς το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Θεσσαλονίκη: 27,5 εκατ. επικυρώσεις σε 11 μήνες λειτουργίας
Για το μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Κουρέτας υπογράμμισε ότι μέσα σε 11 μήνες λειτουργίας έχουν καταγραφεί 27,5 εκατομμύρια επικυρώσεις εισιτηρίων, με περίπου 175.000 δρομολόγια και ακρίβεια εκτέλεσης 99,8%. Όπως είπε, αυτό έχει αλλάξει τον τρόπο ζωής στην πόλη, καθώς καταγράφεται μείωση 15% στα αυτοκίνητα στους δρόμους.
Μετά την επαναλειτουργία της βασικής γραμμής, στόχος είναι έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026 να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι δοκιμές, ώστε να ξεκινήσει η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά με πέντε νέους σταθμούς.
Απαντώντας στο μακρόχρονο ερώτημα αν η Θεσσαλονίκη «χρειαζόταν μετρό», ο κ. Κουρέτας επικαλέστηκε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων με παρόμοια χαρακτηριστικά. Η Λυών διαθέτει τέσσερις γραμμές με 46 σταθμούς, ενώ η Βαλένθια τρεις γραμμές με 112 σταθμούς. «Όλα τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι το μετρό είναι απαραίτητο», σημείωσε, προσθέτοντας ότι έχουν ήδη αρχίσει μελέτες για βορειοδυτικές επεκτάσεις.
Στις αρχές του 2026 οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί της Γραμμής 1
Στο μέτωπο της αναβάθμισης των μέσων σταθερής τροχιάς στην Αθήνα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Αθανάσιος Κοτταράς παρουσίασε ένα πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ, από τα οποία 100 εκατ. έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και βρίσκονται σε φάση εκτέλεσης, μετά από «μια δεκαετία πλήρους αποεπένδυσης», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.
Για τη Γραμμή 1, παρά την καθυστέρηση στην ανάταξη των 14 συρμών από την ισπανική CAF –καθυστέρηση για την οποία η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη επιβάλει πρόστιμα– ο κ. Κοτταράς εκτίμησε ότι οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί θα αρχίσουν να παραδίδονται στις αρχές του 2026.
Στόχος είναι έως τον Μάιο του 2027 να έχει ολοκληρωθεί η σύμβαση, με έναν νέο ανακαινισμένο συρμό να εντάσσεται κάθε μήνα στο δίκτυο.
Παράλληλα, έχει κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης για:
– την αναβάθμιση ακόμη 10 συρμών της Γραμμής 1 που μπήκαν σε κυκλοφορία το 1993-1994
– την αναβάθμιση και εγκατάσταση κλιματισμού σε συρμούς των Γραμμών 2 και 3
Οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026.
Περισσότεροι διαθέσιμοι συρμοί, αλλά πίεση από την αυξημένη κίνηση
Ο κ. Κοτταράς ανέφερε ότι σήμερα το μετρό της Αθήνας διαθέτει 52 ενεργούς συρμούς από τους συνολικά 66, όταν πριν από τέσσερα χρόνια οι διαθέσιμοι ήταν μόλις 40. Στόχος είναι να φτάσουν να είναι όλοι οι συρμοί σε διαθεσιμότητα, ώστε να μειωθούν οι χρονοαποστάσεις, σε μια περίοδο που η επιβατική κίνηση αυξάνεται συνεχώς.
Συγκεκριμένα, μετά την αύξηση κατά 8% το 2024, προβλέπεται επιπλέον άνοδος 5% για το 2025. Η εικόνα αυτή δείχνει ότι, παρότι τα έργα αναβάθμισης προχωρούν, οι ανάγκες του δικτύου «τρέχουν» ακόμη πιο γρήγορα, ειδικά στο λεκανοπέδιο όπου η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει φτάσει σε οριακά επίπεδα.
Η ΣΤΑΣΥ προχωρά επίσης σε αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, που τον επόμενο μήνα συμπληρώνουν 26 χρόνια λειτουργίας. Παράλληλα, δρομολογείται η αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης, με προϋπολογισμό περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Σε συνεργασία με την Ελληνικό Μετρό, σχεδιάζεται πρόγραμμα αντικατάστασης κυλιόμενων κλιμάκων σε όλο το δίκτυο, με κόστος που εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ. Η σχετική πρόταση αναμένεται να υποβληθεί τις επόμενες ημέρες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έγκριση χρηματοδότησης.
Παράλληλα, προωθείται η αναβάθμιση της γέφυρας Πουλόπουλου στα Πετράλωνα, της μεγαλύτερης στο δίκτυο της Γραμμής 1, καθώς και η ενίσχυση των περιφράξεων στο ανοιχτό δίκτυο.
Για το τμήμα Φάληρο – Πειραιάς, έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των απαιτούμενων μελετών και αναμένεται η οριστική απόφαση για την ανακαίνιση. Το τμήμα είναι λειτουργικό, αλλά επιτρέπει μόνο χαμηλές ταχύτητες, κάτι που περιορίζει την απόδοση της Γραμμής 1 σε μία από τις πιο επιβαρυμένες περιοχές του λεκανοπεδίου.
«Χρειάζονται αποφάσεις εδώ και τώρα για τον περιορισμό του ΙΧ»
Στο ίδιο συνέδριο τέθηκε και το ζήτημα του κυκλοφοριακού στην Αττική, το οποίο περιγράφηκε ως πλέον «οριακό». Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, επεσήμανε ότι ο μόνος ρεαλιστικός δρόμος εξόδου περνά από τρεις βασικούς άξονες:
– ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς
– ολοκλήρωση βασικών περιφερειακών οδικών αξόνων
– μέτρα ενεργής διαχείρισης της κυκλοφορίας και περιορισμού των ΙΧ
Ως κρίσιμα έργα υποδομών ανέφερε τον άξονα Ελευσίνα – Θήβα, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, την προέκταση της λεωφόρου Κύμης, τον κόμβο Σκαραμαγκά και την αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, πάντα σε συνδυασμό με ενίσχυση των ΜΜΜ.
Ο κ. Τσιάνος υπογράμμισε ότι, ενώ η οικονομική ανάπτυξη συνεχίζεται, «δεν γίνεται σχεδόν τίποτα στο επίπεδο των μέτρων διαχείρισης της κυκλοφορίας», καθώς λείπει η πολιτική βούληση για περιοριστικά μέτρα στα ΙΧ.
Για τον περιορισμό του ωραρίου τροφοδοσίας στο κέντρο, που είναι ήδη θεσμοθετημένο, έκανε λόγο για «αυτονόητο μέτρο» που απλώς πρέπει να εφαρμοστεί. Όσον αφορά τα βαρέα οχήματα, ζήτησε κοινή διερεύνηση με όλους τους φορείς, προκειμένου να βρεθεί λύση για τα επόμενα 3-5 χρόνια, μέχρι να αποδώσουν τα έργα στις συγκοινωνίες και τους οδικούς άξονες.



