Το κυκλοφοριακό χάος στην Αθήνα έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όρια του «προβλήματος αιχμής» και εξελίσσεται πλέον σε μια διαρκή κρίση, η οποία επιβαρύνει την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών.
Τα πρόσφατα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής επιβεβαιώνουν ότι η κατάσταση βαίνει συνεχώς προς το χειρότερο, με τους δρόμους να «φρακάρουν» από δεκάδες χιλιάδες νέα οχήματα κάθε χρόνο.
Έκρηξη οχημάτων στους δρόμους
Σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, κάθε χρόνο προστίθενται 100.000 έως 120.000 νέα οχήματα στο οδικό δίκτυο της Αττικής, με τη μεγάλη πλειονότητα να κυκλοφορεί εντός του λεκανοπεδίου. Η αύξηση αυτή δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο συμφόρησης, καθώς οι υποδομές παραμένουν ανεπαρκείς, ενώ ο ρυθμός δόμησης και οι οικονομικές δραστηριότητες εντείνονται.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 2024, η Αθήνα κατέγραψε μία από τις χειρότερες επιδόσεις της τελευταίας δεκαετίας:
- Για μια απόσταση 10 χιλιομέτρων, η μέση καθυστέρηση έφτασε τα 29 λεπτά και 39 δευτερόλεπτα.
- Οι οδηγοί έχασαν 111 ώρες μέσα σε έναν χρόνο κολλημένοι στην κίνηση — χρόνο αντίστοιχο με επτά εργάσιμες ημέρες.
Η εικόνα στους οδικούς άξονες είναι ενδεικτική της επιβάρυνσης, με τα πρωινά και απογευματινά «κύματα» κυκλοφορίας να επεκτείνονται σε μεγαλύτερες χρονικές ζώνες.
Αττική Οδός: Η πίεση ανεβαίνει χρόνο με τον χρόνο
Η κυκλοφοριακή φόρτιση στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 9,5% μέσα στο 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Εάν δεν ληφθούν δραστικά μέτρα, οι προβλέψεις δείχνουν ότι το ποσοστό συμφόρησης θα αγγίξει το 55% μέχρι το 2050, μετατρέποντας τον ταχύ δρόμο σε έναν ακόμη υπερκορεσμένο άξονα.
Παράλληλα, οι συνολικές μετακινήσεις στην Αττική αναμένεται να αυξηθούν 15%-20% έως το 2030, γεγονός που θα επιβαρύνει περαιτέρω το ήδη κορεσμένο δίκτυο.
Παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης σχετικά με τα μέτρα που θα παρθούν για την αποσυμφόρηση στο οδικό δίκτυο, η πραγματικότητα παραμένει αμείλικτη: τα έργα προχωρούν με αργούς ρυθμούς, ενώ ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται συνεχώς.
Ένα πρόβλημα που ξεπερνά τις υποδομές
Το κυκλοφοριακό δεν είναι νέο φαινόμενο για την Αθήνα ή τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Όμως πλέον, με την ετήσια αύξηση των οχημάτων και την εντατικοποίηση των καθημερινών μετακινήσεων, οι συνθήκες στους δρόμους γίνονται μη διαχειρίσιμες. Οι ανακοινωθείσες παρεμβάσεις αναμένεται να δώσουν κάποια ανακούφιση, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι μόνο οι υποδομές δεν αρκούν.
Η Αθήνα χρειάζεται ένα ολιστικό σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας, με έμφαση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, τη μικροκινητικότητα, τις πράσινες διαδρομές και την ουσιαστική αποκέντρωση δραστηριοτήτων.



